Commodore 64

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Röjde nere i källaren och hittade min gamla C64, bestämde mig för att släpa upp och koppla in den.

Hade lite problem med RF-modulator och kanalinställningen men slutligen klaffade det. Tydligen heter kanal UHF 36, som C64 sänder ut, C0 i min platt-Samsung. Ligger på 591000Khz.

Var tvungen att googla funktionerna, har ju glömt bort <--L och Runstop och grejjer.
Inget ljud, så jag körde utan ljud vilket tar bort lite av den nostalgiska känslan jag hoppades på att uppleva. Nåväl, med två joystickar och glappkontakt var det ändå ett nöje att se den fruktansvärda grafiken som man som 10-åring häpnade över :gråta
Det funkade alltså att sparka igång åbäket utan att justera tonhuvud eller annat mög.

dscf6393.jpg

Matchpoint
dscf6390x.jpg

Who dares wins
dscf6396.jpg

:hihi

För att få ljud och bild (slippa connecta med RF-modul och antennkabel) behöver man en DIN-anslutningskabel med audio/video RCA-kontaker i andra änden - röd, vit för ljud, gul för bild.

DIN_4xRCA.jpg.jpg

Min första fråga, är det en specialkabel med fler stift eller funkar standard?

Min andra fråga är hur jag kan koppla in floppydiskspelaren. Vilken typ av kabel behövs här? Även trafo om nån vet.... hittade bara huvudenheten i lådan. Senare hittade jag två Commodore-trafon men jag vet inte vilken jag ska ha, om ens någon av dom... :va

Nån annan som har startat igång en dammig C64-enhet ur garderoben hemma och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Om du verkligen vill ha nostalgitripp men med mindre väntetid så kör med emulator. Alla spel finns att hämta på webben.

Floppyn till en c64 går på vanlig krämkabel såvitt jag kan minnas. Men det är en evig väntetid på att ladda 64kB spel åt gången...kabeln mellan burkarna heter x1541 och är en variant på seriell kabel.

Men som sagt, emulering med ccs64 funkar tipptopp. CCS64 är en emulator skriven av Per Håkan Sundell från Trelleborg som var medlem i CCS (computerbrains) när det begav sig på 80-talet. Emulatorn är ett examensarbete om jag minns rätt, men han har fortsatt utveckla den. Funkar under win7/64 och har fullt stöd för kringutrustning osv. Floppys är av *.d64 format och finns överallt på webben. Har emulerat c64 med ccs64 sen 90-talet för att köra alla gamla spel, demosar och dylikt :)

Ja, spelen och spelkänslan var bättre på 80-talet tycker jag. Idag är allting så superfokuserat på grafiken och att det ska vara snyggt/verklighetstroget, men de glömmer bort känslan/glädjen i spelutvecklingen.

Har också en gammal C64 och en Vic20, men tyvärr pajade två av ljudstämmorna på 64an redan typ 1985 (tydligen inte helt ovanligt på dom tidiga pga föroreningar i tillverkningsprocessen) och kassetbanden med spel har nog inte gått att använda på 15-20 år.

Men emulatorn som folk tipsade om är skitbra, hittat många gamla kära återseende. Tyvärr var minnena av spelen bättre än vad dom var men det är inte emulatorns fel. Frugan som har likartad relation till gamla 8bitars nintendo fick likartad upplevelse med emulator till sådan även om det krävdes att vettig handkontroller inhandlades. Testade även Amiga emulator, lite krånligare då workbenchen är copyrighta och lite jobbigare att få tag på då dom som gör emulatorerna inte kunde tillhandahålla dom men tillslut gick det. Fast då jag aldrig hade råd med en sådan så var det inte samma nostalgi, testade bara en FA18 simulator som jag som liten spelade hos polaren.

Floppyn till en c64 går på vanlig krämkabel såvitt jag kan minnas. Men det är en evig väntetid på att ladda 64kB spel åt gången...kabeln mellan burkarna heter x1541 och är en variant på seriell kabel.

Men som sagt, emulering med ccs64 funkar tipptopp. CCS64 är en emulator skriven av Per Håkan Sundell från Trelleborg som var medlem i CCS (computerbrains) när det begav sig på 80-talet. Emulatorn är ett examensarbete om jag minns rätt, men han har fortsatt utveckla den. Funkar under win7/64 och har fullt stöd för kringutrustning osv. Floppys är av *.d64 format och finns överallt på webben. Har emulerat c64 med ccs64 sen 90-talet för att köra alla gamla spel, demosar och dylikt :)

Tack.
Snyggt

kabel x1541
pccbmgenser.jpg

Baksidan på diskspelaren har tre DIN-anslutningar. Två styck 5+1-stiftare och en styck 5-stiftare. C64:n har seriell port.

Visste att det fanns en emulator men hur funkar det med koppla befintlig gammal utrustning till datorn? Tex gamla joysticks som i princip hade växt fast i händerna på en, dessa vill man ju testa igen. Finns det nån usb-adapter till det?

Visste att det fanns en emulator men hur funkar det med koppla befintlig gammal utrustning till datorn? Tex gamla joysticks som i princip hade växt fast i händerna på en, dessa vill man ju testa igen. Finns det nån usb-adapter till det?

Finns lite info här http://www.coralnet.de/retroconnection/

Digital joysticks are technically very simple. They need a basic switching circuit: the stick and six signaling wires, one for each direction "up", "down", "left" and "right", another one for the fire button and a sixth wire providing the voltage. In order to send a steering signal, the equipment only has to switch the corresponding wire(s) to the voltage. Old digital joysticks can fairly easily be made to run with modern PCs. Once connected, most software will immediately recognize them as a game controller. Though, depending on the available jacks on your computer, you will most probably need one of the adaptors mentioned below.
...
A Joystick-to-Gameport-Adaptor is a passive adaptor that can connect an Atari-style joystick to a gameport jack. Since the gameport expects analogue signals, the adaptor has a simple circuit of diodes and resistors integrated to adapt the signals. You can find a construction manual on pinouts.ru or epanorama.net if you do not find a dealer.

Nu blev ja lite sugen på å rota fram min Amiga 500 :P... Va läääänge sen de spelades Giana sisters XD...

Om du verkligen vill ha nostalgitripp men med mindre väntetid så kör med emulator. Alla spel finns att hämta på webben.

Just en del av nostalgin är inte enbart mjukvara/spel utan även hårdvaran, att plocka fram att koppla in burken och att använda tangentbordet som man satt med för ca 26 år sedan.

Re emulatorer:
Du får aldrig scrolling snyggt på en emulator: Spelens uppdateringsfrekvenser stämmer inte med PC:ns, och det innebär att det kommer att rycka och hacka var nåntingde skärmuppdatering (eller om du har otur hela tiden). Triple buffering existerade inte som begrepp på C64-an, men man kunde flytta saker en pixel i taget, vilket gjorde det möjligt att få helt flytande animationer med en bråkdel av hästkrafterna som finns tillgängliga i dagens datorer.

En annan grej att tänka på är att när vi växte upp och pluggade in en C64, ett NES eller en Amiga i en TV, så hade vi de gamla tjock-TV:arna. Det innebar per definition att pixlarna mjukades upp på ett sätt som helt enkelt inte sker på en modern TV. Att vi häpnade över grafiken på den tiden berodde till stor del på detta - man fick färgskiftningar mellan anslutande pixlar som bidrog till att göra grafiken bättre än den egentligen var.

(Ja, jag bryr mig) :-)

En sak jag gillade (eller hatade) med spelen på C64 var att dör du så är det över. Bara att börja om från början. Nu för tiden när man dör så har man evigt med liv och får börja från senaste checkpoint. Allt är så casual nu för tiden :)

Gamla spel är skoj :)

Vet att farsan hade fått tag på nått "lek & lär"-spel som jag spelade på C64 när jag va liten :)

Fick ista ett gammalt PC-spel från 1996, Decent 2. DET spelet hade jag nästan glömt hur skoj det va :)

Gamla spel är skoj :)

Vet att farsan hade fått tag på nått "lek & lär"-spel som jag spelade på C64 när jag va liten :)

Fick ista ett gammalt PC-spel från 1996, Decent 2. DET spelet hade jag nästan glömt hur skoj det va :)

Det spelet har jag någonstans.
Men jag räknar det som ganska nytt...

Ja man skulle kanske plocka fram grejerna igen och se om de fungerar - elektroniken (e.g. kondensatorerna) åldras och band och floppies börjar oxidera vartefter. Hade igång samtliga datorer för en 8-9 år sedan och då lirade allt utom många av microdrive-banden (ett tillbehör till ZX Spectrum - en liten kassett med loopat band som rymde ca 100KB). Har ZX Spectrum 48K med gummitangenter, en 128K med riktigt tgb och VIC20 med 16K extraminne (hemmabygge), samt en Commodore 128K med diskettstationen (1571). Atari STe med fullt expanderat minne och piggyback-cpu (68010 istf 68000) tillhör nymodigheterna :)

Ja man skulle kanske plocka fram grejerna igen och se om de fungerar - elektroniken (e.g. kondensatorerna) åldras och band och floppies börjar oxidera vartefter. Hade igång samtliga datorer för en 8-9 år sedan och då lirade allt utom många av microdrive-banden (ett tillbehör till ZX Spectrum - en liten kassett med loopat band som rymde ca 100KB). Har ZX Spectrum 48K med gummitangenter, en 128K med riktigt tgb och VIC20 med 16K extraminne (hemmabygge), samt en Commodore 128K med diskettstationen (1571). Atari STe med fullt expanderat minne och piggyback-cpu (68010 istf 68000) tillhör nymodigheterna :)
Sinclairerna trodde jag var utrotade.
Jag har kvar en Amiga 500 och en CD32a.
Båda funkar.

Har två C64'or kvar. En med svenskt tangentbord och en med engelskt. Både band och disketter fungerar fortfarande. Har givetvis en bandare med ställbart tonhuvud så man kunde ladda in spel från allas band och en 1570 (1571?) diskettstation och en Final Cartridge III som var revolutionerande när den kom. Ett Desktop! Har även ett modem på 300 baud som pappa inte var lika glad över att jag hade. Fanns ju i princip bara BBS'er i USA att ringa till...

Det ska finnas en Laser 200 med gummitangenter nånstans också. Har extraminne på 8K till den, stort som en mjölkliter :)

IMG_0377.jpg

bubbeldubbel fanns redan på 64ans tid.

Emulatorerna fungerar riktigt hyggligt och det finns färdiga konverteringar att köpa till gamla digitala joysticks.

Ja det ser skit ut på en mordern 42"
Ja det är snäppet bättre orgiginal än med emulatorn men det blir ändå en veckonostalgi oavsett.

BTW ett spel som alltid åker fram på fyllan är WORMS "1"!
Funkar bäst under dosbox men går med viss hårdvara att snurra igång utan dosbox.

Åh. Bubble bobble saknar jag, men det kanske var amiga? Ghouls and goblins var höjdare med.

Sinclairerna trodde jag var utrotade.

De var ju lite mer ovanliga även när det begav sig, jämfört med C64 m.fl. Men jag gillade Z80 och byggde även egna datorer baserad på den arkitekturen. Skaffade en TRS-80 CoCo (även kallad Trash-80) på senare år också, i oöppnad förpackning från ett restlager.

Favoritspelen till Spectrum var "Horace Goes Skiing" och "Manic Miner" och så förstås "Fairlight" från 1985 som jag bara hade på microdrive (så sannolikt ej fungerande nu). Samtliga dessa kan man spela online via http://zxspectrum.net/ :tummenupp Tydligen skapas det nya spel sedan några år tillbaka till Spectrum.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025