Comhem vs. Bildkvalitet

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
De ringde från Comhem och ville att vi skulle utöka vårt abonnemang med digital-tv, vilket vi en gång i tiden faktiskt hade.
Det var inte aktuellt, dels för att vi har världens tjockaste, tyngsta och äldsta TV, dels för att jag inte ids ha ännu en fjärrkontroll, fler sladdar och dosor.
Sen säger människan: Du kanske har märkt att bildkvaliteten på det analoga utbudet blivit sämre?
-Ja, sa jag. Ni är faktiskt riktigt usla jämfört med många andra leverantörer.
-Ja, säger hon. Vi har ju dragit ned kvaliteten på vårt analoga nät för att folk ska välja digitaltv som är SÅÅÅ mycket bättre.
...

Vafan?
Är det här rent juridiskt försvarbart?
Visst, jag har länge misstänkt att de sunkar till signalen, för den är jävligt dålig nu jämfört med för några år sedan, men så sitter människan där och erkänner att det är precis det de gör!?

Är inte det rent kriminellt?
Att medvetet leverera en sämre produkt till sina (oftast ovetande) kunder för att kunna sälja mer av en annan, dyrare produkt?
Jag blev lite förbannad.
Vad tycker ni?

Olagligt tror jag inte att det är, sålänge tjänsten fungerar. Man får vara hur kass man vill. :) Däremot så är det ju riktigt puckat att erkänna det för en kund... Å andra sidan vill de nog bara bli av med dig från det analoga nätet så de kan släcka ner det, så kan de få över dig till digitaltv blir de glada, annars är de nog nästan lika glada att slippa dig helt och låta det bli någon annans problem.

Så envisas med att fortsätta vara kund och fråga om du inte kan få pengar för besväret att byta när de ringer. ;)

Sitter också på det analoga kabelnätet via ComHem. Ärligt talat så har jag aldrig tyckt att de har några toppensändningar. Det hade inte heller SVT på sina luftburna sändningar på den gamla goda tiden heller. Bäst kvalitet hade Dr1 och Danmark 2 både när det gällde ljud och bild.

Jag hade digitalt utbud för några år sedan, men tyckte att det knappast var prisvärt. Visst var ljud och bild bättre även på en bildrörs-tv ihopkopplad med en ljudanläggning av hög kvalitet. Men jag sa upp abonnemanget ändå. Filmkanaler som bara visar repriser fast vid olika tidpunkter på dygnet är inte min uppfattning om kvalitetsutbud.

Jag kommer att sitta kvar på det analoga utbudet tills de erbjuder mig det digitala för samma pris som idag eller så kommer jag att se till att ComHem förlorar ett väldigt stort antal kunder i ett svep om jag tycker att kvalitén sjunkit till en oacceptabel nivå.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret