Comeback Helgen På Ring Knutstorp - Filip Backlund

MRBACKIS

MRBACKIS
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Kawasaki ZX-10R
Race rapport Pro SBK från Ring Knutstorp / Falkenberg 18-20/5

Inför helgen 18-20/5 skulle jag äntligen få göra comeback på tävlings-banorna. Efter min axel operation i mitten på april så har det körts två deltävlingar i Sverige och två deltävlingar i Tyskland. Jag har endast kunnat suttit på sidan av banan och sett poängen runnit ur mina händer!

Nu var det skillnad. Vi skulle återigen få slåss om platserna. Känna hur adrenalinet pumpar genom hela kroppen. Stå där på startlinjen och veta att nu gäller det, nu ska det gasas som aldrig förr!

Innan vi begav oss ner till Ring Knutstorp så körde vi ett endagars test på Karlskoga Motorstadion under onsdagen. Körningen kändes okej och vi gjorde inga större förändringar på chassit heller. Jag var bara ute för att få så många varv som möjligt i kroppen innan Knutstorp helgen.

Knutstorp

Efter första friträningen så hängde vi med bra i tempo och var endast 0.2 efter snabbast tiden. Jag hade en hel del problem runt banan med chassit vilket vi direkt började jobba med. Till kvalet hade vi gått åt rätt håll men hade fortfarande stora problem. Jag hade svårt att få med mig motorcykeln i och igenom svängarna och även bibehålla farten.

Till racet så startade vi som nummer tre på startlinjen. Jag fick till en dålig start men kom tillbaka starkare in mot första kurvan. Efter ett varv så låg vi fortfarande som nummer tre men hade direkt tappat en lucka upp till tätduon. Därefter så kunde vi inte matcha dom två framför varandes tider utan tappade någon tiondel per varv. Vi korsade mållinjen som nummer tre. Väldigt ledsen och besviken klev jag upp på podiet. Vi var tvungna att göra några större förändringar på chassit inför lördagens race!

På warm-upen hade vi bytt framgaffel och det kändes direkt bättre. Vi toppade listan och jag började känna vittring på bättre resultat i dagens race!

Dagens race så fick jag till en mycket bättre start, kom ut trea ut ur första sväng och kunde därefter hänga på dom två framför varande runt första varvet relativt enkelt. Jag såg direkt på depåtavlan att vi fått upp tempot betydligt mot gårdags racet och vi körde nu närmare en sekund fortare i race-tempo! Dom framför mig hade också gjort förändringar vilket syntes då dom kunde plocka ut någon tiondel till och körde ca. 0.2 fortare än oss per varv. Luckan började växa men i mitten av racet kände jag mig stark och beslutade att bita ihop och försöka köra ikapp.

Under några varv så kapade vi försprånget med tiondel efter tiondel och det gick snabba och stabila tider. När det återstod sju varv kvar la jag ner lite för mycket i sista vänster svängen ut på start och målrakan vilket resulterade i att växelspaken tog i och friläge hoppade i. Resultatet av detta blev att motorcykeln ställde sig på tvären och jag flög av som en liten vante. NEJ tänkte jag! Det som hade gått så mycket bättre än igår. Pang i backen och där låg jag. Kröp bort från banan, argare än någonsin!

Ibland blir troligtvis vi Alla så arga, ledsna och besvikna så vi inte vet vad vi ska ta oss till. Detta var ett sådant läge. Motgång efter motgång, vägg efter vägg!

Men helgen var inte slut än. Direkt när jag kommer tillbaka till depån så står mina grabbar och har börjat skruvat ihop nästa motorcykel. Vi hade ju en race-dag kvar innan helgen var över. Det var dags för Falkenberg!

Vi kvalade okej och låg på en tredje plats, endast 0.2 sekunder efter poleposition. Vi gick igenom passet och hade en plan på vad vi ville ändra inför det kommande racet. Jag gjorde nu en toppen start och kände att Nu är jag tillbaka i mitt gamla jag!

Jag ladda på och låg efter första varvet på en andra plats. Andreas Mårtensson kom om mig på varv tre och jag försökte hänga på dom två framför. Det gick inte riktigt. Återigen så åkte dom någon tiondel fortare än oss. I det snabba partiet på banan så körde vi riktigt fort, till och med att vi tog in på tätduon. Men så fort det blev lite för mycket kurvor så stod vi still i jämförelse. Vi korsade mållinjen som nummer tre i Pro Superbike racet men som nummer fyra i Superbike Challenge racet.

Det är svårt att förklara exakt hur det känns efter denna helgen. Vi åkte ner för att ta tre vinster men åker hem med två tredje platser och en krasch. Jag behöver nog inte säga orden för ni alla vet att vi är vinnare och detta är inte acceptabelt!

Men det har också varit en väldigt positiv helg. Vi vet nu att vi måste lägga mycket tid och kraft på att testa inför nästkommande tävling. Vi har helt enkelt fått för lite tid på dom nya motorcyklarna för att hitta en bra chassi inställning som fungerar och som vi kan åka fort med.

Det är nu en månadsuppehåll innan nästa deltävling körs på Sviestad utanför Linköping.

Vi har redan nu många tankar och idéer på vad vi vill ändra för att det ska gå betydligt mycket fortare runt banorna. Vi ska inte ligga på latsidan och vi ska definitivt inte komma trea en gång till!

Tack till alla personer och sponsorer som fanns med under helgen både på Ring Knutstorp och Falkenberg. Ni betydde mycket som fanns där och hejade fram oss. Nu bitar vi ihop och kommer ännu starkare till nästa race!

Tills vidare önskar jag er en trevlig tid med mycket sol!

För att kolla bilder från den gångna helgen titta in på min hemsida eller min Facebook sida.

http://filipbacklund.se/nyheter/comeback-helgen-pa-ring-knutstorp

http://www.facebook.com/filipbacklund14

Mvh

Filip Backlund
Backlund Racing

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...