Comeback för Criville?

sandstream

Guest
IT WAS only part of a speech made during a breakfast organised by sports company Europe Press, but former 500cc GP Champion Alex Criville is reported to have said he'd quite fancy testing a MotoGP bike with a view to maybe returning to the premier class.

GP boss Carmelo Ezpeleta was also at the breakfast.

If Alex gets to ride a MotoGP bike it won't be the first time he's slung his leg over a 200bhp four-stroke missile - the Spaniard got to test a few of the major team's machines at a post-season test session in Valencia last year.

Criville won the two-stroke crown in 1999 for Repsol Honda before struggling to regain his top-flight form after a serious hand injury.


http://www.visordown.com/motorcyclenews/view/alex_criville_i_fancy_trying_motogp/3824.html
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Med tanke på hur länge han har varit borta så tror inte jag att han skulle ha något med toppen att göra. Tråkigt dessutom om de skulle ta in en föredetting istället för nya fjunisar. Men jag tror inte att det kommer att hända...
 

sandstream

Guest
Jag ställer mig också väldigt tveksam till att han skulle kunna vara med i toppen men jag vet för lite om vad Alex gjort de senaste 10 åren. Han kanske har toppfysik?
 
Last edited by a moderator:

Loco

#53
Gick med
15 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Alex har jobbat eller jobbar ihop med Tony elias och har sagt att han hellre är ute på banan och tävlar. Men det kommer inte att hända, sa han för ett par år sen. Men vem vet.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kanske en liten missuppfattning om vad Alex menade? Han kan ju ha menat att han funderar att återvända till största klassen - fast isf som tex en teamchef. Hans bror Joseph driver ett team i 125GP, ONDE 2000 KTM.

Sen känns det som att det blir bara mer och mera osanna historier på diverse olika sidor numera. Kanske ett sätt att få mycket trafik på sina sidor genom att hitta på diverse osannolika stories. Eller så har folk som skriver om racing numera dåligare koll hur det fungerar...
 

sandstream

Guest
Sen känns det som att det blir bara mer och mera osanna historier på diverse olika sidor numera. Kanske ett sätt att få mycket trafik på sina sidor genom att hitta på diverse osannolika stories. Eller så har folk som skriver om racing numera dåligare koll hur det fungerar...
Så kan det ju också vara vilket vore trist.
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Criville fick upp sin fart som ryggsäck på Mick Doohan.
Sin titel tog han året som Doohan skadade sig för att sedan sluta.
När han sedan skulle vara försteförare och stå för spjutspets intällningarna själv gick det inte lika fort...
Att ta tillbaks honom i serien skulle väl endast va för Dorna och Spanioerna älskar honom, och han är en mysig kille som kvalar in i mitten och kan glänsa till.
Vilket inte är så pjåkigt.

Att Mick Doohan inte tog changsen med Rc211án va bäst och visade att han troligen slår Rossi är en stor sorg tycker jag.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Fast Mick Doohan blev sig ju aldrig riktigt lik efter Jerez-vurpan 1999. Han hade nog inte kunnat köra tillräckligt bra.

Criville hade ju nåt nervproblem som gjorde att han inte kom till start för Yamaha 2002. Han svimmade och grejer. (A.k.a. kärringsjuka.)
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Criville är en andra åkare precis som biaggi va...Asså en förare som duger till att testa hojar.
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Fast Mick Doohan blev sig ju aldrig riktigt lik efter Jerez-vurpan 1999. Han hade nog inte kunnat köra tillräckligt bra.

Criville hade ju nåt nervproblem som gjorde att han inte kom till start för Yamaha 2002. Han svimmade och grejer. (A.k.a. kärringsjuka.)

Den där kärringsjukan kallas eppelepsi.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
När han sedan skulle vara försteförare och stå för spjutspets intällningarna själv gick det inte lika fort....
Skitsnack. Det gick tillräckligt fort hela -99, utan Doohan, för att Crville skulle ta 6 segrar och 10 pallplatser.

Fredrik skrev:
Att Mick Doohan inte tog changsen med Rc211án va bäst och visade att han troligen slår Rossi är en stor sorg tycker jag.
"Inte tog chansen"...

Hade han en chans, menar du? Karln slog sig ju halv fördärvad inför Jerez -99 och kom aldrig i form igen för att kunna köra GP. Eller hur menar du?

Den där kärringsjukan kallas eppelepsi.
Nja, inte riktigt.

http://findarticles.com/p/articles/mi_qn4158/is_20020221/ai_n12595312
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Som gubbe tycker jag att ålderdiskriminering är trist. Är han hungrig och snabb nog spelar det ingen roll hur gammal farbror Alex är. Han är väl född året mellan Troyarna Bayliss och Corser - och WSBK funkar för de farbröderna :) Men visst tvivlar jag.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Skitsnack. Det gick tillräckligt fort hela -99, utan Doohan, för att Crville skulle ta 6 segrar och 10 pallplatser.
Exakt! För den som inte såg det när det hände så är det bara att läsa resultatlistorna. Criville var utan tvekan den bästa föraren 1999. På säsongspremiären i Malaysia var han före Doohan både på träning och kval. På Jerez tog han Pole och vann, sen vann han tre GP på rad, bröt på Assen, tvåa på sachsenring, vann åter igen på Donnington och vann lite senare på Imola.
:yoparty
 

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Trollishättan
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Skitsnack. Det gick tillräckligt fort hela -99, utan Doohan, för att Crville skulle ta 6 segrar och 10 pallplatser.

"Inte tog chansen"...

Hade han en chans, menar du? Karln slog sig ju halv fördärvad inför Jerez -99 och kom aldrig i form igen för att kunna köra GP. Eller hur menar du?

Nja, inte riktigt.

http://findarticles.com/p/articles/mi_qn4158/is_20020221/ai_n12595312

Jag tänkte på 00 då Criville hade varit förste förare över vintern och skulle ställa in en ny hoj från scrath. Doohan hade ju gjort det sedan -90 tror jag.
Att Criville tog segrar själv 99 berodde ju på att Mick fixxat inställningarna hyfsat+ att han inte va på banan resten av året...

Och att Doohan inte skulle hänga med... Han har kört likvärdiga tider med Rossi på privata träningar... Kände väl bara att han inte skulle palla all den körning en sässong innebär.
 

sandstream

Guest
Exakt! För den som inte såg det när det hände så är det bara att läsa resultatlistorna. Criville var utan tvekan den bästa föraren 1999.
Jag tror inte att Criville hade tagit någon titel 99 om Doohan varit frisk hela säsongen. Men det gäller ju att hålla sig på hjulen hela säsongen som bekant.
 

vOLt

aeronautica militare
Gick med
2 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Alfa romeo 166 24v/164 QV/Maserati 3200gt
Men herregud att säga vad criville gjorde 99 är för fan inget att hänga upp sig på. Idag finns det förare som kör 8 runt han. Och som sagt skulle doohan inte ha skadat sig skulle crville aldrig ha blivit bättre än 2.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top