Cognac eller Whiskey?

Så långt har jag fattat med Congac att VO är dom man ska inmundiga till kaffe.
Men är det ngn som har koll på vad VO och dom andra "kvalitetsmärkningarna" står för, eller kanske i vilken ordning dom kommer?
Ngn kanske rent av sitter inne med en informativ sida om congac?
Dricker jag Congac så är det via tips av kompisar som kan Congac hyffsat, eftersom conjagare och wirre tillhör vardagslyxen så har man en tendens att handla på sig "säkra kort".
Blir så dyrt att prova sig fram i congacsträsket :näsblod

Nu sitter jag och läppjar på en av mina "fulwhisky" Islay Legend, en mkt bra wirre för sitt pris tycker jag.
//Tobbe

För mig är endast det bästa gott nog, dvs Jack Daniels, blanda med cola så kan man ha det som bjudsprit till brudarna också.

Dessutom är det ingen som klagar om man dricker JD rätt ur flaskan.

tobbeviking skrev:
Men är det ngn som har koll på vad VO och dom andra "kvalitetsmärkningarna" står för, eller kanske i vilken ordning dom kommer?

VS: Very Special
VSOP: Very Special Old Pale
VO: Very Old
XO: Extra Old
Extra: Extra

http://www.gronstedts.com/
http://www.cognac-world.com/

Förr i världen var man en jävel på att hälla isig whisky, men med stigande ålder har det blivit alltmer cognac. Numera är det ingen tvekan om att jag föredrar cognac framför whisky.

Om ni skall testa en cognac för någorlunda billiga pengar kan jag rekommendera Grönstedts VO.
Favoriter i övrigt är annars Hine och Delamain. Vilken kvalitet som helst av dessa märken är bra, tycker jag. Andra trevliga i någorlunda rimlig prisklass är Remy Martin 1738 och Grönstedts Extra.

Ankan skrev:
VS: Very Special
VSOP: Very Special Old Pale
VO: Very Old
XO: Extra Old
Extra: Extra

http://www.gronstedts.com/
http://www.cognac-world.com/

Förr i världen var man en jävel på att hälla isig whisky, men med stigande ålder har det blivit alltmer cognac. Numera är det ingen tvekan om att jag föredrar cognac framför whisky.

Om ni skall testa en cognac för någorlunda billiga pengar kan jag rekommendera Grönstedts VO.
Favoriter i övrigt är annars Hine och Delamain. Vilken kvalitet som helst av dessa märken är bra, tycker jag. Andra trevliga i någorlunda rimlig prisklass är Remy Martin 1738 och Grönstedts Extra.
Just det, detta är det ngn som förklarat för mig innan minns jag nu :tungan
Länkarna ska jag kolla in, Grönstedts är ju trevlig, VO:n har jag smakat.
//Tobbe

crashtestdummy skrev:
Jag har svårt att välja. :D Men det är ju ett ganska angenämnt problem.
:tungan
Hm...kan tro det, men vem kastade på dig dom där två flarrorna fågelpiss? :hihi
Annars hade du ju ett par trevliga i din samling :tummenupp

//Tobbe

tobbeviking skrev:
Hm...kan tro det, men vem kastade på dig dom där två flarrorna fågelpiss? :hihi
Annars hade du ju ett par trevliga i din samling :tummenupp

//Tobbe
Det är min far som alltid köper Famous till mig när jag hjälper honom med datorn.. :D

Både whiskey och cognac är ruskigt gott om man blandar det med annat :)
En del whiskey's är iofs jävligt goda rena också, men i längden blir det jobbigt.
Men du glömde livsdrycken ROM!!!

cognac = skit
whisky = skit
mörk choklad = skit
kaffe = Ganges (skitig flod i Indien)
Jag kan inte med något av ovanstående, vilket gör att jag känner mig lite utanför när polarna sitter o smuttar olika sorter :fyllisar
+ att jag blir så INIhelvete bakis nu för tiden så att jag drar mig för att dricka starkt överhuvudtaget :zpy :sjuk .
Men man överlever väl.

crashtestdummy skrev:
Jag har svårt att välja. :tungan
Svårt??? Macallan... alla dar i veckan av de du har på bilden... :tummenupp

Annars är Laphroaig gott. Även Cognac, särskilt Grönstedts och Renault.
För övrigt så ligger vissa konjakssorter rätt nära andra långlagrade whiskysorter i smaken.

Eldstorm skrev:
Svårt??? Macallan... alla dar i veckan av de du har på bilden... :tummenupp

det står mellan Macallan Lagavoulin och Mecong.. (thailändsk riswhisky)

när min bror köpte en flaska mecong en gång så försäljaren till honom.
"aah mecong, tomorrow you bom bom" sa han och gjorde såhär :kocko

crashtestdummy skrev:
Det är min far som alltid köper Famous till mig när jag hjälper honom med datorn.. :D
Det är ju såna man tar till när polarna fått sig ett par riktiga wirrar ju :D :tummenupp

Kom på en annan whisky som jag tycker ger mkt för hyffsat pris, Jonny Walker Black label.
Har testat alla Jonnys wirrar eller ja iaf red, black, gold och blue label.
Men jag gillar gold bäst av dom.
Alla ni som gillar Bowmore, har ni testat Darkest och vad fanken heter nu den andra.....
Där har jag iofs min absoluta favvo och det är den 12åriga vanliga bowmore.
Darkest gillade jag inte, tyckte det hade mkt knepig smak.
Svårt att sätta fingret på vad jag inte gillade i den, men favvo var den inte iaf :tungan
En annan god wirre från Islay som heter The Ileach, mkt trevlig.

//Tobbe

Whisky = :tummenupp
Cognac = :zpy

Föredrar The Macallan, Bowmore och gammal Glenfiddich

Chris Ash skrev:
För mig är endast det bästa gott nog, dvs Jack Daniels, blanda med cola så kan man ha det som bjudsprit till brudarna också.

Dessutom är det ingen som klagar om man dricker JD rätt ur flaskan.

40% sprit 100% rocknroll

Är det bara jag som helt ärligt tycker JD är gott? Lite sådär nötig smak, lättdrucken...

Famous Grouse däremot :zpy

crashtestdummy skrev:
det står mellan Macallan Lagavoulin och Mecong.. (thailändsk riswhisky)

när min bror köpte en flaska mecong en gång så försäljaren till honom.
"aah mecong, tomorrow you bom bom" sa han och gjorde såhär :kocko

Mecong är snuskigt gott! Smakar och luktar aceton när det är oblandat men med cola så har man den godaste whiskeygroggen som finns. En sån där pava kostade 11:- i en affär på koh samui, inte alltför dyrt :hihi

ps: har du fler såna flarror så köper jag gärna en av dig :)

Vad vissa är kinkiga här... :tungan

Har varit på vinprovningar, ölprovningar, whiskeyprovningar, cognacsprovningar och även provat rom samt chocklad. Allt är gott ju!

Gällande whiskey så tycker jag dom allra rökiaste Islay sorterna får stå kvar i skåpet om man ska njuta. Tar hellre fram en The Macallan, Knockando, Glenkinchie eller favoriten just nu Highland Park

Men varför bara stirra sig blind på single malts? Man kan njuta en blended VAT 69 eller Ballantines Gold Seal precis lika bra.

Cognac då är Courvoisier VS, Martell Medallion eller Otard att föredra tycker jag.

Vill slå ett slag för Calvadosen som man ju tillverkar i Normandie, smakar mumma när man lärt sig uppskatta den.

Till sist ett "livsfarligt" tips för er som ännu inte lärt er njuta cognac... :)

4 cl Grönstedts VS i en cognacskupa, i detta slår ni försiktigt, försiktigt 5 cl Carlshamns Flaggpunch.
Vips har ni skapat en Guldkant. Som sagt... var försiktiga för det är gott sååå gott.

kaZmur skrev:
Är det bara jag som helt ärligt tycker JD är gott? Lite sådär nötig smak, lättdrucken...

Nej då, det finns massor med folk som ÄLSKAR JD (säger de iaf), jag tillhör inte dessa - intressant men knappast gott.

Bowmore gillar jag inte heller, nog den enda Islaywhiskyn som jag ratar, för mycket Epa över Bowmore, finns ju hur många tappningar som helst - och inte med så lite färgämne heller (speciellt inte i Darkest). Favoriten av Islay sorterna är den klassiska Laphroaig Cask. Men den absolut bästa tappningen av Laphroaig är Leapfrog, synd att den är i det närmaste omöjlig att få tag på. Utanför Islay så rekommenderas VARMT en Springbank 21 years old, också halvjobbig att få tag på, men värd varenda krona!

The Ileach som någon nämnde tycker jag bör undvikas, smakar ju unket akvarievatten. Ska man köpa något prisvärt från Islay så rekommenderar jag Ian MacLeod's Islay. Det är nämligen en ung Lagavulin i den flaskan (8 år), detta får de tyvärr inte berätta för Lagavulin men säkra källor har koll på läget.

Skulle kunna prata whisky hur länge som helst men vi skulle ju beröra lite cognac också. Är absolut ingen expert på det området men har hittat några stycken som jag gillar.

Grönstedts olika konjaksblends rekommenderas varmt, favoriten där är XO som passar väldigt bra med cigarr av det smakrikare slaget.

Sedan har Davidoff två konjaksblends på sitt samvete, Classic och Extra. Har aldrig haft råd med Extran men om man utgår från Classic'en som smakar WOW, så borde ju Extran inte vara sämre.

Hine's Cigar Reserve funkar bra utan cigarr också, väldigt mjuk och rund.

Back