Cognac eller Whiskey?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Ja, vad föredrar du?
Jag har varit mer eller mindre en Whiskeynörd, men börjar inse (med åldern, kanske :va ) att den bästa efterrätten är en skaplig Cognac, en liten bit mörk choklad och en kopp kaffe.
Sen, vid pokerkvällar eller när man ska sitta och suga på en, (vid en bra bok eller film) föredrar jag en tjärig whiskey.
Känns som om de flesta är uppdelade i 2 läger, antingen eller.
Varför gå miste om nåt gott?
Jag gillar båda.
Sen, att jag på Cognacfronten är ett embryon00b ger ju bara nya sensationer.Jag är så dum att jag gillar unga, fruktiga versioner,(typ Hennessy) om det inte är ren smak å inte plånka som regerar...

Ok, kommer att komma inlägg som "sprit som sprit", men...

What do du think är the bäst?

Last edited:
Jag är inte uppdelad i antingen eller. Jag gillar verkligen båda delarna. Favoriterna är faktiskt Bowmore och Hennesy, från båda "lägrena"...

Mmmm. Synd att det är så "dyrt" bara...

jesseboy skrev:
Ja, vad föredrar du?

Sen, vid pokerkvällar eller när man ska sitta och suga på en...

Föredrar whiskey i gott sällskap - ja, som när vi spelade poker :tummenupp

Cognac e nog inte min grej helt kanske. Brukar nog aldrig dricka det.

Öl är gott, sprit är gott, vin kan jag dricka och alkoläsk är som vanlig läsk ju...

Dricker långt ifrån allt iaf :lol

Sen dricker jag jävligt sällan med. Har bara blivit 2 gånger i år :gnissla

Kanske ska lägga till att bland de på bolaget existerande whiskeysorterna så gillar jag nog Lagawulin bäst.
Sen finns det de sorter som ens polare drar hem, men vi kanske ska sticka till sverige just nu....

Mavve skrev:
Föredrar whiskey i gott sällskap - ja, som när vi spelade poker :tummenupp

Cognac e nog inte min grej helt kanske. Brukar nog aldrig dricka det.

Öl är gott, sprit är gott, vin kan jag dricka och alkoläsk är som vanlig läsk ju...

Dricker långt ifrån allt iaf :lol

Sen dricker jag jävligt sällan med. Har bara blivit 2 gånger i år :gnissla

:D
För lite Skellefteindoktrination för dig, Mavve? :tungan

jesseboy skrev:
:D
För lite Skellefteindoktrination för dig, Mavve? :tungan

Vet inte vad ni sysslar med nu för tiden :hihi men då hade jag trevligt o kommer gärna fler gånger - jag bjussar denna gången :tummenupp

jesseboy skrev:
Kanske ska lägga till att bland de på bolaget existerande whiskeysorterna så gillar jag nog Lagawulin bäst.
Sen finns det de sorter som ens polare drar hem, men vi kanske ska sticka till sverige just nu....
Lagavoulin 12år single cask... mmmm :Bugar
Har just börjat lära mig cognac. så min första flaska vart en blå Renault. ganska gott. men fortfarande är whiskey nr 1.

Mavve skrev:
Vet inte vad ni sysslar med nu för tiden :hihi men då hade jag trevligt o kommer gärna fler gånger - jag bjussar denna gången :tummenupp

Hoppas på å ses där nere oxå, måste ju som sagt ta mig ner till södra Sweden snart... :tummenupp
EDIT:blir fetmiddag ikväll, och som av en händelse har jag tjackat en flarra Konjack! Sen blir det nog en å annan virre oxå... :D [slut edit]

Last edited:
smakade 15-årig glenfiddich i tjeckien, rätt najs, annars blir det bowmore och laphroaig.

till en n00b inom cognac-sortimentet, vad är bäst? Hennesey är nämnt än så länge, har aldrig smakat cognac så man vill ju inte ta det sämsta först o döma ut drycken för all framtid.

Finaste Renault är aldrig fel.
Nappe är rätt ok oxå.

Kan ba nämna att där jag bodde i Frankrike så fanns det en bar som hade som "sämsta" virre=Lagawulin.
Den dyraste var en kask från 1942.
85 Euro per cl... :P

Öh. Skotsk whisky brukar stavas utan -e och skottarna gör ju flest goda sorter. Visst finns det helt okej whisky-, eller whiskeysorter från alla producerande länder, men cognac kan aldrig vara gott!

Av de cognacsmärken jag provat har jag inte gillat en enda. Whisky finns en del favoriter dock. Precis som jesseboy är Lagavulin den jag gillar bäst. En flaska försvinner fort om man inte håller lite på sig.

Macho Woman skrev:
Öh. Skotsk whisky brukar stavas utan -e och skottarna gör ju flest goda sorter. Visst finns det helt okej whisky-, eller whiskeysorter från alla producerande länder, men cognac kan aldrig vara gott!

Skottarna gör väl det enda som är värt att kallas whisky/whiskey?
Anledningen till min stavning är min vän som hälsade på... i lite för många veckor... men han var iaf skotte. han tyckte att man skulle stava med ett "e".
Int fan vet ja, int

Testade fransk "whiskey" en gång, håll er undan från det! :zpy

Last edited:
honkiie skrev:
Supa=Jack Daniels
Dricka=Glennfiddich
Kände på mig att du skulle hoppa in :D
Japp, J D funkar å supa på. bara supa.
Glenfiddisch är lite väl torvig i min smak, men funkar alltid!
Iofs så relaterar vi ju bara till på systemet finnandes sorter...
De "riktiga" tar man faktiskt (!) med lite vatten...
med mer än 50% så känner man mest bara spritsmak annars...

Hade man inte varit pank hade det nog blivit en sån här ikväll:

(Whisky=Skotskt, whiskey=övriga världen)

Bifogat

• talisker.JPG
    talisker.JPG
    35.7 KB · Visningar: 62
Har upptäckt att jag verkar föredra whisky från Islay.
Kan iofs bero på att den absoluta favoriten är just bowmore.
Men Conjagare är ju hur najs som helst till kaffet med just en fin mörk choklad, tillsammans med en schysst cigarr är inte heller fel. :drool
Ska nog slå upp mig en go liten wirre redan nu tror jag, skål på er :)
//Tobbe

En kupa VO till kaffet är svårslaget(gärna Delamain). Tänk också på: VO är den enda cognacen som ska drickas till kaffe. Jag var på en cognacsprovning som Steffo Thörnquist(stavning) höll. Oerhört lärorikt och roligt.

Men en fin singlemalt i goda vänners sällskap är lika fint!! Glengoyne och Talisker är fina.

MVH Martin

Har smakat både whiskey, whisky och cognac då tillfälle ges men tycker alltid att det smakar för mycket sprit.

Trist när jag gärna skulle vilja tycka att det är gott :wiggle

tobbeviking skrev:
Har upptäckt att jag verkar föredra whisky från Islay.
Kan iofs bero på att den absoluta favoriten är just bowmore.
Men Conjagare är ju hur najs som helst till kaffet med just en fin mörk choklad, tillsammans med en schysst cigarr är inte heller fel. :drool
Ska nog slå upp mig en go liten wirre redan nu tror jag, skål på er :)
//Tobbe

SKÅL!
Har tyvärr ingen virre hemma, men håller med om att Islay är da shit.
Det och Highland så lever vi gott.
Jag skålar i Cognac för tillfället, och tänker tillbaka på tiden i Fra, lärde känna en fantastiskt gammal snubbe från Skottland där! (76 bast)
Hårda bud att haka på den herren, I tell ya! :Bugar

f.ö. så sa han att " det där med att sippa whisky å så... det är bara trend, så här dricker vi i Skottland!" Å sen drog han ett glas med 2 dram, sen sköljde han ner det med öl... :näsblod

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back