Cock Sparrer eller Dropkick Murphys?

Vilket Oi-band?

• Antal röstningar
    0
:kär Jag har alltid önskat mig en Gay-nigger men jag har inte vågat fråga efter det. You made my day :yoparty

Och tror folk på allvar att man köper skivor? Inte jag iaf, jag måste åtminstone tanka hem från nätet först för att se vad det är för dynga.

köp albumet "shock troops" med cock sparrer! du kommer inte bli besviken ;)

Öh. Nä. Inte alls. Varför skulle de vara det?

Crossover mellan punk och irländskt/skotskt och Oi! är två helt olika saker, om det är vad du sköt in dig på.

Genren föddes ur en blandning av Sham 69-inspirerad, traditionell punk och ska och har alltid varit särskilt populär inom skinnskalle-kulturen. Skatepunk, streetpunk och tidig vit makt-musik har inspirerats av Oi!. Musiken utmärks av refränger som är lätta att sjunga/gorma med i och att sångaren ofta använder en kraftig brittisk dialekt, inte sällan Londonvarianten cockney. Banden förknippas ofta med fotbollslag och huliganism. Kallas ibland för fotbollspunk. Många texter är också tillägnade den tidiga arbetarklassen

1. Det är punk
2. Det är refränger som är lätta att sjunga med i
3. Sångaren har en brittisk dialekt

tänkte att det kanske skulle räcka?

edit: Annars kanske du har en bättre beskrivning av vad som gör ett Oi band?

Last edited:
Tankade hem ett album och lyssnade igenom det men det var inte i närheten så bra som Dropkick dessvärre. Lät som en blandning mellan en ung Ozzy och Kiss när de var som sämst (de har aldrig varit bra iofs). Riktigt skräp!

Genren föddes ur en blandning av Sham 69-inspirerad, traditionell punk och ska och har alltid varit särskilt populär inom skinnskalle-kulturen. Skatepunk, streetpunk och tidig vit makt-musik har inspirerats av Oi!. Musiken utmärks av refränger som är lätta att sjunga/gorma med i och att sångaren ofta använder en kraftig brittisk dialekt, inte sällan Londonvarianten cockney. Banden förknippas ofta med fotbollslag och huliganism. Kallas ibland för fotbollspunk. Många texter är också tillägnade den tidiga arbetarklassen

1. Det är punk
2. Det är refränger som är lätta att sjunga med i
3. Sångaren har en brittisk dialekt

tänkte att det kanske skulle räcka?

edit: Annars kanske du har en bättre beskrivning av vad som gör ett Oi band?

Jo, men det vore alldeles för konstruktivt (och jobbigt, som det mesta som är konstruktivt). Därför skiter jag i det och rackar bara ner på det andra har skrivit istället. :D

Oi! kommer ur ska? Näe, inte tillstymmelse till baktakt någonstans. Det fanns en massa ska i de kulturella sammanhang där Oi! först dök upp och sedan dess förekommit, men det är en annan femma. Oi! och streetpunk är i princip samma sak för de flesta. Jag får nog räknas som mycket insatt och jag har aldrig idats dra en skiljelinje där. Skatepunk däremot, det kom från ett helt annat håll. Fan knappt ens punk det mesta av det. Skateungarna har visserligen börjat försöka se ut som skins de senaste åren, men det förändrar inget i sak.

Dialekt? Näe. Finns bra svensk Oi! på svenska. Jag har Oi! av varierande kvalité på Italienska, Spanska, Japanska, Koreanska, Franska - you name it. Cockney, nääeee... däremot finns där arbetarklassideal och en ofta en god portion anglosaxismromantik.

Wikipedia suger oftast åsne***** om man vill ha någon djupare insikt. :)

Och nu får du även tillåtelse att lägga till "Oi-nörd och mästare i totalt onödigt vetande" i din signatur.
Jag kände en flygnörd en gång och han var också lite udda. Han samlade på kaststjärnor och kunde all historia bakom dem etc. Är det något som kommer av bara farten när man pluggar pilot?

Och nu får du även tillåtelse att lägga till "Oi-nörd och mästare i totalt onödigt vetande" i din signatur.
Jag kände en flygnörd en gång och han var också lite udda. Han samlade på kaststjärnor och kunde all historia bakom dem etc. Är det något som kommer av bara farten när man pluggar pilot?

Du, det är bara början... för att beskriva mig själv har jag varit tvungen att mynta uttrycket universalnörd. Det går inte annars. :rolleyes:

Jag hade varit en alldeles utmärkt nörd om jag bara kunnat välja att snöa in på en enda sak. Nu snöar jag in på allt. Samtidigt.

Social borde jag i alla fall inte vara. Jag är ju trots allt norrlänning. Men inte ens det lyckas jag göra rätt.

Min nördkarriär är ett enda stort livslångt misslyckande! :gråta

Du, det är bara början... för att beskriva mig själv har jag varit tvungen att mynta uttrycket universalnörd. Det går inte annars. :rolleyes:

Jag hade varit en alldeles utmärkt nörd om jag bara kunnat välja att snöa in på en enda sak. Nu snöar jag in på allt. Samtidigt.

Social borde jag i alla fall inte vara. Jag är ju trots allt norrlänning. Men inte ens det lyckas jag göra rätt.

Min nördkarriär är ett enda stort livslångt misslyckande! :gråta

Du får se det från den ljusa sidan; det hade varit helt misslyckat om du hade varit skåning istället! Nu har du ju åtminstone något att leva för :D

Ps: snygg signatur :gnissla

Även fast dom har låtar som take em all ,england belongs to me och trouble on the terraces så tycker jag att Dropkick är strået vassare ändå

Du får se det från den ljusa sidan; det hade varit helt misslyckat om du hade varit skåning istället! Nu har du ju åtminstone något att leva för :D

Hm... prova halvdansk då? :yoparty

Ps: snygg signatur :gnissla

Tack! Rätt nöjd själv! :D

Edit: Vete fan hur vi kom in på Oi!, förresten. Hälften av det DKM gör faller nog inte in i kategorin, även om de rockar förbaskat hårt och definitivt hör hemma i den kulturen.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...