CO2 gram / km

ravve

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Kawasaki ZX-10 -88
Vi snackade lite på jobb idag om hur mycket en MC släpper ut igentligen.

Någon som har koll på dessa värdena? Typ för min -88 och nåt motsvarande nytt idag?

din lär ju släppa ut som en medelstor bil från samma tid, d.v.s. mycket.

en modern hoj är ungefär lika miljövänlig som en liten bil, de skulle kunna vara mycket bättre.
tyvärr så deklarerar inte tillverkare vare sig förbrukning eller utsläpp.

Man kanske kan fråga om dom kan mäta CO och sånt nästa gång på besiktningen, ger det något?

det ingår inte i besiktningen, men du kan säkert få prova apparaten om du är snäll:tummenupp

Nu frågade i och för sig TS om CO2, dvs koldioxid. Utsläppen av CO2 handlar ju bara om förbrukningssiffror.

För bensin gäller:
Från liter per 100km till gCO2/km dividera med 0,04

exempel: hojen drar 5liter per 100km: 5/0,04 = 125g per km

Bensin = 2480 gram CO2/liter.

Om jag förstår dig rätt så borde detta innebära att om den då dricker 1 liter bensin / mil så släpper den ut 248g CO2/km?
Blandad körning i runda slänger 0,7 / mil alltså 174g CO2/km.

Det är ju nästan miljöklassat :-)

Nu frågade i och för sig TS om CO2, dvs koldioxid. Utsläppen av CO2 handlar ju bara om förbrukningssiffror.

För bensin gäller:
Från liter per 100km till gCO2/km dividera med 0,04

exempel: hojen drar 5liter per 100km: 5/0,04 = 125g per km

Med din uträkning och min uträkning ovan hamnar man nästan exakt på samma siffra?

Last edited:
Om jag förstår dig rätt så borde detta innebära att om den då dricker 1 liter bensin / mil så släpper den ut 248g CO2/km?

Med din uträkning och min uträkning ovan hamnar man nästan exakt på samma siffra?

Exakt

:tummenupp

Missade att TS också vill mäta CO. Utan katt vilket ts inte har på sin -88 så ligger den rätt högt, beror väl på förtändningen också...

Så CO2 ligger ganska schysst till om man jämför med en bil men CO är kass eftersom man inte har någon katalysator som renar?

I räkneexemplet med att dividera med 0.04 har man helt enkelt avrundat 2480 till 2500. Matematik helt enkelt.

På 1970-talet var många forskare övertygade om att en ny istid var på väg. Då föreslogs bland annat att man skulle sprida svart sot över Nordpolen och Sydpolen för att absorbera mer värme från solen. Idag är man istället lika säker på att jorden håller på att bli för varm. Staten vill alltid hitta nya sätt att få in skattepengar, och klimatfrågan utgör en perfekt grund för en skatt som få kan undvika.

Nedan finns ett alternativt perspektiv på global uppvärmning:
CO2 , The Gas of Life"-Dr. William Happer

Climate Change - Is CO2 the cause?

Staten? Har staten hittat på klimatförändringarna? Vilken stat? När?

Mvh
Staten är vi alla och en del av den massan har övertygat en majoritet (via ombud) att det skall strafftaxeras på CO2 utsläppen, inte för att lösa ett problem utan för att kunna slösa medlen på diverse snömoslösningar.

Mvh
Ja svängningar kan det visserligen vara men jag som är född i mitten på 70-talet har ju sett halva vintern försvinna här i Värmland så inte ens jag är så blåögd 🫣gillar riktig vinter inte slask i regn som vi har i regel nu senaste 20-25 åren med undantag var 8-10:e år
Var inlägget ovan jag skulle svara inte ditt @BrooklynS

Den tiden när man kunde köra hoj i -30 i Stockholm är förbi (vintern 83/84).
Vi har istället fått gröna sköna vintrar i Stockholm så man kan köra vanlig hoj hela vintern. Med några veckors undantag.

I Farsta fick de i alla fall en vit jul.

IMG_1188.jpeg
Juldagen -24

Mvh
IPCC är en organisation som verkar under FN. FN i sig är dock en mellanstatlig organisation, sammansatt av världens medlemsstater. Det innebär att IPCC:s struktur och verksamhet i grunden är kopplad till nationella regeringar och deras politiska intressen.

Mot bakgrund av detta kan man fundera över hur oberoende IPCC faktiskt är i sin roll som vetenskapligt rådgivande organ.

En intressant tanke är varför man inte inrättar två separata och likvärdigt finansierade forskargrupper: en som fokuserar på naturliga klimatförändringar, och en som fokuserar på antropogena (människoskapade) klimatförändringar.

Detta skulle kunna bidra till en mer nyanserad bild av klimatets förändringar och minska risken för att en enskild förklaringsmodell får oproportionerligt stort utrymme i forskningen och debatten.

Last edited:
Ja svängningar kan det visserligen vara men jag som är född i mitten på 70-talet har ju sett halva vintern försvinna här i Värmland så inte ens jag är så blåögd 🫣gillar riktig vinter inte slask i regn som vi har i regel nu senaste 20-25 åren med undantag var 8-10:e år
Var inlägget ovan jag skulle svara inte ditt @BrooklynS

Är du säker på att det är antropogena orsaker som ligger bakom dagens klimatförändringar?

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back