CMOS Checksum error???

Slayer

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cbr1100, XR600
Kort efter att jag startat datorn haltar datorn och följande står på skärmen:

"CMOS checksum error - Defaults loaded"

"Press F1 to continue, del to enter setup"

Vad kan detta vara?

När sedan windows startar så säger datorn att "Ingen mus är inkopplad" fast den är det.

Kan det finnas något samband mellan de två meddelandena?

Den kan vara allt från statisk elektricitet, solstormar, dammråttor till ett dåligt C-MOS batteri på moderkortet.

Börja med att kolla batteriet om datorn är äldre än 1 år.

andersbrink skrev:
Den kan vara allt från statisk elektricitet, solstormar, dammråttor till ett dåligt C-MOS batteri på moderkortet.

Jag misstänkte att det kunde vara i princip vad som helst.

Tack för tipset! Jag skall byta batteri.

Har du haft datorn utpluggad från allt vad elektricitet heter en längre tid?

Nolla ditt CMOS (ut med batteriet, flytta jumpern för cmos till reset, vänta i några sekunder, tillbaka med jumpern och i med batteriet och starta)

andersbrink skrev:

1år? :näsblod
Till mitt Asus A7N8X-Delux Gold Edition fick jag med ett batteri som var slut.
:tummenupp för Asus som skeppar kassa batterier. :mad:
(Sitter fortfarande med det, startar ändå inte om datorn eller något, enda som beter sig mysko är klockan, den går lite hur som hellst ) :hihi

Jag satte in ett nytt batteri och felmeddelandet försvann.

Dock kvarstår problemmet med att datorn säger att ingen mus är inkopplad.

Kan detta ha att göra med att batteriet varit kasst. Måste man göra några justeringar i setup'en?

Sällsynt att batterierna är kass om datorn är nyare än tre år, även om det händer. Testa du först med att ställa in BIOS:en och sedan tuta och köra som vanligt. Dyker felet upp igen omgående kan det emellertid vara läge att byta batteri.

andersbrink skrev:
Det brukar finnas ett par alternativ i BIOS'et för råttan, typ om det är PS2, USB eller seriell råtta.

Jag skall kolla och se ifall jag får rätt på det. Tack!

abstruse skrev:
Sällsynt att batterierna är kass om datorn är nyare än tre år, även om det händer. Testa du först med att ställa in BIOS:en och sedan tuta och köra som vanligt. Dyker felet upp igen omgående kan det emellertid vara läge att byta batteri.

Datorn är åldre än tre år. Meddelandet försvann efter att jag bytat batteri.

Mitt stora problem nu är att datorn säger att det inte finns någon mus inkopplad trots att det gör det.

Slayer skrev:
Datorn är åldre än tre år. Meddelandet försvann efter att jag bytat batteri.

Att meddelandet försvann behöver nödvändigtvis inte ha berott på att du bytte batteri.

Har exakt samma problem, men jag har inte provat att byta batteriet... dock är ju min dator endast 2 månader gammal... byggde den själv, och har itne haft några problem alls... tills jag uppdaterade BIOSen för att rätta till problemet med att moderkortet inte kände igen 200GB hd´n. (Körde med ett autoupdate som MSI tillhandahåller, så jag kan ju knappast fått hem fel version... datorn funkar klockrent förövrigt). Dock så känner systemet fortfarande inte av att hårddisken är på 200GB utan den är enligt Windows på 127 GB :mad: . Har nyaste versionen av XP inklusive SP2 (faktiskt inte upplevt några problem med detta).

Mattiaz skrev:
Har exakt samma problem, men jag har inte provat att byta batteriet... dock är ju min dator endast 2 månader gammal... byggde den själv, och har itne haft några problem alls... tills jag uppdaterade BIOSen för att rätta till problemet med att moderkortet inte kände igen 200GB hd´n. (Körde med ett autoupdate som MSI tillhandahåller, så jag kan ju knappast fått hem fel version... datorn funkar klockrent förövrigt). Dock så känner systemet fortfarande inte av att hårddisken är på 200GB utan den är enligt Windows på 127 GB :mad: . Har nyaste versionen av XP inklusive SP2 (faktiskt inte upplevt några problem med detta).
Man behäver inte ta bort/byta batteriet, man kan först börja med att nollställa CMOS, det bör man göra när man har uppdaterat BIOS, sen går man in och pillar på dom inställningarna man vill ha i BIOS

R1 Uffe skrev:
Man behäver inte ta bort/byta batteriet, man kan först börja med att nollställa CMOS, det bör man göra när man har uppdaterat BIOS, sen går man in och pillar på dom inställningarna man vill ha i BIOS

Och det gör jag genom bygling alltså? Faktiskt första gången jag ger mig på att uppdatera Bios, även om jag varit väldigt datorintresserad sen innan tonåren. :)

Mattiaz skrev:
Och det gör jag genom bygling alltså?
Xakt, det är rekomenderat att slå av strömbrytaren på nätagget, sen trycka på start knappen ett pat ggr så det mesta av strömmen försvinner (jag har ingen aning om detta, har bara läst det på mer renodlade dataforum) sen byglar du ett par sekunder, sen bygla tillbaks

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT