Clutchless shift / Quickshifter

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Så som jag tolkat det så gör ju quickshiftern exakt samma grej, fast klipper tändningen istället för att manuellt slå av på gasen.

Så det borde alltså vara ganska riskfritt att växla upp utan koppling om det utförs på rätt sätt?
Eller tar lådan stryk även av en quickshifter?

Man blir ju lite sugen, inte så intresserad att investera i en qucikshifter om det bara gäller att lära sig tekniken..

Någon av er här som kör clutchless?

Så länge du gör det ordentligt så tar inte lådan stryk av att växlas utan koppling. Lägg gärna lite tryck på pedalen innan växling så kommer det gå alldeles utmärkt, du kan dock med fördel använda kopplingen mellan 1:an o 2:an. QS gör att växlingarna går snabbare och är en fördel om du får för dig att växla i kurva då den långt snabbare växlingen gör att chassit inte störs lika illa.

Skall det funka på alla hojar?

Jag testade lite på vägen till jobbet, men det är helt stumt när jag för upp foten.
Kanske trycket mot pedalen innan växling löser detta?

Jag testade lite på vägen till jobbet, men det är helt stumt när jag för upp foten.

Ja, du måste få timingen fel. Om du håller lite tryck och sen drar av på gasen kommer du känna växeln klicka i.

Vet att det ska gå att göra nedväxling utan koppling också. Är det någon som testat?

Det funkar på allt med en sekventiell växellåda. Lägg lite tryck på pedalen, släpp gasen. När du släpper gasen försvinner momentet från kuggarna/ingreppen och växeln går i.

Under acceleration, lägg tryck på växelpedalen, släpp snabbt av på gasen och gasa igen, vips så är nästa växel i.

ja växlar alltid utan kopplingen när ja accelererar lite snabbare, dvs när de inte finns snigelbilar framför :)
men ibland när jag ligger på högre varv innan växlingen så vill inte växeln hoppa i när ja släpper på gasen. kanske släpper för lite på gasen?, men då är min fundering: tar lådan stryk när ja lägger lägger tryck på växelpedalen utan att växeln går i?

Är inte en riktig fullgas växling ännu effektivare, så gjorde alltid jag förr när man skulle ha max acceleration med moppe, mc el bil.

Är det era hojar man läser om på blocket? "Nån växel kan hoppa ur under accelleration" :3freak

Nej lådan tar inte stryk av det. När en växel hoppar ur under acceleration så har man kukat ur växlingen ordentligt - Antingen har man inte riktigt fått i växeln (alltså flyttat växelpedalen för lite) så den inte är riktigt i läge o hoppar därav ur så fort du släpper av på gasen, eller så har du fått axeln att krökas. Det händer inte om du växlar SOM DU SKA utan koppling. Börjar man tima det hela helt åt helvete fel o inte riktigt får i växlar osv så kan du börja kvadda lådan, men det händer även som du använder kopplingen o klantar till växlingarna.

Använder aldrig koppling vid uppväxling, helt onödigt o körningen blir mindre ryckig. Kört hoj i 30 år och aldrig rasat eller renoverat en låda. I endurospåret när fingrarna krampar växlar jag även ner utan koppling.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti