Close Call-tråden

Tog ut hojen liiite för tidigt. Träffade på is och bakhjulet började fundera på vad fan jag håller på med. Fortare ska det gå.

Så bakhjulet försöker ta sig förbi framhjulet.
Vilket då bidrar till att hojen börjar svänga vänster, eftersom bakhjulet ska göra en dum omkörning på insidan...

Så med framhjulet i mötande körbana så får jag igen fästet och då tycker hojen att här borde inte du vara. Så den kastar helt enkelt av mig.

Jag far mot färdriktningen i mötande körbana.

Börjar rulla, och varje gång jag har näsan framåt så ser jag den bilen som jag skulle möta. Men jag är ju i fel körbana.

Så skallen säger att jag måste bort härifrån och in tillbaka i min körbana.

Rullar, rullar och rullar. När jag sen stannat så ska jag skynda mig upp o in i min körbana igen.
Reser mig upp och ska ta ett kraftkliv därifrån.
Tippar omkull och fortsätter rulla, för tydligen så hade jag inte stannat.

Ser bilen komma närmare, får stopp 1-3m ifrån bilen.
Damen i bilen hade varit vänlig nog att svängt in nosen på bilen mot trottoaren och stannade där.
Hon frågar hur det är med mig.
-"Det är bra", säger jag och skyndar mig att resa upp hojen och gå mot en busshållplats på andra sidan vägen.

Får hjälp av 2 killar som gick på trottoaren, dom frågar hur det är, "Det är bra" svarar jag.

Märker att jag blöder från näven, tar silverjtejpen jag har i fickan, (ja, vart skulle jag annars ha haft den?) och tejpar fast buffen kring handleden så det inte ska droppa.

Sätter mig på hojen och åker till garaget.

Grabbarna som stannade såg lite nervösa ut, men jag hade bråttom som F därifrån.

Sitter på hojen och känner hur det börjar värka i stortån.

Parkerar undan hojen och åker hem för att klä av mig.

Tvättar sår och sätter mig i badkaret.

Det tog drygt 40min från krasch till att jag kände att kroppen började lugna ner sig.

Så ska ni köra omkull, sätt er ner o ta det lugnt. Är det nån som stannar o pratar med er så prata då.
Känn efter ordentligt så att ni klarar av att köra därifrån, är ni det minsta tveksam så ring efter hjälp.

Och om ni är på andra sidan och är med någon som kör omkull, sätt dom ner. Prata i lugn o ro om vad som helst. Bara se till så att det inte är nån som sätter sig på en hoj som är skadad/skärrad/uppjagad, då kanske dom drar i backen igen.

Men framför allt, se till o ha kul. :tummenupp

Ricken...varför ser jag ett par Tegera arbetshandskar och inte MC-handskar på föraren? :crash:smasha

Last edited:
Ricken...varför ser jag ett par Tegera arbetshandskar och inte MC-handskar på föraren? :crash:smasha

Förlåt, men det finns en alldeles självklar förklaring.... Givetvis. ;)
Jag skulle ju bara. :smasha

Kom i ytterfil i en rondell med min svarta+gula Halvarsson jacka och silver hoj.
Mitt på ljusa dan tycker man ju att man i den munderingen skall vara ganska synlig.
Tyckte inte gubben med volvo och husvagn som körde ut från höger tre meter framför. :dummer
En undanmanöver senare (tack risktvåan :Bugar ) gled jag utmed hans ekipage och tar tag i hans förlängda backspegel för att hålla balansen.
Gubben såg lika förvånad ut som om jag kommit dit genom "Beam me down, Scotty"! :lol
Jag skulle ha velat :arsele men bara :hej och körde vidare.

Det är såna här trådar jag som håller på att ta körkort INTE ska läsa.. Läskigt för fan

Snarare tvärtom, det är sådana här trådar du ska läsa och lära dig att plåtlådefolket är blinda, döva och kompletta idioter. Då klarar du dig bättre med mottrafikanterna.

Det finns en till tråd på forumet som nog kan vara bra att läsa, även om du nu ska köra en intruder (som inte är en hoj som uppmanar till bombande som den normale medlemmen här framför): Konsekvenserna av hojåkning

Last edited:
Ställde mig bakom en lastbil vid ett rödlyse (slickade den). Ljuset blir grönt och han råkar få i backen! :näsblod,
Ser backljusen och tänker HELVETE!!! Ser lastbilen flyga emot mig, får panik och vrider på styret med all kraft jag har så att den nästan går av, försöker smita men hjärnan sitter fast! som tur var... var han snabb med bromsen, nån cm kvar :gnissla

Ställde mig bakom en lastbil vid ett rödlyse (slickade den). Ljuset blir grönt och han råkar få i backen! :näsblod,
Ser backljusen och tänker HELVETE!!! Ser lastbilen flyga emot mig, får panik och vrider på styret med all kraft jag har så att den nästan går av, försöker smita men hjärnan sitter fast! som tur var... var han snabb med bromsen, nån cm kvar :gnissla

Jag fick flera skopor ovett av min trafiklärare när jag ställde mig några meter bakom en lastbil, eftersom att det var dumt att vara för nära dem om de började backa. :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park