Eftersom jag är trådskapare passar jag väl på att börja då
Som bekant är vägarna ganska skitiga såhär års. Smuts, grus, jord m.m. Gör vägbanorna hala, och i kombination med viss ringrostighet efter vintern är det lätt att man utsätter sig för händelser av onödigt spännande karaktär.
Igår tog jag hojen till jobbet för den första "riktiga" åktturen för i år. Vädret var bra, runt 7 grader och sol.
Vägen till jobbet gick bra och utan några egentliga händelser att tala om, hemvägen bjöd dock på en spännande händelse.
På påfarten till E6/E22 från Malmö mot Lund kom jag i sakta mak, runt 50 km/h för att dra på lite ut på accelerationsfältet. Helt plötsligt slinter bakhjulet (har 3:ans växel i vid tillfället, uppskattningsvis 80-isch km/h) och jag är extremt nära att kastas av hojen i samband med att bakhjulet söker grepp igen. Hur som helst lyckas jag balansera hojen igen varpå jag tittar i backspegeln och ser ett STORT dammoln.
Förmodligen har det legat ett fint lager med slipdamm eller liknande på vägen då de håller på och bygger om bron brevid. Obehaglig situation, men jag är glad att jag hanterade den såpass bra.
// Afterburner