Close Call-tråden

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jag tänkte starta en tråd där man kan dela med sig av sina "Close calls", eller "nära ögat"-situationer.

Tanken med tråden är att man skall kunna dra lärdom av varandra genom att se hur man löst delikata situationer som ibland kan uppstå i trafiken.

Så, dela med Er!

// Afterburner

Eftersom jag är trådskapare passar jag väl på att börja då ;)

Som bekant är vägarna ganska skitiga såhär års. Smuts, grus, jord m.m. Gör vägbanorna hala, och i kombination med viss ringrostighet efter vintern är det lätt att man utsätter sig för händelser av onödigt spännande karaktär.

Igår tog jag hojen till jobbet för den första "riktiga" åktturen för i år. Vädret var bra, runt 7 grader och sol.
Vägen till jobbet gick bra och utan några egentliga händelser att tala om, hemvägen bjöd dock på en spännande händelse.

På påfarten till E6/E22 från Malmö mot Lund kom jag i sakta mak, runt 50 km/h för att dra på lite ut på accelerationsfältet. Helt plötsligt slinter bakhjulet (har 3:ans växel i vid tillfället, uppskattningsvis 80-isch km/h) och jag är extremt nära att kastas av hojen i samband med att bakhjulet söker grepp igen. Hur som helst lyckas jag balansera hojen igen varpå jag tittar i backspegeln och ser ett STORT dammoln.

Förmodligen har det legat ett fint lager med slipdamm eller liknande på vägen då de håller på och bygger om bron brevid. Obehaglig situation, men jag är glad att jag hanterade den såpass bra.

// Afterburner

Eftersom jag är trådskapare passar jag väl på att börja då ;)

Som bekant är vägarna ganska skitiga såhär års. Smuts, grus, jord m.m. Gör vägbanorna hala, och i kombination med viss ringrostighet efter vintern är det lätt att man utsätter sig för händelser av onödigt spännande karaktär.

Igår tog jag hojen till jobbet för den första "riktiga" åktturen för i år. Vädret var bra, runt 7 grader och sol.
Vägen till jobbet gick bra och utan några egentliga händelser att tala om, hemvägen bjöd dock på en spännande händelse.

På påfarten till E6/E22 från Malmö mot Lund kom jag i sakta mak, runt 50 km/h för att dra på lite ut på accelerationsfältet. Helt plötsligt slinter bakhjulet (har 3:ans växel i vid tillfället, uppskattningsvis 80-isch km/h) och jag är extremt nära att kastas av hojen i samband med att bakhjulet söker grepp igen. Hur som helst lyckas jag balansera hojen igen varpå jag tittar i backspegeln och ser ett STORT dammoln.

Förmodligen har det legat ett fint lager med slipdamm eller liknande på vägen då de håller på och bygger om bron brevid. Obehaglig situation, men jag är glad att jag hanterade den såpass bra.

// Afterburner

Sånna där skitapåsig-upplevelser får en att vakna till:crash

Själv höll jag på o dö häromdagen då en bilist fick för sig att köra ut precis framför mig på en 70-väg. Som tur var höll jag ögonen på denna kärring i sin SUV så jag körde bara i ca 50 och hann tvärnita i tid :)

Infarter till rastplatser och p-fickor

Så här års när allt grus ligger kvar på vägarna... mitt första rastplatsbesök kunde ha slutat i en fadäs, men resulterade bara i att jag missade den. Grussträngen som ligger i vägkanten, ligger i ett brett fällt tväts över infarten till rastplatsen, vilket resulterade i låst framhjul och att jag fick hålla mig en stund till.

Jag hade en riktigt obehaglig upplevelse för några år sedan på vägen mellan Knäred och Markaryd..
En sådan helt otroligt skön dag med strålande sol och fåglar som kvittrar och nästan ingen trafik :).

Ligger och kör i lugnt och fint tempo 110-120 ca, kör lungt och försiktigt om en bil och har inget möte på
flera hundra meter (tror jag) så jag ligger kvar i mötende fil lite längra än vanligt. Vaknar till liv väldigt snabbt när jag upptäcker att jag faktiskt har möte, en danskjävul kommer utan lyse på den delen av vägen där skogen skuggar halva körfältet.. Det var riktigt jävla nära att jag frontade dansken..

Hoppas att han blev minst lika rädd som jag och numera alltid kör med belysning på!

Sånna där skitapåsig-upplevelser får en att vakna till:crash

Själv höll jag på o dö häromdagen då en bilist fick för sig att köra ut precis framför mig på en 70-väg. Som tur var höll jag ögonen på denna kärring i sin SUV så jag körde bara i ca 50 och hann tvärnita i tid :)

Sånt där är alltid spännande, och jag blir lika bindgalen varje gång det händer... :mad:

Infarter till rastplatser och p-fickor

Så här års när allt grus ligger kvar på vägarna... mitt första rastplatsbesök kunde ha slutat i en fadäs, men resulterade bara i att jag missade den. Grussträngen som ligger i vägkanten, ligger i ett brett fällt tväts över infarten till rastplatsen, vilket resulterade i låst framhjul och att jag fick hålla mig en stund till.

Ruggigt att låsa upp framhjulet, har aldrig gjort det (peppa peppa)...

Jag hade en riktigt obehaglig upplevelse för några år sedan på vägen mellan Knäred och Markaryd..
En sådan helt otroligt skön dag med strålande sol och fåglar som kvittrar och nästan ingen trafik :).

Ligger och kör i lugnt och fint tempo 110-120 ca, kör lungt och försiktigt om en bil och har inget möte på
flera hundra meter (tror jag) så jag ligger kvar i mötende fil lite längra än vanligt. Vaknar till liv väldigt snabbt när jag upptäcker att jag faktiskt har möte, en danskjävul kommer utan lyse på den delen av vägen där skogen skuggar halva körfältet.. Det var riktigt jävla nära att jag frontade dansken..

Hoppas att han blev minst lika rädd som jag och numera alltid kör med belysning på!

Fy fan... Ingen höjdare det där. Gillar f.ö. epitetet "Danskjävul"! :hihi

Idag, en gubbe i sin nya Volvo känner för att köra om en buss och tvinga mig att panik bromsa med bara några meter kvar så hinner trollet förbi.

En kvinna gick över gatan bara några meter framför mig, utan att ens bry sig om trafiken eller att jag var hur nära henne som helst när jag körde förbi henne.

Det närmaste var en lastbil som förra sommaren bestämde sig för ett filbyte till vänsterfil när jag var på väg om. Med en 250 är det inte bara att vrida på och försvinna i en rökpuff, dessutom vred han över riktigt jävla snabbt.
Bara att tvärnita och hoppas att jag hann ur vägen för släpet. Hade väl en halvmeter/meter till godo från hans sista hjulpar.
Anledningen att jag klarade mig?
Jag höll honom under uppsikt, det var något med hur han betedde sig som gjorde att jag anade oråd. Det är nästan alltid något som de där blindstyrejävlaidioterna har för sig som gör att man fattar misstankar om dem i förväg.
Så rent allmänt, på MC måste man fort som fan lära sig läsa trafiken och reagera på hur folk kör, snarare än vad de ger för tecken. Ofta kan man se på folk i god tid att de tänker köra ut rakt framför en, eller byta fil, eller göra något annat närmast oanmält och jävligt korkat.
Sedan är det ju bra att lära sig bromsa som fan, undanmanövrar och liknande.

En annan gång körde en gubbajävul ut rakt framför mig när han hade lämna företräde. Det skalliga jävla belätet bara glodde rakt på mig, stannade och väntade på att jag skulle komma nära innan han körde ut. Lyckligtvis har jag en hälsosam misstro till gamla gubbajävular i trafiken så jag höll hyfsat låg fart och lyckades stanna på rätt kort sträcka. Och bilen bakom mig var med på noterna han med.

Sedan har vi det där med stockholm och rondeller. Jag har inte kört i någon annan stad där folk klämmer in sig och lägger sig bredvid mig i rondellen förutom stockholm. Nackskott för helvete.
Och varenda gång det hänt där hittills har det varit en kärring på 40-50 nånting. Inget smink, ingen telefon. Bara någon överdriven tilltro till deras egen jävla förträfflighet och absoluta rätt att göra som de själva vill..

Bussgaraget vid Råsta E18 (mot E4 järva krog) förra sommaren ingen trafik att tala om och kommer i ett väldigt bra tempo (ca 160) i vänsterfilen.

Är en kurva precis innan bussgaragets utfart, när jag kommer runt i kurvan ser jag nosen på en lastbil som står stilla...

Nästa ögonblick ser jag att han börjar rulla ut så jag släpper gasen för att i nästa sekund inse att det är ett släp av den längre modell på den och han kör rakt ut i vänsterfilen för att klara svängen ut på motorvägen.

PANIK!!!!

Bromsar så gott det går och svänger ut mot mittrefugen/gräset i mitten och hinner tänka om jag ska glida under eller satsa på att landa i gräset. Jag satsar på gräset men till min glädje har lastbilschauffören insett vad som håller på att hända i samma sekund som jag.

Han ger fullgas och lyckas skapa en lucka mellan mittremsan och lastbilen. Jag får stop 1 meter från slutet på släpet som sticker ut över mittgräset och har då inget spelrum åt någon sida. Någon milisekund åt det andra hållet och jag hade smällt rakt in i släpet.

Kör upp jämnsides med förarhytten efter och blickarna säger allt och vi båda ler. Sen vart det bara hem och tvätta stället ;)

Blir ofta inknödd/omkörd på utsidan av bilister i 2-filiga rondeller. Detta ledde bla till att jag fick tvärnita för en gubbjävel som tänkte köra om mig på utsidan i en rondell när jag skulle svänga ut ur rondellen, trots att jag tydligt gav tecken. Han tvärnitade också och vi stirrade på varandra i nån sekund sen hade idioten mage att peka på backspegeln sin och på så sätt mena att det var mitt fel eftersom jag hade för dålig koll bakåt...

Blir ofta inknödd/omkörd på utsidan av bilister i 2-filiga rondeller. Detta ledde bla till att jag fick tvärnita för en gubbjävel som tänkte köra om mig på utsidan i en rondell när jag skulle svänga ut ur rondellen, trots att jag tydligt gav tecken. Han tvärnitade också och vi stirrade på varandra i nån sekund sen hade idioten mage att peka på backspegeln sin och på så sätt mena att det var mitt fel eftersom jag hade för dålig koll bakåt...

Vid filbyte är det du som har väjningsplikt, och bara för att du ger tecken kan du inte bara svänga. Dessutom så ska du inte ge tecken innan du kollat speglar, över axeln och när det är klart ger du tecken och därefter utför sväng. Men jag kan hålla med dig visst det är korkat när de gör så.

Hmm, det värsta som hänt den här säsongen var förra fredagen då jag blev dum i huvudet och gasglad, acca lite i en bussfil som går ihop med vanlig fil, missbedömde sträckan och en minilastbil går in framför mig. Bromsar hårt och är precis sådär på gränsen att låsa båda hjulen, ni vet när man både känner och hör att de släpper lite.

Helt mitt eget fel och kunde slutat med att jag blev ny last på lastbilen. :näsblod

Vid filbyte är det du som har väjningsplikt, och bara för att du ger tecken kan du inte bara svänga. Dessutom så ska du inte ge tecken innan du kollat speglar, över axeln och när det är klart ger du tecken och därefter utför sväng. Men jag kan hålla med dig visst det är korkat när de gör så.

Visst har man ett ansvar vid filbyte, men att köra med betydligt högra hastighet i ytterfilen och köra om fordon som blinkar och skall ut är rent ut sagt korkat. Detta händer aldrig när jag kör firmabilen en vw transporter och inte fan hade det hänt om man kört en lastbil heller. Bara för att man är liten och tar mindre plats på vägen så beter sig vissa som idioter. Och anledningen till att det inte blev en krock va att jag hade bra koll bakåt.

Det är såna här trådar jag som håller på att ta körkort INTE ska läsa.. Läskigt för fan

I år har det som tur inte blivit så mycket ännu men hade en incident när 3 lastbilar + en bogserandes höll på att kroka ihop med varann framför mig, det var lite spännande men hade iaf behörigt avstånd.

Vid förra säsongens början lyckades jag dock med något som jag inte var fullt lika imponerad av mig själv eftersom jag gjort samma blunder innan men glömt bort det. Var ute och åkte runt till Gustavsberg och vidare till färjorna, några hojar till av olika modeller fanns med på färjan över till Rindö. Av färjan upp i rondellen och ut på rakan, folk kör väldigt lugnt så jag vinklar ut och vrider på rullen...

ÖÖÖööööörrrrnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn *bump* styrvobbelvobbelvobbelvobbel *släppapågasen* ÖÖÖööörrrnnnnnnn *bump* styrvobbelvobbelvobbel *släppapågasen* VAFAN!! *spruta spott* ÖÖÖrrnnnnn *kurva* *kurva* *kurva* *stanna vid nästa färja* *torka spott från visiret*...

Alltså.. på Rindö finns det två vägskador på rakan om jag inte missminner mig och det var andra gången jag lyckades få styrvobbel där. Nästa gång ska jag leka fågelskådare istället och köra lugnt! :tummenupp

Typ så här mycket vobbla det:

http://www.youtube.com/watch?v=I8_AhxR3tZ4

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP