Clip-on till 80-talare

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Hej på er,

Tänkte under sommaren införskaffa en tidig 80-talare att meka med till hösten och vintern.
Det blir inga stora modifikationer, slimma till den med kanske lite nya blinkers, lyse och allmänt göra iordning den till körbart skick om den nu inte skulle vara det.
....men jag gillar när äldre öppna hojar får på clip-on, och undrar bara vad utbudet är av sådana till hojar från 250-550 eller liknande. Tex Honda CB,

Skiljer sig gaffelbenen mycket från idag så det är svårt att hitta?
Finns det sidor som säljer nyproducerade saker till gamla hojar?

Totalt ny vad gäller hojar äldre än 98 :hihi
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
"Cafe-räser" scenen baserad på gamla 80-tals japsare är ju enorm så det finns mängder av företag i sverige och utomlands som säljer prylar specifikt för dessa. Jemparts i uppsala är ett exempel.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tack för svar, om det är någon som har erfarenhet av några sidor man kan kika på så länka gärna. Kan såklart handla i Sverige, men kul att veta utbud mm.

Gärna andra sidor med saker till äldre motorcyklar, café-grabbar hänger väl här med? Då har ni ju googlat en hel del hehe
:tummenupp
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Hej, vet inte hur vanligt det var med clip on på den tiden men det finns garanterat att få tag på.
Vad jag kommer ihåg som dock var vanligt då var "upp och ner vänt tt-styre". Det var rejsigt då, hade det själv på min cb 125...
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Så vitt jag vet började clip-ons sitta på rejshojar på 50-talet. På 60-talet var det ganska vanligt att sätta clip-ons och rearsets även på gatcyklar. Vad man måste veta är diametern på gaffelbenen. Varierar en del på olika märken. Har handlat några stycken till olika 60-, 70- och 80-tals hojar. Mest från UK, men besvärligt nu efter Brexit. Snål som jag är, köper jag från Kina nu. Senast några från Banggood. Lite väl mjuk aluminium, så man får inte dra skruvarna för hårt. Men duger åt mig.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så vitt jag vet började clip-ons sitta på rejshojar på 50-talet. På 60-talet var det ganska vanligt att sätta clip-ons och rearsets även på gatcyklar. Vad man måste veta är diametern på gaffelbenen. Varierar en del på olika märken. Har handlat några stycken till olika 60-, 70- och 80-tals hojar. Mest från UK, men besvärligt nu efter Brexit. Snål som jag är, köper jag från Kina nu. Senast några från Banggood. Lite väl mjuk aluminium, så man får inte dra skruvarna för hårt. Men duger åt mig.

Jag är lite feg av mig så klepång i mjuk aluminium ger bilder i huvudet av ett styre som ger sig vid hård inbromsning, förare med enhandsfattning utan koppling eller frambroms. Och en förhoppning att sjukhuspersonal slipper ta hand om de brunfärgade kalsongerna. :crash
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har köpt några i Kinesium men de är ofta stora och klumpiga i fästena, har också köpt i stål på eBay för runt 600:- som varit smutta och fina. Brukar sätta dom omvänt/upp-ochner på vissa hojar så blir det som ett lågt litet crossstyre.

De senaste jag köpte var i Alu, men fick knappt plats kring överkronan pga jätteklumparna som Kineserna gör istället för bra material:)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag är lite feg av mig så klepång i mjuk aluminium ger bilder i huvudet av ett styre som ger sig vid hård inbromsning, förare med enhandsfattning utan koppling eller frambroms. Och en förhoppning att sjukhuspersonal slipper ta hand om de brunfärgade kalsongerna. :crash

Ja klepångstyren som går av ger så tråkiga konsekvenser....
När jag var ute och betedde mig under Rookieåren, skulle vi köra Knutstorp. Oklart om det var race eller träning, men det var iaf Superbike som körde och vi stod uppe på depågaraget. Plötsligt hör vi speakern höja rösten och trumpetar ut att Anders Lilja på sin GSX-R hade gått av rakt fram efter rakan. Vi kollar ditåt och får se flaggisar och uppståndelse - på utsidan av räcket! Fick senare veta att en av styrhalvorna gått rätt av i bromsningen och förmodligen gett "Petjo" sådär varmt, klafs-bruna kallingar...
 

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72

Här har vi! Vad brukar gaffelben på tidigt 80-tal ha? Hoppas de funkar till ev kommande projekt
På min cb500 - 72 är de 35mm iaf, och jsg misstänker att man rör sig i dom krokarna även på 80 talet. Det är ju bara en googling bort när du väl bestämt vilken hoj det blir.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
På min cb500 - 72 är de 35mm iaf, och jsg misstänker att man rör sig i dom krokarna även på 80 talet. Det är ju bara en googling bort när du väl bestämt vilken hoj det blir.
Tack! Ja, eller mäta när man väl hittat en hoj.
Annars är ju "vända på styret" ingen dum variant hehe
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Här har vi! Vad brukar gaffelben på tidigt 80-tal ha? Hoppas de funkar till ev kommande projekt
35, 37, 39, 41mm och säkert några däremellan.
Så du får kolla på den hoj du ska sätta dem på.
Eller köp ett Laverdastyre.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tack grabbar, då borde det lösa sig! Ska verkligen inte köpa Kina-grejer så jag kommer bli glad om dessa passar framtida hoj.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top