Clip-on-styre

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har lite funderingar angående clip-on-styret på min hoj. Det är så att utöver skruven till "klämman" som klämmer om gaffelbenet sitter det en lite mindre skruv på en liten arm som sticker ut. Skruven ska hindra att handtaget vrider sig runt gaffelbenet om ni förstår vad jag menar. Det jag undrar nu är om man kan skippa den lilla skruven utan att riskera att clip-on:et vrider sig.

Hur ser det ut på modernare hojar? Jag vet ju att clip-on på sporthojar numera sitter under övre kronan, men hur är dom låsta i sin vinkel? På min hoj sitter styrhalvorna alltså över kronan.

...och en sista fråga: Var kan jag köpa universalstyrhalvor till vettigt pris, och som passar min hoj?

Hejhopp!

De flesta (alla?) sporthojar har clip-on med "styrskruv" för positionering av styrhalvorna.
De flesta (alla?) eftermarknads clip-on har ej styrskruv, de är ju så att säga universal. Men det innebär ju också lite extra krav på dig vad gäller fastsättning av styrhalvorna så att de dels sitter symmetriskt, dels att de blir kvar där dom är. Du vill ju inte att de ska vrida sig när du landar efter en hjulning. :)

Min erfarenhet säger att dessa skruvar oftast inte behövs. Räcker med att skruva kliponet lagom hårt.
Ett plus för oss som kör på bana är då att de vid en marksyning vrider sig i stället för att gå av, bra för racebudgeten. Av denna anledning har jag alltid tagit bort dessa på mina racehojar.

Robban_C skrev:
Hejhopp!

De flesta (alla?) sporthojar har clip-on med "styrskruv" för positionering av styrhalvorna.
De flesta (alla?) eftermarknads clip-on har ej styrskruv, de är ju så att säga universal. Men det innebär ju också lite extra krav på dig vad gäller fastsättning av styrhalvorna så att de dels sitter symmetriskt, dels att de blir kvar där dom är. Du vill ju inte att de ska vrida sig när du landar efter en hjulning. :)

Ja, det var la det jag trodde oxo. :tummenupp
Till en början ska jag ta och försöka räta ut mitt ganska så sneda vänsterhandtag. :)

Gulsnabbtrajja skrev:
Ett plus för oss som kör på bana är då att de vid en marksyning vrider sig.

Ja, då ska jag definitivt ta bort skruvarna! Önskar jag hade gjort det igår :rolleyes:

styrhalvor

Robban_C skrev:
Förstår det. Sandig etc.
Jaja, man lär sig med tiden.

Jag beställde nyss styrhalvor från en skrot, 400:-/st orginal.
I butik kostar det 1800:-/par, går ej att köpa enstaka heller.

Fleninge mc-skrot: 042-204156

Jimbo skrev:
Jag beställde nyss styrhalvor från en skrot, 400:-/st orginal.
I butik kostar det 1800:-/par, går ej att köpa enstaka heller.

Fleninge mc-skrot: 042-204156

Tack för tipset! SKa kolla upp det. :)

Jag lyckades till slut räta ut mitt stukade handtag, men jag fick banka och slå en bra stund på det. Ser inge vidare ut men det är iaf hyfsat rakt.
Styränds-pluggen är lite fräckt nerslippad oxo :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...