Classicaförsäkring Bilsport & MC

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Jag läste just i en annan tråd att Bilsport & MC:s mycket fördelaktiga classicaförsäkring inte gäller vid moddat fordon. Hela grejen för mig att köpa en hoj från 91 vad att jag skulle kunna classicaförsäkra den superbilligt (mitt fel, jag borde ha läst på innan).
Nu när jag var inne och läste om försäkringen på deras hemsida så står det "20 år eller äldre, i fint skick och inte ombyggt. Vi kan acceptera vissa små förändringar som t ex omlackering, ljuddämparbyte, påmonterade kåpor och sadelbyte. Förändringar som chassiförändringar och byte av framgaffel accepterar vi inte."

Det står chassiförändringar... det suger eftersom bakramen är egensvetsad (av någon tidigare ägare), och det står att man måste skicka in nytagna foton på hojen innan försäkringen godkännes.

Någon som har något tips på att komma undan ändå, eller i värsta fall någon annan fördelaktig försäkring?

Bild (Kawasaki zzr 600 från 1991 med r6-kåpa):

Bifogat

• 118.jpg
    118.jpg
    234.1 KB · Visningar: 297
Är fordonet registrerat som ombyggt, eller kan man på annat sätt än via bilden få nys om att hojen är moddad? Jag behövde nämligen aldrig skicka in några bilder på min veteranare när jag skulle teckna försäkring..

Är fordonet registrerat som ombyggt, eller kan man på annat sätt än via bilden få nys om att hojen är moddad? Jag behövde nämligen aldrig skicka in några bilder på min veteranare när jag skulle teckna försäkring..

CIA ser dig!

Jag behövde inte heller skicka in bilder, ringde o tecknade min försäkring. Dock frågade de om den var orginal..

nejdå den är registrerad som den borde. Får väl hoppas på att dom inte vill ha bilder då :) bakramen ser ju trots allt original ut vid första anblick, sånär som på att man undrar hurfan den plastsröven skulle få plats på originalformen

När jag hade classica fick jag skicka in bilder. Är de inne på SH och tittar så ser de den här diskussionen också :D

Haha du anar inte vilken koll försäkringsbolag har på denna sidan. Du är körd.. :kulspruta

Nä, men skicka in skitet och testa.. Men med tanke på du är född 91, vill försäkra en sån hoj... Sååå kommer de förmodligen räkna ut med gumpen att du kommer ändra om den, hehe
men men försöka går ju :P

ja tror inte det är nogot problem då hjul avstånd o mått inte har ändrats.

Sen kan denna redan vart försäkrad hos Bilsport & MC tidigare och då har ev denna fixat in bilder men detta kommer att uppdagasa då det händer nogot med hojen stulen, krockad eller nogot liknande.

bara skicka in en bild om dom nu vill ha en :)

R6 kåpan e det bakpartiet på denna :D :va

//Robin

Last edited:
Testa att vara ärlig och hör med dem. Räknas annan bakram som chassimodifiering? Poängtera att bakramen är skruvad och inte svetsad. Be att få tala med någon teknisk kunnig.

ja tror inte det är nogot problem då hjul avstånd o mått inte har ändrats.

Sen kan denna redan vart försäkrad hos Bilsport & MC tidigare och då har ev denna fixat in bilder men detta kommer att uppdagasa då det händer nogot med hojen stulen, krockad eller nogot liknande.

bara skicka in en bild om dom nu vill ha en :)

R6 kåpan e det bakpartiet på denna :D :va

//Robin

Hur vet du att den har varit försäkrad hos bilsport mc? och vad menar du med det sista? är inte r6-kåpan bakpartiet tycker du? :-P

Testa att vara ärlig och hör med dem. Räknas annan bakram som chassimodifiering? Poängtera att bakramen är skruvad och inte svetsad. Be att få tala med någon teknisk kunnig.

jag tror dock att bakramen är helt moddad, för jag hittade killen här på SH som har byggt hojen, och han beskriver den med att han slängde bakdelen och svetsade en egen

Last edited:
Ja tyckte den va så kantig i bakpartiet så ja ville vet om du mena den :tungan R6 tail skulle ja kalla den ist :) jaja

//Robin
aha ja vad vet jag, det är som sagt inte jag sm hat byggt grejen, men det såg ut som r6 från 99 tyckte jag iallafall. Hoppas fan det för nu har jag köpt passagerarsadel till r6-99... :näsblod

Ingår bakram i chassi? Hur definierar man chassi? Är inte det typ sving + ram + gaffel. Det är ju det som utgör geometrin. Hojen svänger väl inte annorlunda för du har annan bakram?

var oxå tvungen att skicka in bilder när jag tecknade classica försäkringen hos dom.
Men som sagt du kan ju alltid fråga. Är ju helt klart värt det för det är en väldigt billig försäkring.

Min farsa har en försäkring på länsförsäkringar på sin classic-hoj och den är dessutom billligare än vad bilsport-mc tar för sin, men vet inget inte om regler för om byggnad osv då faderns är helt original

Ingår bakram i chassi? Hur definierar man chassi? Är inte det typ sving + ram + gaffel. Det är ju det som utgör geometrin. Hojen svänger väl inte annorlunda för du har annan bakram?

det där håller jag väldigt mycket med om, tack för att du påpekade det!

tror dom inte är alltför petiga ifall nåt inte är original på hojen. Fick min försäkrad som classic, kan vara för att alla originaldelar fanns kvar vilket jag även skrev när jag tecknade försäkringen. Bifogar bild på hur min såg ut på bilden dom fick (och originalet) så kan du få ett litet hum om du borde vara orolig:rolleyes:

Men ring och fråga dem, dom är trevliga i telefonen, eller teckna försäkringen och se hur det går:)

Bifogat

• original.jpg
    original.jpg
    43.6 KB · Visningar: 94
  • dscn1641z.jpg
    dscn1641z.jpg
    143.2 KB · Visningar: 109
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...