Classica försäkringen?

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Halloj!

Gick precis in å kollade på bilsport och mc's hemsida och såg att min motorcykel kommit med där man väljer modeller. Men då står det 85-87 inom parentes, innebär det att de endast försäkrar dessa årsmodeller?
Vore ju väldigt tråkigt då jag köpte motorcykeln just med tanke på att få "rätt" försäkring :/. Blir kanske så att jag får byta hoj annars och det vill jag ju inte :död

Trevlig kväll...

Ingen aning, kontakta dem och hör dig för.

Måste vara rätt skönt att ha en motorcykel som går att försäkra som klassiker.

Helt orelevant svar på din fråga men du har köpt den snyggaste färgen. Jag har haft en exakt likadan själv. Undrar till och med om det är min gamla du köpt. :crash

Hade en -88 försäkrad där för 2 år sedan. Senast jag kollade var det 20 år som var gränsen, men de kan såklart ha ändrat det.

Ja, det är 20 år som gäller. Dock osäker på om de försäkrar gixxer, men jag tror det...

Jag har ringt och kollat för några månader sedan. Då sa dom att alla hojjar äldre än 20 går under classic oavsett.. Själv har man 2 år kvar :) Men det börjar redan nu bli billigt.

Jag hade hoppats på att kunna hämta hojen nu i helgen och ta en första tur (går ju att köra på de stora vägarna iallafall) så jag var in på deras hemsida men deras kundtjänst har inte helgöppet så jag ska ringa dem imorn istället. Tänkte bara kolla om någon annan här visste så jag slapp gå och grubbla hela helgen. Men om det gick med en 88a så borde det ju gå med min, om du nu inte har ändrat. Vart så osäker när de skrivit till den där parentesen...

Helt orelevant svar på din fråga men du har köpt den snyggaste färgen. Jag har haft en exakt likadan själv. Undrar till och med om det är min gamla du köpt. :crash

Haha tack, håller absolut med. Ganska ovanlig färgsättning också, fanns bara 1990. Var nere i Vimmerby i höstas och köpte den :)

Jag har ringt och kollat för några månader sedan. Då sa dom att alla hojjar äldre än 20 går under classic oavsett.. Själv har man 2 år kvar :) Men det börjar redan nu bli billigt.

Hoppas på det!!!

Egentligen skulle jag kunna byta upp mig lite varje år :P.
Helst skulle man ju spara alla hojar också.
ZXR750 -91
CBR900RR -92
YZF750R -93
ZX-9R -94
osv

Last edited:
Jag hade hoppats på att kunna hämta hojen nu i helgen och ta en första tur (går ju att köra på de stora vägarna iallafall) så jag var in på deras hemsida men deras kundtjänst har inte helgöppet så jag ska ringa dem imorn istället. Tänkte bara kolla om någon annan här visste så jag slapp gå och grubbla hela helgen. Men om det gick med en 88a så borde det ju gå med min, om du nu inte har ändrat. Vart så osäker när de skrivit till den där parentesen...

Ringde faktiskt och frågade precis det tidigare i veckan, och enligt kvinnan jag pratade med så gick det alldeles utmärkt att classicaförsäkra.:tummenupp

Alla hojar går att försäkra där bara dom är 20 år eller äldre :tummenupp Däremot är det lite tråkigt att dom kräver att hojen ska stå inlåst nattetid och att hojarna får inte vara modifierade effektsmässigt. Ta en titt på deras extra försäkring som täcker utrustningen, tror att den är på 400 kronor extra, kan kanske vara värt sitt pris :tummenupp

Alla hojar går att försäkra där bara dom är 20 år eller äldre :tummenupp Däremot är det lite tråkigt att dom kräver att hojen ska stå inlåst nattetid och att hojarna får inte vara modifierade effektsmässigt. Ta en titt på deras extra försäkring som täcker utrustningen, tror att den är på 400 kronor extra, kan kanske vara värt sitt pris :tummenupp
Jo det är lite jobbigt, får stå ute nån enstaka natt tror jag. Men jag skulle nog ändå vilja ha den inlåst. Det jobbiga är att garage i sthlm är så dyra så hojen kommer nog få stå hos föräldrarna i Uppsala :näsblod.
Extrautrustning på motorcykeln får man upp till 25k för med vanliga försäkringen, upp till 50 med extra försäkringen. Classica är en helförsäkring så den täcker redan skinnställ m.m. Tror inte det sitter tillbehör för mer än 25 på hojen iallafall och det är ju ändå begagnat så de lär ju räkna av en hel del.
Står också att man inte får göra några större modifieringar. Man får byta ljuddämpare men jag undrar hur det är med helsystem, hojen lär ju ändå inte ge mer effekt än vad tillverkaren angivit...

Pratade med dem imorse då sa de inget om att det inte skulle gå att försäkra min hoj som klassiker, WOHO :banana

Pratade med dem imorse då sa de inget om att det inte skulle gå att försäkra min hoj som klassiker, WOHO :banana

Jag frågade också på kul om det måste vara 100% orginalskick, då många av orginaldelarna är dyra och svåra att få tag på.

Svaret jag fick var "är ett orginalavgassystem dyrare än ett sportsystem (???) så får du givetvis byta till ett sånt om det behövs, det blir ju ändå billigare för oss att ersätta om du skulle vurpa"

Däremot gillade dom inte tanken på att byta kåpor, gaffel eller annat.

Senast jag ringde så sa dom att det var ok att byta ljuddämpare,blinkers och andra kosmetiska grejor. När man däremot började ändra på chassit såsom gaffel sving osv. ville dom inte alls vara med.

Intressant! Jag hade tidigare planerat att köpa mig en ZXR 750 -90 och ta samma försäkring, men såg att de slutat sälja försäkringar till "supersporthojar". Det kanske fortfarande går alltså, om det är en gamling?

Intressant! Jag hade tidigare planerat att köpa mig en ZXR 750 -90 och ta samma försäkring, men såg att de slutat sälja försäkringar till "supersporthojar". Det kanske fortfarande går alltså, om det är en gamling?
Japp, gick bra för mig iallafall :tummenupp
(säkrast att kolla med dem innan köp dock)

Jag får ge 5234:- nu halvf/års. Billigt? :) Det tycker iaf jag är ett ok pris.

Edit: pris. ringde idag och premien hade "bara" minskat med 800 från förra året.

Last edited:

jag har en zxr 750 89:a med classica försäkringen.

classica gäller oavsett förarålder eller bostadsort, vilket e jäkligt skönt. Enda möjligheten för mig att kunna köra sporthoj är tack vara classica, annars hade jag ALDRIG haft råd med försäkring med min ålder och ort

Jag får ge 4300:- nu halvf/års. Billigt? :) Det tycker iaf jag är rätt pris.

Jag hade fått betala ca 7-8k, vilket kanske kan va ok, för half på en gammelblade förut när jag bodde en bit utanför Uppsala. Men boende mitt i Stockholm så blir det svindyrt!! Iallafall för en student...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park