Classic Racing

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
För er som ännu inte gått på ett Classicrace: Gå och se ett race i år! Supertäta fighter - ingen släpper till "gratis"
Gå in på MCHK-R och kolla lite.

Här en av mina skyddslingar: No33

Bifogat

• G_åsen 001_liten.jpg
    G_åsen 001_liten.jpg
    125.8 KB · Visningar: 196
så sällan dom är här uppe :gnissla
ska dock bygga mig en,, fast ska inte köra den i classic dock:tungan

så sällan dom är här uppe :gnissla
ska dock bygga mig en,, fast ska inte köra den i classic dock:tungan

Det körs väl på Midlanda ett lopp varje år va?
Ser nu att nej det gör det inte. Osis

Den häftigaste klassen som många här inne på SH skulle kunna ställa upp i, är ju Forgotten Era!
Minst 10 är gammal sporthoj.
Fri mod.
Haja vilka race.

Märkligt nog kör de inte snabbare i den klassen än vad snabba gruppen på en vanlig bandag gör, så här finns utrymme för alla "kungen av bulten" killar som bara snackat hittills! :)

750 (kungaklassen) där KAN det gå att slå sig in i bottenskiktet, men det är hårt, med Hasse Gustavsson på Blådåren i topp, samt ett par riktigt snabba Hondor...
Svåraste klassen helt klart, och här skulle jag vilja se några namnkunniga på racingforumet köra.
En säsong kostar dessutom bara en spottstyver i jmf med modernare klasser. MEn man har MINST lika roligt verkar det som. Iaf om man får tro de som provat bägge.

250 350 och 500 är oxå hårda klasser för de är så jämna.

Lättast och roligast att slå sig in i (nära att jag köper en väns färdiga racer) är 350!
Alla håller stumt i ALLA lägen! (nästan) :D

Denna racingserie är lite styvmoderligt behandlad av yngre förmågor. Till del med rätta, för prostatagerillan med anglofilerna i spetsen hade sånär regeländrat sönder det hela så bara engelska maskiner skulle vinna.
Men tack vare yngre modernare tänk från en ybgre generation så kommer ett skifte, precis som det oxå gjorde i verkligheten när engelsk hojindustri dog sotdöden...

Historiens vingslag i repris alltså !!!

Last edited:
Synd bara att deras sida är så förb-skat rörig :gnissla
Jag har letat och letat för att försöka lista ut vilka som kör vad, men det känns hopplöst :huvet

Synd bara att deras sida är så förb-skat rörig :gnissla
Jag har letat och letat för att försöka lista ut vilka som kör vad, men det känns hopplöst :huvet

Du har helt rätt!

En hemsida från internets barndom! :)
Jag ska skriva en rad om det til den gode Lennart som är webbmästare.

De är rena racinggubbar, inte internetfantomer som vi! ;) Det förlåter LITE. MEn idag kan man ju HYRA tjänsten för en spottstyver.
Charmigt eller inte - det är HELT KLART värt en liten tid av ens liv att snurra runt på den virriga sidan och mysa lite.

Såna sider kommer ju alla raserfantomer här på sh att figurera på snart nog iaf! :tummenupp
Så varför inte ta och vänja sig ;)

Jag VET! "Gubben" och jag har varit med som funktionärer på Stora Holm i flera år :D

Classic är fränt faktiskt! Följde med en kompis som kör i både 350 och upp till 175(?) kubik till Virtasalmi och hjälpte till med mekandet ett år, fan vad kul! Vilken anläggning, och..hehe...uteservering nån km från banan med riktig vedeldad bastu!

..Kawa 350'n kommer bli farlig i år, med proffstrimmad tvitaktare...

Bifogat

• PICT0215.jpg
    PICT0215.jpg
    115.5 KB · Visningar: 114
  • PICT0483.jpg
    PICT0483.jpg
    123 KB · Visningar: 141
Jag blir sugen att testa.
Får man byta till moderna bromsar?

Den häftigaste klassen som många här inne på SH skulle kunna ställa upp i, är ju Forgotten Era!
Minst 10 är gammal sporthoj.
Fri mod.
Haja vilka race.
Verkar som att den kallas Klass 8 C. Är det inte det för sidovagnsekipage?
Edit: Nähä, verkar vara många klasser som kallas så. 7 A, 7 B också. Aha, det är det ju tidsperioden som kallas så.

Last edited:

Edit: Nähä, verkar vara många klasser som kallas så. 7 A, 7 B också. Aha, det är det ju tidsperioden som kallas så.

Ja och nej!

Tar vi honda 750 som exempel, som hade enkelskiva, så får man montera dubbelskivor.
Dock får man inte hålborra skivan, för det var den inte original!
Hondaskivan är av rostfritt vilket är värdelöst, så det man däremot jkan göra är att svarva ner en bilskiva av gjutjärn och nita dit.

Så jo, man kan modda och trixa, men inom givna ramar.
Du kan inte slänga på en Öhlinsgaffel med radialbromsar!

Tidstypiskt är ledordet, och det är ettt gummibandsbegrepp, som tolkats välvilligt för engelska maskiner men väldigt restriktivt för japanska! :D
(tidigare iaf)

Beror på vilken klass, men det finns vettiga grejor att få tag i så bromsar etc fungerar i vilket fall som helst.

I nyaste klassen är i stort sett allting utom kolfiberbromsar samt sexkolvsok tillåtet (dock ej radialmonterat), i den klassen allting utom 16,5" fälgar eller kolfiberfälgar också.

Tidstypiskt är ledordet, och det är ettt gummibandsbegrepp, som tolkats välvilligt för engelska maskiner men väldigt restriktivt för japanska! :D
(tidigare iaf)

Vad som var för 20 och 30 år sedan kanske inte är relevant idag... Det är exakt likadana regler oavsett ursprungsland på motorcykel, eller delar av motorcykel.

Last edited:

Vad som var för 20 och 30 år sedan kanske inte är relevant idag... Det är exakt likadana regler oavsett ursprungsland på motorcykel, eller delar av motorcykel.

JOdå, att reglerna ÄR lika, det är det inget snack om - det jag talar om är TILLÄMPNINGEN. Dvs hur besiktningsmännen/tävlingsledningen tolkar reglerna IRL. Ibland till fördel för nån, ibland till nackdel för nån.

Hade man haft tid skulle man behållt moto-martinen och vart med och gasat lite. Hade kunnat bli ball

Det finns faktiskt några norrbaggar som rejsar martänger på CR !

Muntra människor i största allmänhet, alla hjälper till när någon har problem, och vilka hojar sen.... :galen

Följde med grannen en helg för några år sedan, reportage på min sida:
biker66.com
Anecdotes/Classic Racing '02

Last edited:
JOdå, att reglerna ÄR lika, det är det inget snack om - det jag talar om är TILLÄMPNINGEN. Dvs hur besiktningsmännen/tävlingsledningen tolkar reglerna IRL. Ibland till fördel för nån, ibland till nackdel för nån.

Mer exakt vad är det som görs styvmoderligt? Vet ingenting men skriv.

Vet inte några besiktningsmän eller tävlingsledare som gett förare av engelska hojar några fördelar gentemot de som kör japanska hojar (eller amerikansk, tysk, svensk)

Mer exakt vad är det som görs styvmoderligt? Vet ingenting men skriv.

Vet inte några besiktningsmän eller tävlingsledare som gett förare av engelska hojar några fördelar gentemot de som kör japanska hojar (eller amerikansk, tysk, svensk)

Jodå, så har det varit för åtminstone 4 av mina vänner, vid olika tillfällen.
Nog om det. Det har blivit bättre, och blir så alltjämt vartefter anglofilerna blandas upp med en yngre generation.

Nej - jag kommer inte vare sig namnge, eller ta nåt exempel.

Ha, nu hittade jag startnummer och klasser för 2007! Men det är inte många namn jag känner igen, "di gamle" har tydligen slutat :)

Ha, nu hittade jag startnummer och klasser för 2007! Men det är inte många namn jag känner igen, "di gamle" har tydligen slutat :)

Tror många av "di gamle" rör sig i depåerna, så kom å ta ett span vettja, så ses vi. jag brukar meka åt 33 och 66 i 750.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...