Classic Racing-besläktad gaffelfråga

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej

Trots att jag inte är banåkare så dristar jag mig till att ställa denna fråga i racingforumet eftersom jag tror att de som sysslar med classic racing kan tänkas veta mest om detta.

Saken är alltså den att gaffeln på min sportster är lite svampig. Dels tycker jag inte att den sväljer ojämnheter i vägbanan utan att hojen blir orolig (ett exempel är tex kullrigheterna i banan innan Ejes). Dels tycker jag att gaffel är för mjuk, hojen trimmar tex om väldigt lätt i långskeppsled vid broms, gas eller när jag flyttar mig i längsled på hojen.

Bak har jag en rätt styv alusving som Metmachex i UK tillverkat år mig, samt Öhlins värsta Duals. Där är jag nöjd. Men alltså inte fram.

Den nuvarande gaffeln är jag rätt stolt över att äga, ty det är den lyxigaste gaffeln som suttit på sportster, den sk S-gaffeln. Satt några år på Sportster 1200S. Gaffeln ser ut som en helt vanlig 39 mm:s sportstergaffel. Men skillnaden är att den har progressiva fjädrar, ställbar fjäderförspänning, ställbar komp- och returdämpning. Dvs det är en cartridge-gaffel. Utöver detta har jag även utrustat gaffeln med sk fork-brace (anti-wobbelstag) samt en Daytona-styrdämpare (samma som LSL).
Hojen har lätta akront alubanor samt ISR-bromsar.

Jag funderar kring två val, endera skippa min klassiska och i mina ögon snygga gaffel som så väl passar in på min 70-talsinspirerade hoj...och montera på en modern USD-gaffel. Med allt vad det innebär i form av nya ISR-bromsar, tillverkning av nya kronor och hjulaxel etc. :gnissla

Den andra möjligheten är att (på samma vis som ofta görs i classic racing) skicka min gaffel på en fullständig intern modernisering hos tex Maxton i UK.
Läs under "Classic Fork Conversions"
http://www.maxton.netspinners.co.uk/files/forkconversions.htm
De tillverkar då alltså nya fjädrar, byter ut hela cartridgen plus ventiler mm till moderna dito.

Den lite luddiga fråga är alltså. Är det sistnämda alternativet försvarbart, eller är det så att mina befintliga 39 mm.s gaffelben och kronor är så veka att det inte går att svänga med dem ändå?

Jag har inga knäskraparambitioner men vill ha en gaffel ändå är såpass bra att det är den ålderdomliga och veka ramen som sätter gränserna. Att man måste ha feta gaffelrör och USD-gaffel på moderna sporthojar med sina styva deltabox-ramar, branta gaffelvinkel och lilla försprång förstår jag. Men måste jag?

Jag skickar med lite bilder på gaffel hoj och ram.

Här är en sprängskiss på min 1200S-gaffel.

1200s_forks.jpg

/J

Bifogat

• IMG_0260.JPG
    IMG_0260.JPG
    111.1 KB · Visningar: 1,291
  • IMG_0263.JPG
    IMG_0263.JPG
    114.5 KB · Visningar: 289
  • 16403to6.jpg
    16403to6.jpg
    89.9 KB · Visningar: 348
  • IMG_3907.JPG
    IMG_3907.JPG
    44.1 KB · Visningar: 1,188
Last edited:
Ser Acke skeptisk eller intresserad ut? :va

Jag har inte konkreta råd, men jag tycker du ska göra så mycket du kan för att bevara den gamla gaffeln, annars blir det bara konstiga anakronismer!

Holländska Rooske är ju rätt duktiga på gafflar också, dom har bla fixat inkromet i min R1'a :tummenupp

Från det jag hört (på diverse engelska forum) så är Maxton väldigt bra på sin sak, både att bygga dämpare från scratch och konvertera / uppgradera gamla, så jag har ingen som helst tvekan att dom skulle kunna uppfylla dina önskemål. :tummenupp

Ser man till alternativa lösningar så är det väl Öhlins FG340 gaffeln som gäller. En konventionell gaffel på 43mm. Japanerna är väldigt förtjusta i denna i deras classic racing serier (i princip alla kör med den gaffeln) och nya Norton Commandon har ju den också. Den har ju exakt samma finesser som din nuvarande gaffel; justerbar förspänning, retur och kompression men förmodligen med lite vassare teknik. Sen finns det ju givetvis andra fjädrar till den om det skulle behövas. Ska vara en väldigt bra framgaffel.

Däremot har det varit lite oklarheter kring tillgängligheten på den. Den introducerade våren 2006 men ska tydligen ha tagits ur produktion nån gång under 2007 men det har jag aldrig lyckats få något riktigt svar på eller hittat någon källa till sånna uppgifter. Den sitter då från och med 2009 på över 200 byggda Norton hojar och japanerna som bygger hojar verkar ju montera dom på i princip alla gamla radfyror man kan tänka sig så det verkar inte råda någon direkt brist på tillgång på dom.

Nypriset var 2006 enligt uppgift från en säljare från Öhlins på MC mässan i Stockholm samma år omkring 24000kr. Idag vet jag inte hur det ligger till. Försökt få fram uppgifter själv om gaffeln (var tänkt till mitt bygge) genom en bekant åt min farbror men inte fått fram något ännu.

Förmodligen är ju Maxton det billigare alternativet, men Öhlins känns betydligt mer lättillgängligt + att dom är förbannat snygga. Sen ska dom ju vara oerhört bra. Dom bygger på exakt samma teknik som sitter i USD-gafflarna som sitter på Ducatis alla R och S hojar, och dom piskas ju rätt friskt på bana med gott resultat så det är ju inga skitgrejjer. :)

Ett förslag bara. :krama

Last edited:
borde inte öhlinsjocke kunna klura ihop något vettigt,principen är ju densamma för alla gafflar

Visst går det att svänga med en 39mm gaffel men man kan inte förvänta sig underverk. Dessutom är din feta ISR broms lite för bra för gaffeln som vill vrida sig. Då det redan är en cartidgegaffel så hade jag först och främst tittat över utformningen av kolvarna och shimsningen om där går att styva upp.

Ett annat tips är att spana mot Race-Tech och deras GoldValve kit, de gör bra kolv/shims kit med bättre utformning på portarna och större justermån, har bara testat dem till offroad och racing men har själv varit nöjd. Kostnad typ 200USD gör att man kan köpa ett för att experimentera....

Är gaffeln en Showa 39mm?

bort med de progresiva fjädrarna så blir det helt ny känsla i framgaffeln:tummenupp

Ser Acke skeptisk eller intresserad ut? :va

Jag har inte konkreta råd, men jag tycker du ska göra så mycket du kan för att bevara den gamla gaffeln, annars blir det bara konstiga anakronismer!

Holländska Rooske är ju rätt duktiga på gafflar också, dom har bla fixat inkromet i min R1'a :tummenupp

Ja jag skulle också gärna vilja behålla den befintliga gaffeln, men är införstådd i att jag då måste investera lite i den. Dels ser med mer klassisk ut, dels har jag redan investerat en hel del i nya bromsar mm.

Att jag aktualiserar fråna nu är att jag flummar på att beställa en ny fälgbana, likadant akront/morad, fast bredare och 18" isf nuvarande 19". Samt gå upp i framdäcksbredd till 110 isf nuvarande 100 mm.

Men då vill jag först veta att jag ska behålla gaffeln, annars måste jag förmodligen börja om från början igen med hjul och broms.

Kollade upp rooske, de verkar ju duktiga, men de verkar inte så uttalad erfarenhet av gammelgafflar som maxton.

Ang Acke. bilden är från förra sommaren när jag var där och uppgraderade bromsarna. vi skrotade den gamla ISR skivan och ISR 4-kolvsoket som suttit på hojen i 10 år. istället hade Acke tillverkat ett 6 kolvs ok samt 330 mm skiva. vart en djäkla skillnad. På bilden har Acke just luftat av systemet och känner på handtaget. DEt var kul att se hur en bromexpert som Acke gör när han luftar av ett system. Det gick fort...Inga hjälpmedel heller :D

Från det jag hört (på diverse engelska forum) så är Maxton väldigt bra på sin sak, både att bygga dämpare från scratch och konvertera / uppgradera gamla, så jag har ingen som helst tvekan att dom skulle kunna uppfylla dina önskemål. :tummenupp

Ser man till alternativa lösningar så är det väl Öhlins FG340 gaffeln som gäller. En konventionell gaffel på 43mm. Japanerna är väldigt förtjusta i denna i deras classic racing serier (i princip alla kör med den gaffeln) och nya Norton Commandon har ju den också. Den har ju exakt samma finesser som din nuvarande gaffel; justerbar förspänning, retur och kompression men förmodligen med lite vassare teknik. Sen finns det ju givetvis andra fjädrar till den om det skulle behövas. Ska vara en väldigt bra framgaffel.

Däremot har det varit lite oklarheter kring tillgängligheten på den. Den introducerade våren 2006 men ska tydligen ha tagits ur produktion nån gång under 2007 men det har jag aldrig lyckats få något riktigt svar på eller hittat någon källa till sånna uppgifter. Den sitter då från och med 2009 på över 200 byggda Norton hojar och japanerna som bygger hojar verkar ju montera dom på i princip alla gamla radfyror man kan tänka sig så det verkar inte råda någon direkt brist på tillgång på dom.

Nypriset var 2006 enligt uppgift från en säljare från Öhlins på MC mässan i Stockholm samma år omkring 24000kr. Idag vet jag inte hur det ligger till. Försökt få fram uppgifter själv om gaffeln (var tänkt till mitt bygge) genom en bekant åt min farbror men inte fått fram något ännu.

Förmodligen är ju Maxton det billigare alternativet, men Öhlins känns betydligt mer lättillgängligt + att dom är förbannat snygga. Sen ska dom ju vara oerhört bra. Dom bygger på exakt samma teknik som sitter i USD-gafflarna som sitter på Ducatis alla R och S hojar, och dom piskas ju rätt friskt på bana med gott resultat så det är ju inga skitgrejjer. :)

Ett förslag bara. :krama

Kollade upp Öhlinsgaffeln i deras katalog. nackdelen med den gaffeln är ju dock det boderna stuket samt det rätt omfattande arbetet och pengarna. Jag tippar att det stannar på ca 40-50 000:-. Säg att gaffelrören kostade 24 000:- 2006, då kan de nog kosta 30 000:- idag. Sedan ska det ju fräsas nya kronor via ngn verkstad, sedan måste jag även låta tillverka ny hjulaxel samt formodligen ånyo köpa ett nytt ISR-ok plus lite annat. Det blir nog mints 20 000:- till.
:gnissla

Last edited:
Ang Acke. bilden är från förra sommaren när jag var där och uppgraderade bromsarna. vi skrotade den gamla ISR skivan och ISR 4-kolvsoket som suttit på hojen i 10 år. istället hade Acke tillverkat ett 6 kolvs ok samt 330 mm skiva. vart en djäkla skillnad. På bilden har Acke just luftat av systemet och känner på handtaget. DEt var kul att se hur en bromexpert som Acke gör när han luftar av ett system. Det gick fort...Inga hjälpmedel heller :D

Ska man tolka det som att mina gamla tvåkolvs magnesiumok från ISR har gått ur tiden :confused:

borde inte öhlinsjocke kunna klura ihop något vettigt,principen är ju densamma för alla gafflar

Vem är Öhlinsjocke, ngn bekant?

Jag röstar på de progressiva fjädrarna som bovarna i dramat.

bort med de progresiva fjädrarna så blir det helt ny känsla i framgaffeln:tummenupp

Så ni menar båda att progressiviteten inte är ngt eftersträvansvärt? Jag trodde att en del i lösningen var nya hårdare fjädrar men fortfarande progressiva. Är progressiviteten inte längre nice to have. Förr skulle ju alla byta till progressiva fjädrar?

Ska man tolka det som att mina gamla tvåkolvs magnesiumok från ISR har gått ur tiden :confused:

Jag har ju enkel skiva av viktsskäl, det var bättre bromseffekt med denna nya konfiguration. Ett annat problem med 4-kolvsoket på just min hoj var att oket vred sig ngt i förhållande till gaffelbenet vid hård bromsning. Detta gjorde att min hoj åt medbringare. 1 set medbringare per säsong. Med den större skivan och 6 kolvsoket så blir kraftriktningen mer neutral på okfästet. Så nu har medbringarna inte visat samma slitage, har inte behövt byta några medbringare än, trots två säsonger.

Visst går det att svänga med en 39mm gaffel men man kan inte förvänta sig underverk. Dessutom är din feta ISR broms lite för bra för gaffeln som vill vrida sig. Då det redan är en cartidgegaffel så hade jag först och främst tittat över utformningen av kolvarna och shimsningen om där går att styva upp.

Ett annat tips är att spana mot Race-Tech och deras GoldValve kit, de gör bra kolv/shims kit med bättre utformning på portarna och större justermån, har bara testat dem till offroad och racing men har själv varit nöjd. Kostnad typ 200USD gör att man kan köpa ett för att experimentera....

Är gaffeln en Showa 39mm?

Det lät ju hoppfullt.

Faktum är att hojen inte drar snett när jag bromsar, jag tror att det är wobbelstagets förtjänst. De undre gaffelbenen kan helt enkelt inte göra ngn vridningsrörelse mot varandra, wobbelstaget låser dem mot varandra.
Har också hört talas om Goldtech, problemet är bara att jag inte är ngn fena på att tricka med gaffeln, dvs jag vet inte vad som är "problemet". Dessutom är jag i dagsläget oförmögen att via provkörningar dra de slutsatster som behövs för att få prova-ändra-spiralen att gå åt rätt håll. jag måste ha ngn fjädringsinsatt person som kan hjälpa till att köra hojen och komma med input om jag ska ha ngn chans att lära mig vad som ska ändras.
Ja det är en 39 mm.s showa!

Last edited:
Så ni menar båda att progressiviteten inte är ngt eftersträvansvärt? Jag trodde att en del i lösningen var nya hårdare fjädrar men fortfarande progressiva. Är progressiviteten inte längre nice to have. Förr skulle ju alla byta till progressiva fjädrar?

Det lät ju hoppfullt.

Faktum är att hojen inte drar snett när jag bromsar, jag tror att det är wobbelstagets förtjänst. De undre gaffelbenen kan helt enkelt inte göra ngn vridningsrörelse mot varandra, wobbelstaget låser dem mot varandra.
Har också hört talas om Goldtech, problemet är bara att jag inte är ngn fena på att tricka med gaffeln, dvs jag vet inte vad som är "problemet". Dessutom är jag i dagsläget oförmögen att via provkörningar dra de slutsatster som behövs för att få prova-ändra-spiralen att gå åt rätt håll. jag måste ha ngn fjädringsinsatt person som kan hjälpa till att köra hojen och komma med input om jag ska ha ngn chans att lära mig vad som ska ändras.

Progressivitet är något eftersträvnandsvärt men i en ideal värld skall detta ske pga shimsning och luftfjädern inte via gaffelfjädern. Som en kompromiss och easy fix på usla gatgafflar hänger man i progresssiva fjädrar och ser glad ut. På 80-talet var gafflarna icke cartidge och då var progressiva fjädrar och trycksättning högsta mode för att få någon form av progressivitet...

Haken är dock att du troligen har fjädrar som är för mjuka initialt och först när man kör in i den progressiva delen blir de hårda nog.
Resultatet är att din gaffel står för långt ner i fjädringsrörelsen redan vid körning rakt fram, då upplevs fjädringen som stötig vid små ojämnheter samtidigt som när du börjar bromsa så hamnar du snabbt nere i den väldigt progressiva delen nära botten och vips upplevs gaffeln för hård och fjädringsrörelsen under bromsning fungerar illa. Detta är väldigt vanligt på gatgafflar anpassade för touringåka och lösningen heter hårdare fjädrar och högre oljenivå i ett första steg. Det kan tyckas motsägelsefullt men hårdare fjädrar upplevs ofta giva en mjukare och följsammare fjädring...

Du som är mekaniskt slängd kan absolut lära dig att mecka gaffel det är inte raketforskning. Jag hade kontaktat racetech och frågat om de kunde slänga ihop en shimsning och fjäderrekommendation for race use only. (de är väldigt komfortinriktade på sina gatkit så dra gärna till med race only)

proggresiv fjäder är bra om det är komfort man är ute efter, linjär fjäder är bra om man vill ha bättre grepp och kontroll. Då reglerar man progresiviteten vid inbromsningar m.m. med oljemängd i gaffeln. Man är ute efter att få en så stor följsamhet i gaffeln vid hög belastning som är möjligt.:tummenupp

Kollade upp Öhlinsgaffeln i deras katalog. nackdelen med den gaffeln är ju dock det boderna stuket samt det rätt omfattande arbetet och pengarna. Jag tippar att det stannar på ca 40-50 000:-. Säg att gaffelrören kostade 24 000:- 2006, då kan de nog kosta 30 000:- idag. Sedan ska det ju fräsas nya kronor via ngn verkstad, sedan måste jag även låta tillverka ny hjulaxel samt formodligen ånyo köpa ett nytt ISR-ok plus lite annat. Det blir nog mints 20 000:- till.
:gnissla

Ja. Visserligen skulle det ju bli ett stilbrott men inte lika stort som att slänga på en USD gaffel. ;)

Vad gäller priset dock så har du förmodligen rätt. Har ingen aning vad den kostar idag. På diverse japanska sidor tar dom upp emot 350 000Y för gaffeln, alltså ca 35 000kr men då är det ju förmodligen med lite höjt pris för lite vinstmarginal men det är ju definitivt ingen billig lösning.

Kronor behöver ju inte kosta en förmögenhet men det drar då säkert iväg 2-5000kr, sen som du säger bromsok + annat. Skulle inte bli en billig historia men jag är övertygad om att det skulle vara läckert. :)

Vill du ha mest bang-for-the-buck skulle jag nog satsa på att något proffs som håller på med uppgraderingar att fixa till gaffeln. Sportstergaffeln blir väl förmodligen inte lika kraftig som Öhlinaren skulle vara, men du får garanterat likvärdig väghållning / prestanda med den.

... fjädrar som är för mjuka initialt och först när man kör in i den progressiva delen blir de hårda nog.

Tvärtom kvacksalvare! ;)

Det är när den progressiva (den tätare lindade delen) delen tar slut, och man går in i det linjära området som fjädern först blir så styv som man önskade.

En metafor:

Se den progressiva delen som sladdret på syltan... här beter sig dämpningen lite som den vill.
Flytande, utan vidare kontroll skulle man kunna säga.
En komfortzon.
Och önskvärt på landsvägshojar.

En rajjser vill man ska bete sig konsekvent.
Lika från början till slut på fjädringsvägen.

Där behövs ingen sladdrig komfortzon.
Därav inget behov av progressiva fjädrar.

Ökad oljemängd gör gaffeln styvare i slutet av slaget och det är väl vad Jörgen önskar.

Första steget är alltså att öka oljemängden i gaffeln med 1-2 cm i taget.
Om gaffeln fortfarande är för mjuk när man når till maximal specad mängd så är styvare fjädrar nästa steg.

Har aldrig testat progresiva fjädrar själv men jag vill ju gärna tro att dom passar ändamålet bra i det här fallet.

Varför inte skaffa en ISR Gaffel ? mycket lätt gaffel som Ake säker kan anpassa efter dina behov.

Bild på min 41mm gaffel som Acke skall renovera och eloxera om.

Bifogat

• ISR 002.jpg
    ISR 002.jpg
    234.6 KB · Visningar: 181
Varför inte skaffa en ISR Gaffel ? mycket lätt gaffel som Ake säker kan anpassa efter dina behov.

Bild på min 41mm gaffel som Acke skall renovera och eloxera om.

Ja om jag ska byta gaffel så är det ett alternativ jag redan kollat upp.
Jag har letat efter en sådan samt tidigare även frågat Acke om det gick att nytillverka. Ringde just en kompis som hade en sådan gaffel men den han hade sålt den. Just en ISR gaffel skulle vara helt rätt :drool. Eftersom min hoj mest består av svenskt/amerikanskt och redan har så mycket ISR-prylar.

Att operera dit en sporthojsgaffel funkar som regel inte på sporster eftersom sporthojsgafflar som regel är för korta, dvs en sporthojsram har ju lite mer myrsloks-stuk på fronten, dvs lägre höjd på styrhuvudet. Blir hojen säg 1" lägre så går det ju inte att svänga så mycket.

Ett alternativ är ju att hitta en gaffel från nya HD sporstermodellen XR1200. Den har en fet Showa USD med rätt längd samt kronor som passar direkt i min ram, fullt justerbar dämpning och fjäderförspänning. Ett annat alternativ är Paoli/Ceranis gaffel med kronor till HD.
http://www.paioli.com/paiolini/detail_en.php?id=16

Ska maila dom och se om de säljer till privatpersoner samt vad den kan tänkas kosta. Ska till garaget och mäta exakt längd på min gaffel så jag vet vad det är för längd jag behöver. Jag tror att det är 733 mm men jag vill kolla irl.

Om jag för rimligare pengar (under 15 000-20 000:-) kan få tag på en modernare gaffel än min nuvarande så kanske det är bättre att gå på det alternativet på en gång. :va Iom att jag kommar att fortsätta med trådekrade hjul med alubanor, min klassiska stänka mm, så kommer det förhoppningsvis att följa temat på hojen rätt bra ändå.

Last edited:
Även en ny gaffel kommer nog kräva arbete med intsällningar innan den funkar bra. Om du nu inte köper någon gaffel som redan är anpassad för in hoj och din åkstil.

Jo det har jag räknat med. Men därför vore det smakligt med tex Paioli eller xr1200-gaffel. Ty då får jag nog en gaffel ganska väl anpassad för min hoj på en gång. Men det lär nog dröja innan man kan hitta en xr1200-gallel på ebay. HD-ägare ligger ju inte så långt framme på krashfronten. Har inga känningar på HD, annasr hade det kanske kunnat gå att skala av lite på priset och köpa en komplett XR-gaffel som reservdelar.

Men Marzocci verkar också vara ett alternativ att beställa med rätt längd, men då var det ju det där med kronor samt att den måste bestyckas internt för min hoj. Som du säger.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...