Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Trots att jag inte är banåkare så dristar jag mig till att ställa denna fråga i racingforumet eftersom jag tror att de som sysslar med classic racing kan tänkas veta mest om detta.
Saken är alltså den att gaffeln på min sportster är lite svampig. Dels tycker jag inte att den sväljer ojämnheter i vägbanan utan att hojen blir orolig (ett exempel är tex kullrigheterna i banan innan Ejes). Dels tycker jag att gaffel är för mjuk, hojen trimmar tex om väldigt lätt i långskeppsled vid broms, gas eller när jag flyttar mig i längsled på hojen.
Bak har jag en rätt styv alusving som Metmachex i UK tillverkat år mig, samt Öhlins värsta Duals. Där är jag nöjd. Men alltså inte fram.
Den nuvarande gaffeln är jag rätt stolt över att äga, ty det är den lyxigaste gaffeln som suttit på sportster, den sk S-gaffeln. Satt några år på Sportster 1200S. Gaffeln ser ut som en helt vanlig 39 mm:s sportstergaffel. Men skillnaden är att den har progressiva fjädrar, ställbar fjäderförspänning, ställbar komp- och returdämpning. Dvs det är en cartridge-gaffel. Utöver detta har jag även utrustat gaffeln med sk fork-brace (anti-wobbelstag) samt en Daytona-styrdämpare (samma som LSL).
Hojen har lätta akront alubanor samt ISR-bromsar.
Jag funderar kring två val, endera skippa min klassiska och i mina ögon snygga gaffel som så väl passar in på min 70-talsinspirerade hoj...och montera på en modern USD-gaffel. Med allt vad det innebär i form av nya ISR-bromsar, tillverkning av nya kronor och hjulaxel etc.
Den andra möjligheten är att (på samma vis som ofta görs i classic racing) skicka min gaffel på en fullständig intern modernisering hos tex Maxton i UK.
Läs under "Classic Fork Conversions"
http://www.maxton.netspinners.co.uk/files/forkconversions.htm
De tillverkar då alltså nya fjädrar, byter ut hela cartridgen plus ventiler mm till moderna dito.
Den lite luddiga fråga är alltså. Är det sistnämda alternativet försvarbart, eller är det så att mina befintliga 39 mm.s gaffelben och kronor är så veka att det inte går att svänga med dem ändå?
Jag har inga knäskraparambitioner men vill ha en gaffel ändå är såpass bra att det är den ålderdomliga och veka ramen som sätter gränserna. Att man måste ha feta gaffelrör och USD-gaffel på moderna sporthojar med sina styva deltabox-ramar, branta gaffelvinkel och lilla försprång förstår jag. Men måste jag?
Jag skickar med lite bilder på gaffel hoj och ram.
Här är en sprängskiss på min 1200S-gaffel.
/J
Trots att jag inte är banåkare så dristar jag mig till att ställa denna fråga i racingforumet eftersom jag tror att de som sysslar med classic racing kan tänkas veta mest om detta.
Saken är alltså den att gaffeln på min sportster är lite svampig. Dels tycker jag inte att den sväljer ojämnheter i vägbanan utan att hojen blir orolig (ett exempel är tex kullrigheterna i banan innan Ejes). Dels tycker jag att gaffel är för mjuk, hojen trimmar tex om väldigt lätt i långskeppsled vid broms, gas eller när jag flyttar mig i längsled på hojen.
Bak har jag en rätt styv alusving som Metmachex i UK tillverkat år mig, samt Öhlins värsta Duals. Där är jag nöjd. Men alltså inte fram.
Den nuvarande gaffeln är jag rätt stolt över att äga, ty det är den lyxigaste gaffeln som suttit på sportster, den sk S-gaffeln. Satt några år på Sportster 1200S. Gaffeln ser ut som en helt vanlig 39 mm:s sportstergaffel. Men skillnaden är att den har progressiva fjädrar, ställbar fjäderförspänning, ställbar komp- och returdämpning. Dvs det är en cartridge-gaffel. Utöver detta har jag även utrustat gaffeln med sk fork-brace (anti-wobbelstag) samt en Daytona-styrdämpare (samma som LSL).
Hojen har lätta akront alubanor samt ISR-bromsar.
Jag funderar kring två val, endera skippa min klassiska och i mina ögon snygga gaffel som så väl passar in på min 70-talsinspirerade hoj...och montera på en modern USD-gaffel. Med allt vad det innebär i form av nya ISR-bromsar, tillverkning av nya kronor och hjulaxel etc.

Den andra möjligheten är att (på samma vis som ofta görs i classic racing) skicka min gaffel på en fullständig intern modernisering hos tex Maxton i UK.
Läs under "Classic Fork Conversions"
http://www.maxton.netspinners.co.uk/files/forkconversions.htm
De tillverkar då alltså nya fjädrar, byter ut hela cartridgen plus ventiler mm till moderna dito.
Den lite luddiga fråga är alltså. Är det sistnämda alternativet försvarbart, eller är det så att mina befintliga 39 mm.s gaffelben och kronor är så veka att det inte går att svänga med dem ändå?
Jag har inga knäskraparambitioner men vill ha en gaffel ändå är såpass bra att det är den ålderdomliga och veka ramen som sätter gränserna. Att man måste ha feta gaffelrör och USD-gaffel på moderna sporthojar med sina styva deltabox-ramar, branta gaffelvinkel och lilla försprång förstår jag. Men måste jag?
Jag skickar med lite bilder på gaffel hoj och ram.
Här är en sprängskiss på min 1200S-gaffel.

/J
Bifogat
Last edited: