Classic muscle cars - en omöjlighet att äga?

Vad är grejen med Camaros, dom ser små och räkiga ut, speciellt dom med runda hjulhus.

Just därför, de är jävligt små och sportiga och är ju ingen muscle car i den bemärkelsen utan en "Pony car". Så de hör ju inte hemma i denna tråden men de är ju för snygga för att undgå om du frågar mig.

Bara för att reta gallfeber på alla mansgrisar så ja tack. Men egentligen så gäller once u go black u never go back! ;) ( O NEJ INGET SÅNT!!)

Svart kan aldrig gå fel, helt klart. Sen finns det ju 10 000 olika svarta också, eller åtminstone ett par :näsblod

Last edited:
Näe, han som designade 69'an hade fått spö av sin alkoholiserade far och gav den fyrkantiga hjulhus istället för runda :(
68'an har ingen vädringruta i dörramen som 67'an har, det är ju den största skillnaden och kan man leva med en vädringsruta så funkar ju även 67'orna

69%20Camaro%2001.jpg

0108-68camaro03.jpg

Edit/ Och en 67'a:
67CamaroRS-Top.jpg

Du ska ha en rosa 68'ans Camaro, det hör jag det :D

Trots det är -69:an den årsmodell som är populärast och mest eftersökt.:rolleyes:

Trots det är -69:an den årsmodell som är populärast och mest eftersökt.:rolleyes:

Precis, och vad säger det dig? Ytterligare ett tecken på att merparten av befolkningen är idioter, som jag alltid har påstått.
Merparten av Sveriges befolkning röstade rött under föregående val. Det säger också en hel del. :rolleyes:

Bamsefälgar och lågprofildäck är bajs på jänkare.
Absolut värst är tokrenoverade cadillac/lincoln som de förstört såväl väghållning som komfort och startgrepp på genom sådana tilltag.
Cadillac original navkapslar är fula - Men det skall vara så.

Imponerande öga för detaljer! Tycker jag brukar se sådant men jag har inte kikat så mycket på GM-bilarna. Tycker 69:ans features var acceptabla med tanke på vad som kom året efter...

:död

Sen har du även gälarna i bakre hjulhuset samt vecket över mitten på bilen på 69an som skiljer sig från de tidigare modellerna.

Jag tycker nog 69an är ballast trots allt.

Sen har du även gälarna i bakre hjulhuset samt vecket över mitten på bilen på 69an som skiljer sig från de tidigare modellerna.

Jag tycker nog 69an är ballast trots allt.

Jo men dessa var tämligen uppenbara. Håller dock men om att 69:an inte alls är fel. Det måste jag för att vidhålla min tes om 69.

Jag köpte för länge sedan en HT-70 av en kille på fallskärmsklubben. Motorn var väldigt påkostad. En strokead cleveland med vassare kam å grejer. Resten av bilen däremot...

Knallgul kaross, plastbreddade bakskärmar, magsfälgar med torra däck, hög som fan i häcken med svulstiga puckar bak.
Sen var det någon konstig motivlack på sidorna med massor av färger, ränder, raceflaggor och bubblor.
Tanken var att den skulle bli mattorange med svarta plåtfälgar och vit däckstext.

Vid ett mörkt tillfälle i mitt liv då jag hade ett gäng bilar visade det sig att just mussen för tillfället råkade vara den som var lättast att få igenom besiktning. Jag tvingades köra bilen till vardags i några månader.

Det är svårt att vara diskret med en knallgul, motivlackad, plastbreddad musse som låter som en luftvärnskannon.

Fan vad arg jag var på alla som glodde.

Hittade ett foto som jag plåtade med mobilen. blev inge vidare men ändå...

Bifogat

• IMG_0227liten.jpg
    IMG_0227liten.jpg
    83 KB · Visningar: 99
En sån här har jag velat ha ända sedan jag hade limpsadel på cykeln. Notera avsaknaden av ekliga kråmalufälgar.

Bifogat

• 1969%20Plymouth%20GTX.jpg
    1969%20Plymouth%20GTX.jpg
    228.7 KB · Visningar: 119
  • 1968-Plymouth-GTX-unrestored.jpg
    1968-Plymouth-GTX-unrestored.jpg
    153.1 KB · Visningar: 135
  • GETEÄX.JPG
    GETEÄX.JPG
    24.6 KB · Visningar: 100
Notera den smakfulla lacken samt de plastbreddade bakskärmarna.:näsblod

Rätt skön kontrast ändå mot dagens bling-fälgar och billiga kinadetaljer all over the place.

Du skulle vara kung om du kom glidandes med den där idag! :yoparty

En sån här har jag velat ha ända sedan jag hade limpsadel på cykeln. Notera avsaknaden av ekliga kråmalufälgar.

Ahh.. De där bakskärmarna. :kär

Last edited:

Kewl! Systerbil till Charger va? Polaren har en Roadrunner -72. Även den syrra till Chargern. Gillar också brukisstuket mer än 22"-cromefälgar.

Jag noterar hur smakfullt du lagt större delen av mönsterdjupet som stenskottskydd:tuttar

Det är faktiskt lack. En mörk silvergrå som fejdar i rejsflaggemönster mot gult.
Det fanns aldrig något mönster på de puckarna så länge jag hade bilen. Däcken var torra och hala. Det var kul.

Last edited:
Kewl! Systerbil till Charger va? Polaren har en Roadrunner -72. Även den syrra till Chargern. Gillar också brukisstuket mer än 22"-cromefälgar.

Det är faktiskt lack. En mörk silvergrå som fejdar i rejsflaggemönster mot gult.
Det fanns aldrig något mönster på de puckarna så länge jag hade bilen. Däcken var torra och hala. Det var kul.

Ja, de byggde på samma plattform, rent attitydsmässigt tycker jag 67:an med det yxiga taket är en av de hårdaste muskelbilarna som byggts, men mitt sinne för estetik väljer 68:an. Eller njä, :velpelle

Edit: Bild.

Bifogat

• plymouth-gtx-1a.jpg
    plymouth-gtx-1a.jpg
    10.1 KB · Visningar: 87
Last edited:
Ja, de byggde på samma plattform, rent attitydsmässigt tycker jag 67:an med det yxiga taket är en av de hårdaste muskelbilarna som byggts, men mitt sinne för estetik väljer 68:an. Eller njä, :velpelle

Samma här, 67'an är råare men 68'an är ju så porrig :kär Och även här är 69'an sämre, vad fan gick fel 1969 egentligen?

Håller lite med. Mussen, Camaro/Firebird, Cuda/Challanger har rätt size. Charger/Roadrunner blir lite tröttfläskgiga med de formerna. Då är mitt-60-talarna tuffare. Pontiac GTO, Impala, osv.

Håller lite med. Mussen, Camaro/Firebird, Cuda/Challanger har rätt size. Charger/Roadrunner blir lite tröttfläskgiga med de formerna. Då är mitt-60-talarna tuffare. Pontiac GTO, Impala, osv.

Charger 66-67 har också fascinerat mig sedan barnsben.

Impala -63 kom ju med chevas första 427, z-11 eller nåt sånt hette optionen. Byggd i väldigt få ex. Chevrolets första bil med 427 i produktion för övrigt.

Bifogat

• 66 Charger.jpg
    66 Charger.jpg
    2.1 KB · Visningar: 983
  • 1967-dodge-charger.jpg
    1967-dodge-charger.jpg
    114.9 KB · Visningar: 137
Last edited:
Gillar också brukisstuket mer än 22"-cromefälgar.

Ja, det ser fan så mycket hårdare ut :nascar Kolla gamla polisserier med studsande nakapslar och däcksskrik, snyggt från början till slut. Man vill ju inte åka runt och se ut som nån gangstarrappare.

Rätt skön kontrast ändå mot dagens bling-fälgar och billiga kinadetaljer all over the place.

Du skulle vara kung om du kom glidandes med den där idag! :yoparty

Ahh.. De där bakskärmarna. :kär

Kidsen vet ju inget annat än gone in sixty seconds....

Samma här, 67'an är råare men 68'an är ju så porrig :kär Och även här är 69'an sämre, vad fan gick fel 1969 egentligen?

Samma sak hände med bilarna som med Elvis Presley. Blev fula, feta och värdelösa ungefär samtidigt, sedan gick spillrorna av vad som varit ur tiden 1977.

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...