Classic muscle cars - en omöjlighet att äga?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Är det helt omöjligt och helt galet dyrt att äga och bruka en amerikansk muskelbil nuförtiden? Klarar bilarna att brukas året om i svenskt klimat?

Vet att dom är dyra i inköp i sverige, men dom flesta bilar i sverige är väl pimpade med massa hästkrafter osv? Om man importer från usa och köper en helt standard så borde det inte vara så dyrt?! Har inte kollat priser eftersom jag inte planerar att köpa i dagsläget. Är mer nyfiken på om det går att äga något sådant i sverige utan att man är miljonär. Annars får det fortsätta att vara en dröm.

Kan ni dela med er era tankar kring ämnet. Har ni bilder på snygga classic cars eller har någon favorit så släng upp dom här. :tummenupp

Min absoluta favoriter är Ford Mustang -67, trans am -77, camaro SS -67, chevelle -71

Bilder hittar ni på denna sidan: http://www.floridaclassics.net/

Dock står mustang mig närmast hjärtat, både dom gamla modellerna och dom nya GT bilarna från 2000-talet. :drool

:)

Ingen bil klarar salt och slask. Därför blir jag lite ledsen när jag här i sthlm ser tex unga teknikokunniga hippa mediemänniskor som köpt en fin gammal renoverad 60-tals Amazon eller Mustang "för att synas" och sedan kör den på vintern och har den stående på gatan. Bara för att de inte hade råd "att synas" med en ny dussinporsche eller random vinterbil att komplettera den fina hobbybilen med. Ren förstörelse av teknikhistoria.

Last edited:
Ägandet lär väl inte vara så dyrt bortsett från bränslekostnad och däck, förutsatt att den inte är trimmad och kräver konstant service. Det är ju dock en bil som bör användas i andra hand och jag personligen skulle inte köra den på vintern.

Jag har länge velat ha en Dodge Charger -68, men inköpspriset är inte så trevligt.

Tack sånt jag vill veta. Förstår att man inte kan ha dom stående ute året om och det är nog en bil man ska skaffa när man har ett hus och eget garage där man kan smeka den och ta hand om den så som den ska bli omhändertagen.

Undrar om det är svårt att få tag på delar till gamla amerikanska bilar? Har för mig det var det förr i tiden men nu äger ju var och varannan svensk en mustang så det måste ju finnas tillgänglighet för delar. Även om det kanske är billigare med nya delar till nyare bilar än gamla delar till äldre bilar.

:va

Ingen bil klarar salt och slask. Därför blir jag lite ledsen när jag här i sthlm ser tex unga teknikokunniga hippa mediemänniskor som köpt en fin gammal renoverad 60-tals Amazon eller Mustang "för att synas" och sedan kör den på vintern och har den stående på gatan. Bara för att de inte hade råd "att synas" med en ny dussinporsche eller random vinterbil att komplettera den fina hobbybilen med. Ren förstörelse av teknikhistoria.

bara för att den står på gatan behöver det inte betyda att den inte underhålls etc etc.

oavsett vad jag skulle ha för bil, skulle jag 'köra skiten ur den' men samtidigt se till att den underhålls och funkar så jag kan köra skiten ur den väldigt väldigt länge. att ha tex en muskelbil som bara står och putsas på är värdelöst, som att ha en arabisk fullblod som står och tuggar hö 24/7...

och ja, jag är grymt teknikokunnig...

Tack sånt jag vill veta. Förstår att man inte kan ha dom stående ute året om och det är nog en bil man ska skaffa när man har ett hus och eget garage där man kan smeka den och ta hand om den så som den ska bli omhändertagen.

Undrar om det är svårt att få tag på delar till gamla amerikanska bilar? Har för mig det var det förr i tiden men nu äger ju var och varannan svensk en mustang så det måste ju finnas tillgänglighet för delar. Även om det kanske är billigare med nya delar till nyare bilar än gamla delar till äldre bilar.

Eftermarknaden till de populäraste amerikanska efterkrigsbilmodellerna och motorerna är enorm. Som till HD. Bara att googla på "parts" och den bilmodell du är nyfiken på så lär du hitta många firmor. I Sverige finns tex firmor som Hansen racing med många många fler.

bara för att den står på gatan behöver det inte betyda att den inte underhålls etc etc.

oavsett vad jag skulle ha för bil, skulle jag 'köra skiten ur den' men samtidigt se till att den underhålls och funkar så jag kan köra skiten ur den väldigt väldigt länge. att ha tex en muskelbil som bara står och putsas på är värdelöst, som att ha en arabisk fullblod som står och tuggar hö 24/7...

Precis, såna som du ska inte äga såna här bilar om ni inte har budget att leja underhåll och vintergaragering. Att ha en bil på gatan i sthlm innebär lack och plåtskador inom ett år. Bara teknikokunniga som inte ser alla skador de får/tillfogar.

Klart man ska åka med grejorna :confused:

Last edited:
Äntligen en tjej som fattat grejen. :)

En muskelbil är definitivt inte dyr att äga, varken i delar eller försäkring/skatt.
Det som kostar egentligen är inköpspriset som kan vara rena fantasierna på de klassiska muskelbilarna (Charger, Challenger, Cuda, Camaro osv.).

Visst, den drar en del soppa men det är inget att hetsa upp sig över om du tänker på hur långt du kör en sån här typ av bil.
Du kör den inte på vintern i öht.
Dels rostar det friskt om du inte underredesbehandlar den seriöst, dels är det inte så trevligt att ratta en relativt tung, bakhjulsdriven bil med en massa vrid på låga varv på halt väglag..

Att importera eller inte kan jag inte svara på riktigt.
Skulle jag själv hitta en intressant muskelbil i staterna så skulle jag åka dit och titta på den och sen plocka hem den isf.
Det finns mycket skrivet om folk som blivit gravt lurade genom att köpa "grisen i säcken" i landet över pölen.

Just Mustang har alltid stått rätt högt i pris konstigt nog. De tidiga modellerna är rätt inte så fagra om du frågar mig, men har trots allt betingat ett högt pris så länge jag kan minnas.
Självklart går det att hitta rätt fina Mustanger till hyfsade priser om man är lite tålmodig och köper vid rätt tillfälle (om det nu finns något sådant) här i Svea.

Mvh J

Justja, delar var det.

Som Jörgen sa, Hansen Racing bland annat.

Sen finns även Norrlands Custom, Persåkers (kanske mera eftermarkandsgrejer, trim) osv.

Mycket grejer kan du hitta billigt och bra på Ebay om du gillar att köpa grejer utomlands. Dollarn är inte särskilt dyr nu heller dessutom.

Edit:

Lite bra att ha länkar.

Endast Mustang delar, Tyskland. Klicka på mig

VP Autoparts i Sverige. Klicka på mig

Svenska Mustangklubben: Klicka på mig

Last edited:

Nä jag vill kunna använda bilen, därför jag frågar om det går. Det går ju säkert men då håller den ju inte. Har ju ingen glädje av bilen om jag kör den i X år och sen rostar den sönder för att den inte klarar av all fukt och regn i sverige. :)

Kan inte mecka bilar men man kan ju lära sig.

Eftermarknaden till de populäraste amerikanska efterkrigsbilmodellerna och motorerna är enorm. Som till HD. Bara att googla på "parts" och den bilmodell du är nyfiken på så lär du hitta många firmor. I Sverige finns tex firmor som Hansen racing med många många fler.

:

ahaa!! tack! :tummenupp

Last edited:

Det beror på vilka delar du ska ha tag i och om det ska vara original. Om du t.ex. ska ha tag i en sån sak som en original cigaretttändare så kan det nog bli lite svårt och förhållandevis dyrt, om du inte letar igenom varenda swapmeet i hela norden. Piratdelar av slit- och servicedelar borde vara lite lättare att få tag på.

På t.ex. http://www.hansenracing.se/ hittar man en del grejer.

Men ska man ha en äldre bil så brukar det finnas mera delar att få tag på till amerikanska bilar än europeiska eller japanska (undantaget t.ex. VW-bubbla).

Jag skulle inte vilja köra en amerikansk muskelbil i Sverige på vintern. Dels på grund av ett ganska klent rostskydd, och dels på grund av många hästkrafter och bakhjulsdrift. Det skulle vara lite för spännande för min smak.

Äntligen en tjej som fattat grejen. :)

En muskelbil är definitivt inte dyr att äga, varken i delar eller försäkring/skatt.
Det som kostar egentligen är inköpspriset som kan vara rena fantasierna på de klassiska muskelbilarna (Charger, Challenger, Cuda, Camaro osv.).

Visst, den drar en del soppa men det är inget att hetsa upp sig över om du tänker på hur långt du kör en sån här typ av bil.
Du kör den inte på vintern i öht.
Dels rostar det friskt om du inte underredesbehandlar den seriöst, dels är det inte så trevligt att ratta en relativt tung, bakhjulsdriven bil med en massa vrid på låga varv på halt väglag..

Att importera eller inte kan jag inte svara på riktigt.
Skulle jag själv hitta en intressant muskelbil i staterna så skulle jag åka dit och titta på den och sen plocka hem den isf.
Det finns mycket skrivet om folk som blivit gravt lurade genom att köpa "grisen i säcken" i landet över pölen.

Just Mustang har alltid stått rätt högt i pris konstigt nog. De tidiga modellerna är rätt inte så fagra om du frågar mig, men har trots allt betingat ett högt pris så länge jag kan minnas.
Självklart går det att hitta rätt fina Mustanger till hyfsade priser om man är lite tålmodig och köper vid rätt tillfälle (om det nu finns något sådant) här i Svea.

Mvh J

Som jag fattat det är väl dom som kostar mest såna som är pimpade och renoverande? Måste ju finnas orginal bilar som ser helt ok ut, har man nu pengar till en sån bil så kan jag tänka mig att kanske köpa en som är hel i underredet och maskineriet men kanske lite fulare i lacken då det kostar lite mindre att lacka om den, eller? :)

Vill helst inte ha ett renoverinsprojket då jag inte tycker det är SÅ roligt att mecka men något litet kan man göra själv.

Nej, det är inget svårt att få tag i delar, iaf inte till GM 60-70talsbilar. Det mesta finns nytillverkat.

Här är min Impala 65:a, kanske inte en muskelbil men det ska bytas motor i vinter till en 350 motor med 300+ hästkrafter och då blir det nog lite åka av...

Bifogat

• m_f195f5f3abf318b651a4cd416da77e84[1].jpg
    m_f195f5f3abf318b651a4cd416da77e84[1].jpg
    5.5 KB · Visningar: 1,142
Precis, såna som du ska inte äga såna här bilar om ni inte har budget att leja underhåll och vintergaragering. Att ha en bil på gatan i sthlm innebär lack och plåtskador inom ett år. Bara teknikokunniga som inte ser alla skador de får/tillfogar.

Klart man ska åka med grejorna :confused:

det är just såna som jag som ska äga såna här bilar för vi har budget för det. jag betalar för att experten ska se till att skiten funkar och att den dessutom inte rostar ihop och skit.

med 'stå på gatan' trodde jag du menade att man skiter i att köra bilen efter ett tag och tar sin porsche...

Nä jag vill kunna använda bilen, därför jag frågar om det går. Det går ju säkert men då håller den ju inte. Har ju ingen glädje av bilen om jag kör den i X år och sen rostar den sönder för att den inte klarar av all fukt och regn i sverige. :)

varmgarage.

Last edited:
Som jag fattat det är väl dom som kostar mest såna som är pimpade och renoverande? Måste ju finnas orginal bilar som ser helt ok ut, har man nu pengar till en sån bil så kan jag tänka mig att kanske köpa en som är hel i underredet och maskineriet men kanske lite fulare i lacken då det kostar lite mindre att lacka om den, eller? :)

Vill helst inte ha ett renoverinsprojket då jag inte tycker det är SÅ roligt att mecka men något litet kan man göra själv.
Nja, ofta är det så att bilar i originalskick är sällsynta och minskar stadigt. En bil i originalskick är ofta väldigt dyr om den är av en populär modell. En "lagom" skruvad bil är nog billigast. Inga dyra mods monterade och inte tillräckligt original för att dra upp priset.

Men ju finare i skicket den är desto dyrare naturligtvis.

Vist går det att köra dom året om även om det vore synd med tanke på rosten, kan vara värt att låta den stå några månader om året. Som sagts dyra i inköp och ev bränsle men i övrigt så kostar dom inte så många kronor att ha och delar verkar inte heller vara något problem.
Är själv helt såld på mustang 67-69 någonting i fast back utförande.
Chargern är annars jäkligt snygg även om jag tycker mustangen är snäppet vassare.

det är just såna som jag som ska äga såna här bilar för vi har budget för det. jag betalar för att experten ska se till att skiten funkar och att den dessutom inte rostar ihop och skit.

med 'stå på gatan' trodde jag du menade att man skiter i att köra bilen efter ett tag och tar sin porsche...

Jamen va bra! Du är en tät kille som skulle kunna tänka sig att ha vårdnaden om en klassiker och inte bara löpa den för att "synas". Då är det ju perfekt.
20 000-30 000 om året är nog minimum att äga en hobbybil här i Sthlm innerstad. I skatt, försäkring och garagehyra och normalt underhåll. Ska man dock göra ambitionshöjande åtgärder som tex byta lite delar så brukar det bli mer kan jag säga.

Med stå på gatan menar jag tex att man låter bilen stå datumparkerad på Hornsgatan medan man själv ligger och trynar eller jobbar. Det är ett bra sätt att få plåt, lack och kromskador.

Mjaa, både ja och nej egentligen.

Många verkar tro att deras muskelbil blir värd sin vikt i guld bara dom sätter på fula, billiga 22" kromfälgar och lägger en 5meters lack på eländet (amerikansk renovering alltså :hihi). Men så är det naturligtvis inte.

En fin originalbil med matching numbers (dvs. exakt med dom delarna just den bilen kom med från bandet en gång i tiden) betingar ett avsevärt högre pris än en omlackad/ombyggd dito somdet finns hur många som helst av relativt sett.

Precis, det du borde skaffa isf (min åsikt) är en hyfsat fin "bruksmustang" som är relativt rostfri och frisk i motor samt drivlina och köra denna några år för att sedan eventuellt planera vad du vill göra med den.
Många köper en bil och börjar sen riva den i molekyler innan dom riktigt vet vad dom vill.
Vips står man där med ett renoveringsobjekt som man inte mäktar med och intresset försvinner lika fort som det kom.
Låt det mogna och ta ett steg i taget tycker jag. :)

Och som sagt, även om den inte skulle vara helt frisk i maskineriet är det mycket billiga delar till dessa bilar så du ska inte bli avskräckt utifall det behöver bytas någon reservdel på ett tänkt objekt.
Dessutom är det lättmekat som få.

Jamen va bra! Du är en tät kille som skulle kunna tänka sig att ha vårdnaden om en klassiker och inte bara löpa den för att "synas". Då är det ju perfekt.
20 000-30 000 om året är nog minimum att äga en hobbybil här i Sthlm innerstad. I skatt, försäkring och garagehyra och normalt underhåll. Ska man dock göra ambitionshöjande åtgärder som tex byta lite delar så brukar det bli mer kan jag säga.

Med stå på gatan menar jag tex att man låter bilen stå datumparkerad på Hornsgatan medan man själv ligger och trynar eller jobbar. Det är ett bra sätt att få plåt, lack och kromskador.

hur mkt skulle det bli för min favvobil, en dodge charger '68? och nej, att ha en sådan bil bara för att synas är inte min grej. fuck that shit, som jag brukar säga.

du skulle kunna få meka med den om du vill.

jag skulle ha varmgarage till min favvobil.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka