clas ohlson intercom

Draedon

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
-
Är det någon som testat classes intercom? kostade ju inte ens en femhundring, tänkte att det kunde vara smidigt när man övningskör så man slipper stanna och slå av hojarna för att kunna prata (sammanlagt 2600cc vtwin med raka rör överöstar mycket även på tomgång). :D

radioaparater i still med cobra funkar överlag likadant, skiljer sig kanske i batteritid ju fler hundralappar men lägger ner men det svåra är att hitta bra hörlur och mic för en bra peng

Köp 2 stycken Scala Rider Q2. Funkar klockrent, och du kan ringa, ha full duplex och lyssna på radion.

Jag har köpt 2st intercom satser för intergralhjälm från claesohlson och 2 walkietalkie's Exibel FX112 med 9km räckvidd måste säga att det funkar överlägset bra, man kan prata utan problem på 3-4 km avstånd i princip hur kuperat det är, och 6-7 km om det är öppen.

Ljudet är perfekt och eftersom man kan justera ljudet på walki'en så kör jag även med proppar
system på hojjen och har volumen på 3,5 av 5 och då hörs det klart och tydligt även i 150km/h

Jag är helt klart nöjd

Jag har faktiskt ett par cobror liggandes men inga headset. Borde väl finnas på clas-i-sjön va?

Någon som har bra alternativ för Intercom förare till passagerare?
Jag vet inte om det behöver vara trådlöst, men en fråa ang. det:
Om det INTE är trådlöst, som detta: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56121414 är mikrofon o högtalare på hela tiden? Blir inte det ett jäkla brusande?

Sen om jag måste ha 2walkitalkis, med tillhörande headset o kom-knapp, hur lätt är det för tjejen där bak att trycka på nån knapp?

Alternativ? 7-800 maxpris

Tjena!

Har detta intercom själv andvände de några gånger förra året funkar bra faktiskt.
Sen försvinner väll funktionen i alla intercom när man passerar 100kmh.

Tjena!

Har detta intercom själv andvände de några gånger förra året funkar bra faktiskt.
Sen försvinner väll funktionen i alla intercom när man passerar 100kmh.

Men är det störande att den alltid är på?
Jag har mestadels med tjejen när vi kör lite mindre vägar-70-90 och diverse småvägar.

Hittade ett annat intressant, som verkade ha bra hörlurar istället för den stora bulan man måste ha på flertalet andra! vanliga öronsnäckor med bygel. finns att få hem från england o evän i sverige för strax över 250kr

Bifogat

• interkom.jpg
    interkom.jpg
    50.4 KB · Visningar: 318
Lite dyrare, men något som jag funderat allvarligt på: http://neckmike.se/
De har ett intercomsystem baserat på strupmik+in-ear-lurar. Borde funka fint oavsett hastighet, misstänker jag.

Men är det störande att den alltid är på?
Jag har mestadels med tjejen när vi kör lite mindre vägar-70-90 och diverse småvägar.

Hittade ett annat intressant, som verkade ha bra hörlurar istället för den stora bulan man måste ha på flertalet andra! vanliga öronsnäckor med bygel. finns att få hem från england o evän i sverige för strax över 250kr

Upplever inget som gör de störande.
Men den du hittat verkar bra också man vill ju ha så liten öronsnacka som möjligt.

Jag skall faktiskt prova den som jag på mitt förra inlägg lagt upp en bild på. Återkommer i vår när den testas :) 200kr kan det vara värt. Sen är det, enligt beskrivning, en uppdaterad version! Att den kostar 2-300 betyder inte att den är sämre än de för 4-500! Ebay :yoparty

Jag kör själv med neckmikes ( www.neckmike.se ) Det kan vara lite trixigt att få strupmicken på plats men när den sitter fungerar det riktigt bra... även i väldigt höga hastigheter :)

Räckvidden är väldigt varierande men det kan man inte belasta själva intercomssystemet för... det är som ni säger oftast väldigt likvärdigt mellan de olika radiosarna.

Fördelen med neckisarna är ju också att de är bullerdämpande.. Vilket kan vara rätt gutt om man är ute och åker med lite mindre stoppning i auspuffrören ;)

Det finns också en blåtandsvariant som fungerar med mobilen (även musik) som man kan ha när man åker själv.

Köper man ett dubbelpack går det att komplettera med kablaget för blåtand om man vill det.

Jag kör själv med neckmikes ( www.neckmike.se ) Det kan vara lite trixigt att få strupmicken på plats men när den sitter fungerar det riktigt bra... även i väldigt höga hastigheter :)

Räckvidden är väldigt varierande men det kan man inte belasta själva intercomssystemet för... det är som ni säger oftast väldigt likvärdigt mellan de olika radiosarna.

Fördelen med neckisarna är ju också att de är bullerdämpande.. Vilket kan vara rätt gutt om man är ute och åker med lite mindre stoppning i auspuffrören ;)

Det finns också en blåtandsvariant som fungerar med mobilen (även musik) som man kan ha när man åker själv.

Köper man ett dubbelpack går det att komplettera med kablaget för blåtand om man vill det.

vad kör du med för walkies till neckmike?

Tänkte själv köpa en neckmike och funderar på cobran som följer med eller om man ska gå på en dyrare cobra som har längre räckvidd..
Tjejen/sambon kommer sitta i bilen med en vanlig walkie av samma sort utan headset.. själv kommer jag vara på bågen.. så scala fungerar inte så bra då.. då måste ju sambon ha hjälm med headsetmed.. hehe..

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti