Ok, jag har en liten fundering som jag hoppas någon har lite konkreta tips till.
Jag köpte för ett tag sedan en vara av en säljare via en Köp- och sälj-sida på internet. När jag sedan fick varan jag hade betalt i förskott för visade det sig att den var trasig. Säljaren var inte intresserad av något återköp och hävdade att denne sålt varan i befintligt skick och att den enligt säljarens egen utsago ska ha fungerat. Jag hänvisar denne till Köplagen och paragraf 19. Jag citerar.
"Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande
allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper
eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha
inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant
väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som
han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att
bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha
inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans
pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt
skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas
till utropspriset."
Spontant så känns det som att situationen faller under punkt 2 och jag borde rimligtvis ha rätt till ett återköp. Säljaren går fortfarande inte med på det och jag lämnar in en polisanmälan. Man anser dock från Polisens sida att fallet är av civilrättslig karaktär, vilket det också är, och lägger ner.
Vad ska jag göra nu? Någon som har drivit ett civilrättsligt mål och har en susning om hur man bör gå tillväga? Jag har ryktesvägen fått höra att förlorande part får betala rättegångskostnaderna, stämmer det? Till saken hör att den här produkten jag köpte inte kostar särdeles mycket och egentligen skulle jag kunna skita i det, men jag är inte på det humöret i det här fallet och jag tycker inte om att bli blåst.
Jag köpte för ett tag sedan en vara av en säljare via en Köp- och sälj-sida på internet. När jag sedan fick varan jag hade betalt i förskott för visade det sig att den var trasig. Säljaren var inte intresserad av något återköp och hävdade att denne sålt varan i befintligt skick och att den enligt säljarens egen utsago ska ha fungerat. Jag hänvisar denne till Köplagen och paragraf 19. Jag citerar.
"Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande
allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper
eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha
inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant
väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som
han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att
bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha
inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans
pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
När en begagnad vara har sålts på auktion, anses den såld "i befintligt
skick". Vid tillämpning av första stycket 3 skall hänsyn i så fall tas
till utropspriset."
Spontant så känns det som att situationen faller under punkt 2 och jag borde rimligtvis ha rätt till ett återköp. Säljaren går fortfarande inte med på det och jag lämnar in en polisanmälan. Man anser dock från Polisens sida att fallet är av civilrättslig karaktär, vilket det också är, och lägger ner.
Vad ska jag göra nu? Någon som har drivit ett civilrättsligt mål och har en susning om hur man bör gå tillväga? Jag har ryktesvägen fått höra att förlorande part får betala rättegångskostnaderna, stämmer det? Till saken hör att den här produkten jag köpte inte kostar särdeles mycket och egentligen skulle jag kunna skita i det, men jag är inte på det humöret i det här fallet och jag tycker inte om att bli blåst.