Civilpoliser, vad kör de för bilar?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Med mina pendlings erfarenheter så är det Volvo, SAAB och Passat kombis med tonade rutor å skenrellt sett 3 antenner på taket som är hyffsat små (inte sånna ASlånga som satt på de gammla 740 bilarna.) och så är de aldrig skitiga, alltid rena även om de är slask vinter..

Alla möjliga färger! inte nån enstaka! samt att Volvos är ofta den här CrossCountry verisionen.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
I malmö har jag stött på

* Vit Volvo 245GL
* Svart volovo XC 70, nyare snitt
* Mörkgrå Volvo s40 2.0 , gamla modelen

Samtliga med de sedvanliga antennerna på taket. Har aldrig sett en civilsnut utan extra antenner, kamera etc men de finns säkert.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag kör en silver SAAB 9-5 kombi med extra backspegel på passagerarsidan:D

( och tonade rutor )



Men jag haffar ingen:yoparty
 

stoffe69

Y2J
Gick med
9 Oct 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
utan
har själv stött på både ett par bmw i sthlms trakten.
även ett par citroen c5:eek:r har jag också sätt. utöver standard bilarna volvo och saab.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Jag jobbar inom polisen och både kör och åker mycket civilbil. Det vanligaste i Värmland är saab 9-5 med en extra antenn på taket. Dock är det sk Krim-bilar alltså används de i första hand av utredare men även av vanliga patrullerande poliser.
I värmland finns även
*9-3or av gammla modellen.
*Toyota avensis
*VW minibuss
*Volvo v70
*Volvo xc70
*Volvo 745
*Volvo 945

Mycket riktigt så sitter det oftast 2 personer i bilen. Detta för att kunna överbevisa den misstänkte vid rättegång. Dock behövs inte det i dom bilarna som är utrustade med kamera eftersom det påstådda brottet då kan filmas.

Av de civilbilar jag kört så är ingen utrustad med extra backspegel. Flertalet är även utan extra antenn.

Vad man kan titta efter är om bilarna har någon reklam på sig. Antingen klistrad på bakrutan eller nummerskyltshållaren. Polisen får nämligen inte göra reklam. Dock finns det ett antal civila Saabar som det står SaabANA på regskyltshållaren.

Reklam är vad jag tittar efter. Det är det enda man kan vara säker på idag...
 

ansen

highlander
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
CBR600-såld Yamaha1000-såld Ninja900-kraschad Honda Fireblade-nuvarande
litet till tips är att dem aldrig får ha någon reklam på regg-skylten från bilhandlare å dylikt som det ofta är på bilar...typ dahlgrens auto göteborg eller dylikt.....deras regg-skyltar e alltid helvita...lite svårt att se kanske men lätt om man kommer upp bakom en misstänkt v70 å man funderar att köra om...sitter det nåt reklam så svischa om....funkar perfa !!!
:tungan
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
I malmö har jag stött på

* Vit Volvo 245GL
* Svart volovo XC 70, nyare snitt
* Mörkgrå Volvo s40 2.0 , gamla modelen

Samtliga med de sedvanliga antennerna på taket. Har aldrig sett en civilsnut utan extra antenner, kamera etc men de finns säkert.

Och runt Lund cirkulerar det en vit SAAB 9.5T utan extra antenner. Dock med kamera vid backspegeln och blått ljus i nederkant av framrutan, nere vid listen. Dessutom den traditionella extra sidospegeln på höger sida.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
litet till tips är att dem aldrig får ha någon reklam på regg-skylten från bilhandlare å dylikt som det ofta är på bilar...typ dahlgrens auto göteborg eller dylikt.....deras regg-skyltar e alltid helvita...lite svårt att se kanske men lätt om man kommer upp bakom en misstänkt v70 å man funderar att köra om...sitter det nåt reklam så svischa om....funkar perfa !!!
:tungan

Fel Fel Fel.

Nummerskyltshållarreklam finns på alla jag sett.

RolfEricsonBil Falun-Borlänge på en Vit V70, utan antenner, tonade rutor.
Vet dock inte om det är en med kamera eller inte.
Och reg.nr har försvunnit ur min telefon, men det började på S....

Dal-Mausen
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Det är meningslöst att kolla bilar med många antenner!
Dom syns ju inte längre.

möjligen på de nyaste bilarna men på de allra flesta sitter de antenner på taket 3st en lite längre ca 30cm å 2 kortare ca 15cm.

iaf i roslags området.
 
Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Alla deras bilar är rå trimmade, minst 500 hk på back hjulen!!!!!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kan en civilsnutbil se ut i princip hur som helst, eller är det vissa "regler"? Enligt min personliga erfarenhet så kör de alltid en silverfärgard SAAB. Någon som vet?

Gul fiat punto?

OBS: Givetvis menar jag vad de kör i tjänsten, inte vad poliser kör för bilar när de är "civila"...
/Thelinski

Det finns en hemsida med reg,nr på civilfordon som polisen har.
Sen finns det de idioterna som lekar polis, åkte från Mantorp i fredags, ligger 130km/h och kommer ifatt en silverfärgad Audi, jag kör om lite försiktigt och vad händer, den dumfan börjar skugga mej, okey snut så jag sänker fart lite. Till slut blir jag förbannad lägger mig vid sidan och glor in i bilen och där sitter en gubbdjävel och flinar :mad: :mad: det blev fingret och iväg..
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Och runt Lund cirkulerar det....

även en silvermetallic Volvo V70 med helt mörktonade rutor från passagerardörrarna och bakåt. Sög mig för ett par månader sedan och det blev drygt 2000Sek i böter:huvet .

Apropå topicen så tror jag inte att man kan peka ut vilka bilmodeller polisen kör även om Volvo och Saab troligtvis är överrepresenterade i deras fordonspark.
 

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Ort
Hus med för litet garage...
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
jag har testat en väldigt klassisk silverfärgad SAAB i Stockholm....:näsblod

regnr TRK 433

/issi
 

Bifogat

  • Polisen_vs_ISSI_1-0.JPG
    Polisen_vs_ISSI_1-0.JPG
    104.5 KB · Visningar: 1,256

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nej. men parkerar min bil i polishusgaraget på kungsholmen på dagarna så några har jag ju sett.

ungefär som när jag bodde granne med polisen i NT, när man satt i köket så rulla polisen ut genom sitt garage precis utan för fönstret, så man har ju koll på vilka de är som rullar där hemma iaf

jag har testat en väldigt klassisk silverfärgad SAAB i Stockholm....:näsblod

regnr TRK 433

/issi
vikka styggingar.
 
Last edited:

Allstaar

Guest
Vid lindhagensplan kan man se jävligt mycket olika civila polisbilar. Har sett BMW, X5, BMW 7 serie, 5 serie tom. Men mest saab och volvo. Även sett nyare Audi mm.

En del är mer civilpolisbilar en del är antaglien säpo men vem vet. Antaglien är 7 serie bilarna säpo bilar då jag sett några gånger på nyheterna att våra poltiker brukar rulla i någon.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top