Civilkurage?

Tyvärr är risken med att hjälpa till väldigt stor idag. Dels har man väldigt lågt stöd i rättssamhället. Dels har många ett enormt hämndbegär om deras heder på något sätt skadas (gäller numer tyvärr alla, inte specifikt för tuffa förortskillar längre). Jag jobbade mycket inom kåren när jag pluggade och avstyrde ca. 1 bråk per kväll. Som tack fick jag hot, krav på att vittna till deras fördel, "löfte" om att deras advokat skulle höra av sig o.s.v. jag vara alltså inte vakt utan skötte kvällarna och tyckte att det var nog smartare att tala med mig än att tillbringa kvällen i fyllecell, i efterhand hade nog det sista alternativet varit bättre.

Random svensson (svensk, som invandrad) är ganska blasé. Ser man ngt man inte gillar, antingen RÅGLOR man eller så vänder man sig bort och låtsas att det regnar eller ngt.

Rolig incident i östermalms tunnelbane station. Var väl en 2-3 år sedan, när jag låg i lumpen. Var på väg ned för rulltrappan tillsammans med min flickvän (från stureplan hållet) när jag ser 2-3 nysvenskar komma springande upp för rulltrapan, hör nedifrån att ngn skriker stoppa dem. Kommer ned till avsatsen där man får gå 5-7m innan nästa trappa, ser ett gäng svenskar hålla fast en liknande kille som dem som sprungit upp, men precis när jag kommer ner sliter sig killen och börjar springa, wtf, dunkar till honom och håller fast honom.. tyvärr var han polare med svenskarna, dem ville inte att han skulle jaga ikapp dem som sprungit iväg.. :tummenupp :huvet Bad iaf om ursäkt och det var lugnt, fick tom tack för hjälpen av dem! Men även en FET utskällning av min flickvän för att jag blandade mig i.. hon är jätte svensk! :) :tuttar

Edit: Sen vad i helvete är det med oss svenskar och kö-system?!?

Stod på H&M och väntade på ledig provhytt i förrgår. Kommer en kärring 55++ traskar förbi mig, kollar in i varje hytt, går tillbaka och ställer sig FRAMFÖR mig!? Jag säger inget, då jag tror att hon märkt att jag stod där före henne. En hyttöppnas och kärringen börjar älga iväg. Ropar till henne, och skäller sen ut henne! Vet inte vad jag sade, men var ngt om kö, dumjävel och respekt iaf. :gnissla

Last edited:
..ser ett gäng svenskar hålla fast en liknande kille som dem som sprungit upp, men precis när jag kommer ner sliter sig killen och börjar springa, wtf, dunkar till honom och håller fast honom..

...Vänta nu...
Utan att veta vad som hänt strax innan, klappar du till en kille som slitit fri från ett gäng andra killar...
....och du försöker få det att låta som ett bra exempel på civilkurage?!
Skulle hans "nysvenska" utseende göra det rätt att klappa till honom bara för att han slet sig loss och sprang?
Lite svinn får vi räkna med. Ser ni en springande nysvensk så är det bara å klappa till!... Visar det sig vara fel är det bara att be om ursäkt i efterhand. :rolleyes:

Jag tycker det är bra med folk som vågar agera men att agera utan koll på läget är ju ibland dummare än att inte göra något alls.

Men för all del. kJetTingEN i TaKCeT trådar är alltid roande.

Uppdatering:

I går var det en sammankomst mellan 10 och 20 personer i Kronoparkens centrum här i Karlstad, vissa hade järnrör eller andra tillhyggen. I Metro står att läsa att upprinnelsen till bråket var ett slagsmål på bussen i lördags. Två killar hade busplingat och två andra hade då sagt till dem att sluta med det, varpå de hade blivit påhoppade. Nu är det medias version, givetvis måste något mer ligga bakom.

I söndags när min kompis som var med på bussen i lördags återigen åkte buss klev två av killarna på igen. Han hörde dem då prata om att de skulle träffas och göra upp.

Det är spännande här i Karlstad. :-)

. Två killar hade busplingat och två andra hade då sagt till dem att sluta med det,

Plingen på bussen är ingentning man skämtar om! :mad: Själv satt jag på bussen för ett par år sedan när det plingade till strax innan en hållplats. Bredvid mig satt en kille i fyraårsåldern som tydligen hade för avsikt att plinga men blev snuvad på konfekten av den som hann trycka före. Lillkillen började då skrika till busschaufören:
- "Stäng av plingen, jag skulle plinga!.. stäng av plingen då gubbdjävel!!"
..några sekunder senare stannade bussen vid hållplatsen och då sprang den uppretade lilltjippen ut och fram vid sidan av bussen och pekade finger åt chauffören genom framdörren.

....så summa sumarum:
- Don't mess with the pling!

Uppdatering:

I går var det en sammankomst mellan 10 och 20 personer i Kronoparkens centrum här i Karlstad, vissa hade järnrör eller andra tillhyggen. I Metro står att läsa att upprinnelsen till bråket var ett slagsmål på bussen i lördags. Två killar hade busplingat och två andra hade då sagt till dem att sluta med det, varpå de hade blivit påhoppade. Nu är det medias version, givetvis måste något mer ligga bakom.

I söndags när min kompis som var med på bussen i lördags återigen åkte buss klev två av killarna på igen. Han hörde dem då prata om att de skulle träffas och göra upp.

Det är spännande här i Karlstad. :-)

Imorgon kväll står dom utanför din dörr för då är det din tur! (Hoppas inte...)

Inte så säkert att det behöver ligga mycket mer bakom än vad tidningen skriver. Kanske bara att dom "sagt till" på fel sätt.
Vissa tål inte höra: "Sluta plinga då din djävla idiot!"

Imorgon kväll står dom utanför din dörr för då är det din tur! (Hoppas inte...)

Det är nog ingen risk. Även om jag var väldigt sugen att säga några väl valda ord medan jag höll fast den ena killen så lyckades jag sansa mig. Han la handen runt halsen på mig ett tag och då kände jag att jag började härskna till, men jag höll mig rätt lugn ändå. Det är jag faktiskt rätt stolt över. Min kompis sa att jag såg rätt arg ut och att han trodde det skulle kunna smälla från min sida. Killen jag höll fast tyckte nog också jag såg rätt arg ut för han släppte rätt fort.

När jag klev av bussen gav jag honom en klapp på axeln och sa "ta det lugnt nu grabben". Fick inga sura miner eller kommentarer alls faktiskt.

De verkar ha nog med att slåss med varandra så jag är inte särskilt orolig. :-)

Håller med bl.a. Steffo_b om att det är bra att ha lite koll om någon bär kniv eller annat vapen innan man lägger sig i - men att inte ens ringa polisen eller att inte göra något alls om det "bara" rör sig om knytnävar är fegt. Trots att jag är tjej har jag avstyrt mer bråk och övergrepp än många killar jag känner. Speciellt om det är en annan tjej som är utsatt. Då jag själv varit med om en hel del och aldrig sett tillstymmelse till civilcurage kan jag inte låta bli att göra det jag kan.

Kan även meddela att farbror blå inte alltid gör så mycket heller. Var ute med Nattvandrarna här i Avesta för att ha koll vid ett disco för ungdomar när en ung tjej på 15 år försvann. Jag pratade med poliserna på plats som inte ens tittade på mig. Då jag snabbt förstod att de inte brydde sig hoppade jag och en annan Nattvandrare i bilen och körde runt tills vi hittade tjejen och såg till att hon kom hem. Dock lite märkligt att nästan alla Nattvandrare är kvinnor. :va

Till er som inte vänder ryggen säger jag TACK - många tjejer som råkar ut för saker som kan påverka dem under en lång tid pga att människor inte vill göra det enda rätta. Ni borde klonas! :tummenupp

Jag är nog (av historiskt förklarliga skäl) en av de som glömmer att det kan va dumt att gå emellan. Ser jag nåt som är sådär orättvist (i fjol var ett helt gäng knoddar på en ensam mindre knodd (de var alla i knappt 18-årsåldern) vid en busshållsplats ex.) så brinner det till i mig sen finns det liksom ingen återvändo.

Nu har jag fåt banna från tjejen för sånt, vilket faktiskt gjort lite skillnad i hur snabbt det går. Dock slutar det oftast med att jag kliver ut oavsett.

Har man själv, eller haft någon nära, som råkat ut för att vara ensam (liten) mot flera (stor) så är det svårt att inte brinna ur för att avhjälpa den desperationen.

Vore det inte en uppenbart ojämn fight, nått iddi som bultade på en tjej eller en gamling som fick smörj skulle jag faktiskt skita i det. Finns så jävla mycket idioter, låt de slå ihjäl varandra om de nu vill!

Varför går man ö.h in och bryter en fight som ser jämn och fin ut? Vart ligger den moraliska aspekten i det handlandet? För att det är fel att slåss? För att oskyldiga inte ska "råka få en smäll"? För att busschauffören ska slippa?

Jag tycker visst att du var duktig som bröt men skulle gärna vilja veta varför du riskerade ditt eget skinn på det sättet för att några jävla fuckon slår på varandra? :)

Vore det inte en uppenbart ojämn fight, nått iddi som bultade på en tjej eller en gamling som fick smörj skulle jag faktiskt skita i det. Finns så jävla mycket idioter, låt de slå ihjäl varandra om de nu vill!

Varför går man ö.h in och bryter en fight som ser jämn och fin ut? Vart ligger den moraliska aspekten i det handlandet? För att det är fel att slåss? För att oskyldiga inte ska "råka få en smäll"? För att busschauffören ska slippa?

Jag tycker visst att du var duktig som bröt men skulle gärna vilja veta varför du riskerade ditt eget skinn på det sättet för att några jävla fuckon slår på varandra? :)

"För att det är fel att slåss?" Ja, på en buss full med folk är det inte okej att slåss.

"För att oskyldiga inte ska "råka få en smäll"?" Ja, jag tycker man ska kunna åka buss utan att behöva bli utsatt för det.

"För att busschauffören ska slippa?" Ja, jag tycker inte att det är hans jobb att bryta slagsmål.

Senare kom det ju också fram att det var två av killarna som hoppade på de andra två. Man ska inte behöva få stryk för att man säger åt en snorunge att sluta busplinga.

Folk måste markera att det inte är okej att bete sig hur som helst. Jag anser att man ska visa sina medmänniskor hänsyn och respekt. Om man inte gör det tycker jag att det är bra om folk visar att "Nej du din filur, så där beter man sig inte.". :-)

Jag tycker inte att jag riskerade mitt eget skinn. Jag blev andfådd och fick lite träningsvärk i "hållafastbusenmuskeln" bara. :-)

Förra helgen såg jag en invandrar kille och en invandrar tjej tjaffsa på stan, tjejjen va ganska så full och ville vara självständig och gå sin egna väg. Killen antagligen pojkvän drog hotfullt i henne och ville hon skulle följa med honom.

När tjejjen inte löd efter flera knuffar och liknande lyfte han upp henne mot henens vilja och bar in henne i en gränd. Jag gick efter men höll mig på avstånd och försökte hålla koll på läget. Paret bråkar och stökar och tjejjen försöker gå därifrån, då tar killen tag i henne och slänger henne in i hus väggen så hon skadas. Då skriker jag något i stil med "eyyy ge fan i henne" då kommer han mot mig arg som en zatzyan och ska slåss" Då går jag dräfirån och försöker få dit en ordningsvakt osm jobbar i närheten, med vakten verkar inte vara sugen att gå in i gränden och rädda kvinnan :p

Just då kommer en polis buss förbi full med poliser, har aldrig blivit så lycklig över att se polisen. Jag vinkar in dem i gränden och de köt full gas in, jag pekar ut killen och de omhändertar honom.

Sedan visade det sig att tjejjen itne ville anmäal honom, såklart. Men jag räddade henne iaf där och då.

En sak som var lite rolig är att när poliserna va på väg in i gränden ser de min kompis stå och pissa och "griper" tag i honom och tror att det va honom jag menade haha, men honom släppte d eilla snabbt när de fick se på den andre killen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg