Civilization IV (+ Warlord) - tråden!

Hmm okej ja oj fasen va mycket saktare det gick eter 1300 talet.. gjorde tabben att köra på stösta banan och det tyckte inte datorn om :hihi

Men hur tar man över städer helt fredligt? Har fått små städer att bli som öar i mitt imperium men dom ger sig inte trots att dom är till 99% mina hur tar jag den sista procenten?

Fasen va man känade bra på att försöka få avancerade teknologier som andra vill bytta 2 av sina mot!

prulle skrev:
2328182 Hmm okej ja oj fasen va mycket saktare det gick eter 1300 talet.. gjorde tabben att köra på stösta banan och det tyckte inte datorn om :hihi

Men hur tar man över städer helt fredligt? Har fått små städer att bli som öar i mitt imperium men dom ger sig inte trots att dom är till 99% mina hur tar jag den sista procenten?

Fasen va man känade bra på att försöka få avancerade teknologier som andra vill bytta 2 av sina mot!

utländska städer kan endast erövras fredligt genom ett enormt kulturellt överlägsenhet. Om du absolut måste ha de där "öarna" så använd en Great Artist i närmsta stad så att ditt inflytande ökar ännu mer.

Angående byteshandeln av teknologier så är ett tips att rusha till Alphabet, och sen byta till dig alla teknologier du missat (såsom Pottery etc).

Har förresten fortfarande inte Warlords :huvet

mini-knutten skrev:
2328217 utländska städer kan endast erövras fredligt genom ett enormt kulturellt överlägsenhet. Om du absolut måste ha de där "öarna" så använd en Great Artist i närmsta stad så att ditt inflytande ökar ännu mer.

Angående byteshandeln av teknologier så är ett tips att rusha till Alphabet, och sen byta till dig alla teknologier du missat (såsom Pottery etc).

Har förresten fortfarande inte Warlords :huvet
Okej! Hmm får väll testa det. ceasar är den ledar som hittintils varigt bäst. So sagt att bara kriga känns för simpelt :hihi

Stör mig att jag inte kan köra på stora banor utan att virituela minnet tar slut (512 i RAM)

prulle skrev:
2328247 Okej! Hmm får väll testa det. ceasar är den ledar som hittintils varigt bäst. So sagt att bara kriga känns för simpelt :hihi

Stör mig att jag inte kan köra på stora banor utan att virituela minnet tar slut (512 i RAM)

Det kan faktiskt vara mer utmanande att spela på en mindre bana, då utrymmet är mindre och där du helt plötsligt kanske upptäcker att all area utanför dina gränser har en annan (oönskad) färg (s.k. land-locked på cIV-språk ;)).

mini-knutten skrev:
2328268 Det kan faktiskt vara mer utmanande att spela på en mindre bana, då utrymmet är mindre och där du helt plötsligt kanske upptäcker att all area utanför dina gränser har en annan (oönskad) färg (s.k. land-locked på cIV-språk ;)).
Mjo de va det. sen gick jag upp til tredje svårigheten samtidigt då blev det lite utmaning.

Någon som har tips på vad man ska rucha till efter alfabet och currency? Ber om ursält om min stavning är ännu sämmre än vanligt. smälter bort i kvava värmen..

Edit: Oj vad massa finneser jag hitta :D Tex. att man kunde välja civic och massa annat. Vart lite roligare då. Sattsade på culturel vinst men dom va så sega, en "ö" hade 1 tile(?) förutom staden men gav sig inte mellan 500 BC till 1700 AC :3freak medans andra gav sig lite lättare iof hitta jag inte alla instälningar förens runt 1500 AC men ändå. så det blev diplomatic hade 140 röster själv så det va inte så svårt :hihi Lira med rosvelt men de va lite knakigt i början tyckte jag men det berode nog mer på dom knappa resurserna. Behövde inte använda militär makt än ända gång.

Fan vem tipsa mig om det här spelet kan ju inte sluta spela..
Läger upp en bild.

Langar upp en bild skulle taggit tidigare men jag missade det.:4skrika

Bifogat

• civ.JPG
    civ.JPG
    75.8 KB · Visningar: 49
Last edited:
prulle skrev:
2328792
Fan vem tipsa mig om det här spelet kan ju inte sluta spela...

Hi, I'm Phil and I'm a civoholic :lol

Håller på med mitt första Warlords spel nu, lirar som Ragnar Viking och försöker spöa hela min kontinent med mina bad-ass beserkers :hihi Har dessutom prövat den nya Vassal state funktionen där en annan civlization kan välja (mer eller mindre frivilligt :lol) att bli en del av ditt imperium, fast fortfarande med vissa friheter. Jäkligt smart av Firaxis att släppa expansionspaketet nu när jag precis hade börjat små-tröttna på orginalet (för fjärde gången ioförsig)...

okej, körde klart första Warlords-spelet nyss. Spelade som sagt som Ragnar och eftersom jag delade min religion med alla andra civs förutom två ansåg jag det möjligt att dra en relativt tidig Diplomatic. När det väl kom till kritan dock så sket en av mina "polare" i att rösta på mig (DÖ MONTEZUMA!) så jag saknade 8 röster :mad: Fick erkänna mig slagen när det gällde diplomati och satsade på space istället, vilket jag vann 1962.

Jag börjar tappa formen :argpådato

Bifogat

• space_1961@warlord_warlord2.jpg
    space_1961@warlord_warlord2.jpg
    96.7 KB · Visningar: 44
är warlords enbart en expansion eller går det att spela den "fristående"?

mini-knutten skrev:
2332472 okej, körde klart första Warlords-spelet nyss. Spelade som sagt som Ragnar och eftersom jag delade min religion med alla andra civs förutom två ansåg jag det möjligt att dra en relativt tidig Diplomatic. När det väl kom till kritan dock så sket en av mina "polare" i att rösta på mig (DÖ MONTEZUMA!) så jag saknade 8 röster :mad: Fick erkänna mig slagen när det gällde diplomati och satsade på space istället, vilket jag vann 1962.

Jag börjar tappa formen :argpådato
Diplomatic är ju lätaste sättet efter population. Har aldrig behövt space :freak Ska nog gå upp i svårighet igen..

man va tvungen å ha civ 4 installerat för att kunna köra expansionen.. inte alltid de behövs

prulle skrev:
2332546 Diplomatic är ju lätaste sättet efter population. Har aldrig behövt space :freak Ska nog gå upp i svårighet igen..

nja, på högre svårighetsnivåer (högre än vad jag spelar än så länge :argpådato ) är det i princip omöjligt att vinna en diplomatic utan att själv ha tillräckligt för att rösta sig själv som vinnare. Om man å-andra-sidan har så många röster betyder det att man har runt 60% av världsbefolkningen, så det hade nog varit enklare att ta de där sista procenten av landarea och vinna Domination istället.

Lite tänkvärt; på alla svårighetsnivåer under Noble har du som spelare fördelar mot AIn (snabbare research, byggtider etc.), på Noble är ni exakt lika och på högre svårighetsnivåer har AIn faktiskt fördelar mot dig!

Heimdal, se till och köpa cIV+Warlords om du inte redan gjort det :7peta :tummenupp

jag laddade ner civ 4 å warlords..
men min dator gillaar det inte..

får massa kracher + en gång så rebootade datorn
allt funkar å när jag spelat en stund å sedan tar "next turn" så stängs spelet ner utan nåra förvarningar (autosaven för den "turn"en funkar inte heller utan krachar spelet på samma ställe , även om jag laddar till turnen innan så krachar spelet på den turnen).. har provat å spela 2 olika custom games, båda stängs av efter typ 20 minuter eller nått.. å en annan störande sak är att i mina custom games så får jag bara 10 turns å spela med :va har en räknare i högra övre hörnet som räknar ner å sen förlorar jag..

å varför ser man itne sina improvements? å varför ser jag inte "tribes" som man kan hitta lite överallt

tacka vet ja civ 2

heimdal skrev:
2333872 jag laddade ner civ 4 å warlords..
men min dator gillaar det inte..

får massa kracher + en gång så rebootade datorn
allt funkar å när jag spelat en stund å sedan tar "next turn" så stängs spelet ner utan nåra förvarningar (autosaven för den "turn"en funkar inte heller utan krachar spelet på samma ställe , även om jag laddar till turnen innan så krachar spelet på den turnen).. har provat å spela 2 olika custom games, båda stängs av efter typ 20 minuter eller nått.. å en annan störande sak är att i mina custom games så får jag bara 10 turns å spela med :va har en räknare i högra övre hörnet som räknar ner å sen förlorar jag..

å varför ser man itne sina improvements? å varför ser jag inte "tribes" som man kan hitta lite överallt

tacka vet ja civ 2

mycket skumt :va När jag lirade cIV på min gamla dator upplevde jag lika av samma problem, dock inte lite allvarliga. Eftersom du även installerat Warlords antar jag att du har tankat hem version 1.6? Uppdateringen fixade nämligen många buggar å crash-tendenser.

Ang. dina custom-games har jag ingen aning om, förutom att jag vet att kartgeneratorn ibland fuckar ihop sig. 10 turns låter däremot mycket skumt, själv hade jag några spel under version 1.0 som slutade på 1500-talet.

Osynliga improvments? Är du säker på dom blev färdigbyggda?
De s.k. "goodie-hutsen" finns ibland, ibland inte. Du har antingen haft grym otur eller så är det något konstigt med ditt spel. Pröva att installera om, du missar verkligen något! :tummenupp

mini-knutten skrev:
2333913 mycket skumt :va När jag lirade cIV på min gamla dator upplevde jag lika av samma problem, dock inte lite allvarliga. Eftersom du även installerat Warlords antar jag att du har tankat hem version 1.6? Uppdateringen fixade nämligen många buggar å crash-tendenser.

Ang. dina custom-games har jag ingen aning om, förutom att jag vet att kartgeneratorn ibland fuckar ihop sig. 10 turns låter däremot mycket skumt, själv hade jag några spel under version 1.0 som slutade på 1500-talet.

Osynliga improvments? Är du säker på dom blev färdigbyggda?
De s.k. "goodie-hutsen" finns ibland, ibland inte. Du har antingen haft grym otur eller så är det något konstigt med ditt spel. Pröva att installera om, du missar verkligen något! :tummenupp

provade ett "vanligt" spel nu.. gick bra i nån timme ungefär (fast jag hade fortfarande bara 10 turns på mig innan jag förlorade)

jag ser inga improvments som görs, utan kan bara läsa vad som e gjort via popupfönstren.
har installerat om det en gång redan
kör med 1.61 versionen.. funkar inte med warlords heller.. får inte nån .exe fil :va.. så nått e seriöst fuckat

EDIT: provar å tanka reloaded versionen istället..

edit 2: får ett felmeddelande när jag installerar uppdateringen:

fel 1706: couldnt find a valid source (eller liknande) kanske e därför ja bara kan spela 10 turns :va

edit 3: de funkar perfekt nu :) .. förutom att jag åker på pisk

Last edited:
prulle skrev:
2309824 Hur mycket kräver det av datorn?

Jag vet inte, dock mer än min klarar av!:huvet

Spelat både civ I, II och III ganska mycket. Och civ är egentligen de enda spel jag spelat de sista åren. Det enda ordentliga spel jag köpt i modern tid var civ III. Till för ett tag sen då man råkar se civ IV på hyllan i an affär (håller mig inte uppdaterad i spelsvängen). Impulsköp givetvis!

Problemet är bara att varken min bärbara dator eller tjejens dator klarar av spelet. Båda datorerna uppfyller kraven för spelet så det måste väl vara grafikkorten eller? Vet nån exakt vad som krävs för att det ska funka? Nu står bara spelet här hemma i hyllan o samlar damm! På min bärbara "funkar" spelet fast allting är nästan svart... på tjejens så vill inte spelet starta. Nån som vet nåt så man kan damma av spelet igen?

mini-knutten skrev:
2333913 ...förutom att jag vet att kartgeneratorn ibland fuckar ihop sig.

Kan det vara detta som strular med min bärbara?

Last edited:
Kokke skrev:
2346568 Jag vet inte, dock mer än min klarar av!:huvet

Problemet är bara att varken min bärbara dator eller tjejens dator klarar av spelet. Båda datorerna uppfyller kraven för spelet så det måste väl vara grafikkorten eller? Vet nån exakt vad som krävs för att det ska funka? Nu står bara spelet här hemma i hyllan o samlar damm! På min bärbara "funkar" spelet fast allting är nästan svart... på tjejens så vill inte spelet starta. Nån som vet nåt så man kan damma av spelet igen?

Kan det vara detta som strular med min bärbara?

på vilket sätt är det nästan svart?
är de typ som låg kontrast?? för isåfall borde de kanske gå å ge sig in i inställningarna för grafikkort/skärm å rota lite

nya grafikkortsdrivrutiner?

spelet fungerar alltså fast det är jätte mörkt? Det finns faktiskt en känd grafikbugg där visa tiles blir svarta, men att allting skulle vara det verkar mysko...

För bättre prestanda kan du (om du inte redan gjort det) pröva att spela en Duel bana med en motståndare och se hur det flyter på...

Tänkte bara komma med ett litet tips till folk som gillar Civ. Det finns ett spel som heter Galactic Civilizations 2: Dreadlords, som är väldigt, väldigt bra. Faktum är att jag spenderat mer tid med det än med civ4 de senaste månaderna.

GC2 är i princip ett civ i rymden(:rolleyes:) , den stora skillnaden är att techträdet inte ger tillgång till nya enheter, utan istället nya komponenter - man bygger nämligen sina skepp (enheter) själv, så man forskar fram nya vapen, sköldar, motorer, life support osv. Helt genialiskt måste jag säga. Techträdet är dessutom helt enormt, minst dubbelt så stort som i civ4.

Lätt 4,5/5, rekommenderas. :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...