Civil olydnad...

mb skrev:
Odemokratiska majoriteten... jag hänger inte med här. Du vrider och vänder på orden. Är det mot greenpeace du argumenterar eller mot civil olydnad över lag?
Äh, jag läste fel. Får man inte det längre, va? :7peta :D

Men ok, ett ex. Är det ok att spotta en greenpeacare i ansiktet för att han sitter på den väg jag tänkt köra med min bil? För att markera att man ogillar odemokratiska, fascistinfluerade organisationer som ägnar sig åt kvalificerat lurendrejeri, alltså.

Edit: kan det betraktas som civil olydnad?

Last edited:
Markus skrev:
Civil olydnad är en omskrivning för kriminellt beteende, när det passar ens egna syften. En del väljer skattefusk, en del frisläppning av minkar och andra att bränna ner flyktingförläggningar.

http://susning.nu/Civil_olydnad

Ingen av de tre exemplen du drar passar beskrivningen "Civil olydnad" i mina ögon.

För det första skall det inte ingå våld m.m.

För det andra skall utövaren stå för händelsen. Inte skattefuska och försöka klara sig, inte maskerade släppa ut minkar och sedan springa därifrån....

Då är det bara kriminellt.

//H

Markus skrev:
Civil olydnad är en omskrivning för kriminellt beteende, när det passar ens egna syften. En del väljer skattefusk, en del frisläppning av minkar och andra att bränna ner flyktingförläggningar.
Det kan vara precis som du säger (även om det var lite udda exempel). Därför är det viktigt att man inte upphöjer civil olydnad till något som per automatik skulle vara moraliskt legitimerat eller ha en egennytta.

Dock störs jag inte ett dugg av att exempelvis olagliga transporter av hotade arter saboteras och avslöjas på ett väl genomtänkt sätt.

Bengt Senth ( stavning?) har skrivit en bok med titeln civil olydnad, vid det här laget ganska odaterad, men han har iaf samma syn på vad begreppet innebär som jag.

sepahewe skrev:
http://susning.nu/Civil_olydnad

Ingen av de tre exemplen du drar passar beskrivningen "Civil olydnad" i mina ögon.

För det första skall det inte ingå våld m.m.

För det andra skall utövaren stå för händelsen. Inte skattefuska och försöka klara sig, inte maskerade släppa ut minkar och sedan springa därifrån....

Då är det bara kriminellt.

//H

Bara för att göra det hela lite jäkligare, hur klacificerar vi flyktinggömmare. Det är i mina ögon en form av civil olydnad, men de är allt annat än kända av samhället och de vill inte bli synliga?

gladh

Bingo skrev:
Men ok, ett ex. Är det ok att spotta en greenpeacare i ansiktet för att han sitter på den väg jag tänkt köra med min bil? För att markera att man ogillar odemokratiska, fascistinfluerade organisationer som ägnar sig åt kvalificerat lurendrejeri, alltså.

Edit: kan det betraktas som civil olydnad?
Att spotta någon i ansiktet kan betraktas som en typ av våldshandling och rimmar dåligt med min bild av vad civil olydnad är.

gladh skrev:
Bara för att göra det hela lite jäkligare, hur klacificerar vi flyktinggömmare. Det är i mina ögon en form av civil olydnad, men de är allt annat än kända av samhället och de vill inte bli synliga?

gladh

Jag tycker inte det är civil olydnad.

Kedja fast dig utanför immigrationsverket och bjud dit Aftonbladet, det är civil olydnad.

//H

gladh skrev:

gladh
Det är inte heller olagligt att gömma flyktingar vad jag vet, så där har vi ytterligare ett problem med klassificeringen. Kände en som var med i en förening som höll på sånt.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back