Civil hojsnut i Gbg?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag och ett par polare var ute och körde lite igår, och kom ikapp en stor BMW 1200-nånting som tydligen skulle åt samma håll som vi genom stan. Vi körde från Korsvägen bort mot Mölndal. Jag drog väl på lite från ett par rödljus, men mina polare hängde inte riktigt på som annars hade vart det normala. Vi körde ifrån BMWn, men vid varje rödljus kom han ikapp igen.

Förklaringen till att kompisarna tog det så lugnt var att de hade sett en massa mysko antenner bak på BMWn och anat att det var en snut. Slutligen vid ett av rödljusen borta i Mölndal drog han på riktigt ordentligt och försvann. Tydligen hade vi inte vart busiga nog. :rolleyes:

Visste inte ens att polisen använde civila hojar, men denna verkade onekligen vara en sådan, så se upp för en gul(tror jag) BMW 1200 i Gbg-trakterna, kanske speciellt nu under kalaset.

Det kan inte ha vart så bara att han tyckte att han skulle visa att hans vägmaskin gick minst lika bra som era då?
Antenner i plural kan säkert en guldvinge ha, den är ju fullsmockad med apparatur :D

Har aldrig sett en gul BMW som används av polisen, ännu, men väl en vinröd BMW K1200 som har använts på olika platser till och från under de senaste 5-6 åren.

Vad som är riktigt lurigt med den hojen, och dess resp. förare, är körstilen och att man inte kan se ett skvatt (förutom en pytteliten antenn på bakkutsen). De gånger jag har sett den "in action" har förarna valt att köra på exakt samma sätt som vilken motorcyklist som helst. Gasat på så mycket det går ut på påfarterna på E6:an exempelvis för att sedan slå av på farten och lägga sig 10 km över gällande hastighetsbegränsning. Oftast då bakom en eller ett par bilar!

Det kan med andra ord vara riktigt bökigt att avslöja att det de facto är en polis som kör en civil hoj i tjänsten. Så till vida polisen inte valt att ha tjänstevapnet hängandes i sidan. Eller kör BMW-ägare med skjutvapen nu för tiden!?? :yoparty

// Niklas

sharpedge skrev:
Det kan inte ha vart så bara att han tyckte att han skulle visa att hans vägmaskin gick minst lika bra som era då?
Antenner i plural kan säkert en guldvinge ha, den är ju fullsmockad med apparatur :D

Jo, jag är ju inte säker på att det var en snut. Det var väl det faktum att det var en rätt ny BMW med antenner som fick oss att misstänka det.

Den röda cirkulerar i västra götaland, Jag fick mig ett varnande finger och såg även batongen med kardborre fäste, som satt på vänster stövel...

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...