Citrongräs och motorolja

Jodå, det är faktiskt en riktigt bra rulle det där! En riktig feelgood-film så att man blir sådär glad och go efteråt...rekommenderas! :tummenupp

Och ja, den svenska titeln är riktigt kass. Antar att det är som någon skrev pga. att folk kanske missförstår vad "Indian" syftar på...tror kanske det handlar om en ny "Cool Runnings" men med en Indian som regerar på hundra meter... :hihi

Ja, inte för att sabba stämningen, men jag har faktiskt en förklaring till fenomenet "taskiga översättningar på filmtitlar". Det är faktiskt så att titeln inte alltid översätts, den ges istället en svensk titel, därmed kan man alltså inte kalla det för en felaktig översätting, den har helt enkelt fått ett nytt svenskt namn eftersom ansvarig utgivare av någon anledning ("Konstnärlig frihet", kanske?) inte tyckt att origaltiteln dög, eller att den blev obegriplig eller till och med stötande när den översattes. Bra eller anus låter jag er bedöma, men för sakens skull är titeln alltså inte felaktigt översatt, den är alltså helt omgjord.

Morgue skrev:
2198229 Ja, inte för att sabba stämningen, men jag har faktiskt en förklaring till fenomenet "taskiga översättningar på filmtitlar". Det är faktiskt så att titeln inte alltid översätts, den ges istället en svensk titel, därmed kan man alltså inte kalla det för en felaktig översätting, den har helt enkelt fått ett nytt svenskt namn eftersom ansvarig utgivare av någon anledning ("Konstnärlig frihet", kanske?) inte tyckt att origaltiteln dög, eller att den blev obegriplig eller till och med stötande när den översattes. Bra eller anus låter jag er bedöma, men för sakens skull är titeln alltså inte felaktigt översatt, den är alltså helt omgjord.

Jag tror nog att alla menar "anpassad svensk titel" när de säger "översättning". Alla fattar ju att det inte är fråga om en ordagrann lexikal översättning.

Nåväl, jag såg filmen också nyligen och blev mycket positivt överaskad! En riktig feel good-film. Rekommenderas!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!