Cigarr-tråden

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Puroexpress ligger på Mallis men som det verkar i tullhuset eller motsvarande. Så de tar inte in cigarrerna till spanien utan skickar det bara vidare. Har man otur åker man på tull, tobakskatt och moms om man handlar av dem.

Själv beställde jag från cigarworld.de. Då kan myndigheterna bara lägga på tobaksskatten, då de är tullade och momsade i tyskland.

Det bidde några Vegas Robaina Unicos och en bundle Villa Zamorano Robusto. Nu ska det bli intressant att se hur lång leveranstid de har.
Nja, Puroexpress är registrerat i Frihamnen i Las Palmas, Gran Canaria...inte Mallis.
Och har man lite tur så slipper man betala något extra alls :)

En liten prisjämförelse ger att min senaste order kostade €245 på puroexpress och skulle kosta €470 (plus frakt) på cigarworld.de.
Även med tull, skatt och moms lär det nog bli rejält billigare från canarias.

Jag gillar att köpa dyra saker "billigt":D
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
..Igår bolmades dessa två godingar.
Fan, de tog en stund innan man klurade ut vad de var för några.

H Upman Magnum 48 LE 2009 och Por Larranaga Petit Corona...right?

48 ? E inte de lite fett för din smak e.g.? :)
Nå! Hur var dom?

Har et gäng Magnum 46'or liggande och dom är förbaskat bra tycker jag.

Tog en första Trinidad Coloniales och jag tror nog att det är den godaste
cigarr jag provat hittils. Tillsammans med en liten skvätt söt Barbados rom blev det
helt magiskt.:Bugar
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Fan, de tog en stund innan man klurade ut vad de var för några.

H Upman Magnum 48 LE 2009 och Por Larranaga Petit Corona...right?

48 ? E inte de lite fett för din smak e.g.? :)
Nå! Hur var dom?

Har et gäng Magnum 46'or liggande och dom är förbaskat bra tycker jag.

Tog en första Trinidad Coloniales och jag tror nog att det är den godaste
cigarr jag provat hittils. Tillsammans med en liten skvätt söt Barbados rom blev det
helt magiskt.:Bugar

Visst är 48 lite i tjockaste laget men jag hade inte prövat den och ibland måste man ju göra lite vilda saker. :rolleyes: Mycket trevlig cigarr om kanske i mildaste laget för mig.

Trinidad gör bara bra rökverk. Den här, Fundadores, är helt sagolik men tyvärr är priset sjukt.

TRINIDAD%20Fundadores.JPG
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Dom där såg riktigt tilltalande ut.
Recension tack! :)

Ska bli intressant att se om vad blacktriple tycker är samma som mina egna åsikter om den cigarren. :)

Jodå, igår kväll efter en lång och hektisk dag med bunkring, proviantering och passagerarbyte i Los Angeles skämde jag bort mig själv lite med en short story.


Det visuella intrycket är trevligt. Känns väldigt välrullad. Spännande form, dels med sin koniska diameter och dels med knoppen i änden.

Näsan vänjer sig fort vid lukter och innan min näsa hunnit vänja sig fick jag spontant luktintrycket av salt gräddkola från den otända cigarren.

Cigarren är väldigt lätt att tända. Gasa på ett par sekunder på den lilla knoppen och trots att glöden är liten är där bra drag redan från första blosset.

Röken har fin dencitet och är lagom tät. Svagt sötaktig ton från röken. Samma svaga sötaktighet finns kvar som bismak på läpparna.
Tyvärr har jag nollgräns gällande alkohol ombord så jag fick dricka vatten till cigarren. Kan dock föreställa mig att den gör sig bra med en mörk rom.

Genomgående är att det finns en svårdefinerad småfruktighet i både cigarrsmak och röksmak. Röken lägger sig tyvärr dessutom som en tyngd på svalget. Inte mycket men tillräckligt för att noteras.

Den känns välrullad hela vägen igenom. Röken luktar gott. Mot slutet ger röken en viss sälta på tungspetsen. Askpelaren är vacker med tydlig marmorering.

Jag skulle vilja ha den här cigarren som en solig eftermiddagscigarr. Kanske den dagen man sitter och väntar på att kompisarna ska komma över på grillning. Solen lyser och man tappar upp sig en liten mojito.
40 minuter trevlig bekantskap.

Jag kommer nog se till att denna short storyn alltid finns representerad i min humidor och gårdagens bekantskap ger dessutom mersmak för att utforska fler syskon i Hemingwayfamiljen.
 

Bifogat

  • resize of P1000467.JPG
    resize of P1000467.JPG
    180.3 KB · Visningar: 108
  • resize of P1000471.JPG
    resize of P1000471.JPG
    191.9 KB · Visningar: 100
  • resize of P1000475.JPG
    resize of P1000475.JPG
    221.8 KB · Visningar: 109
  • resize of P1000477.JPG
    resize of P1000477.JPG
    223 KB · Visningar: 110

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Nja, Puroexpress är registrerat i Frihamnen i Las Palmas, Gran Canaria...inte Mallis. Och har man lite tur så slipper man betala något extra alls :)
En liten prisjämförelse ger att min senaste order kostade €245 på puroexpress och skulle kosta €470 (plus frakt) på cigarworld.de.
Även med tull, skatt och moms lär det nog bli rejält billigare från canarias.

Jag gillar att köpa dyra saker "billigt":D

Ok, i alkoholdimridåerna från chartersemstrar har jag en tendens att blanda ihop kanarieholmarna och mallis.

Cigarworld säljer cigarrer styckevis så det passade bättre just nu. Om VR unicos är så bra som jag kom ihåg så blir det nog en låda från puroexpress, i så fall har jag råd att bjuda på en.

Cigarrer - tull 86 öre/styck, skatt 192 öre/styck och sen 25% moms så det kan vara värt det. 1750:- i värsta fall jämfört med 2650 så jag får ge dig rätt igen.

I helgen avnjöts Hoyo de Monterrey epicuro especiale. I min smak bättre än epicuro1/2.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Då jag blev inspirerad av blacktriple's Short Storybolmande så tog jag igår en La Flor Dominicana El Jocko Double Ligeroi vintersolens sken. Det är verkligen ett litet krutpaket som passar perfekt ihop med en dubbel espresso. Not for the faint of heart, minst sagt.

lfdjocko.jpg
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Nu har jag testat en såndär Davidoff. Visst var den ganska ok. Bättre än någon billig mackcigarr t.ex. Men inte direkt någon överväldigande upplevelse. Den största fördelen med den var nog att den höjde det bubbel vi drack något snäpp. Det kändes en aning mindre torrt och smakerna kom fram lite bättre. Enligt min åsikt.

Menar du mousserande vin när du skriver bubbel? Det är den bästa drycken att ta till en cigarr tycker jag!
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Gjorde en provbeställning från puroexpress. Partagas D no 4.

Lurar på o beställa en låda eller två nästa gång men får inte ned så många cigarrer i min humidor.

Därför tänkte jag skaffa en rejäl lufttät plastback + hygrometer att ha som lager för cigarrlådorna.

Frågan är dock om jag måste köpa en massa beads eller om det funkar med ett större oasisblock. Någon med oasiserfarenhet?

Är det rätt tänkt att ha en stor luftvolym för att få stabilare fukthalt?

Sista rökningen var en Cohiba Siglo II vilket var en mycket god cigarr. Brann jättefint med bra drag. Kanske inte riktigt så stark som jag förväntat mig. Var som bäst när ca 1/3-1/2 var rökt. Gav mersmak.
Uttrycker mig enkelt då min erfarenhet inte är tillräcklig för att dela upp smaken i dess beståndsdelar, men olika skalsteg av gott fixar jag :)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Frågan är dock om jag måste köpa en massa beads eller om det funkar med ett större oasisblock. Någon med oasiserfarenhet?

Beads är bättre på alla sätt. Enklare, mindre risk för mögel och skit samt att det faktiskt.. Ja, bara är bättre. Jag skulle aldrig släppa en oasisbit i närheten av mitt cigarrskåp.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Iden som helhet är alltså inte så dum?

Beads är nog helrätt behöver inte tänka på hygrometer utan bara fukta dem när de börjar bli vita..

Vart köper jag beads (kiseldioxidkristaller) billigt på lösvikt?

Får ta o kolla med Mellgrens i GBG där har jag ivaf kunnat köpa småpåsar.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Iden som helhet är alltså inte så dum?

Beads är nog helrätt behöver inte tänka på hygrometer utan bara fukta dem när de börjar bli vita..

Vart köper jag beads (kiseldioxidkristaller) billigt på lösvikt?

Får ta o kolla med Mellgrens i GBG där har jag ivaf kunnat köpa småpåsar.

Vilken idé? Att förvara cigarrer i hammarplastlådor med beads är väl rätt väl förekommande. Det funkar skitbra men jag skulle rekommendera att ha en hygrometer i lådan ändå.

Jag köpte mina 2.5 kilo beads härifrån:
http://www.heartfeltindustries.com/categories.asp?cat=Humidity+Beads
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Bra, jag visste inte att det var vanligt förekommande. Tack för svar.
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Finns det ingen website från Cuba att beställa cigarrer från? borde ju vara billigare även efter att man betalt tull och tobaksskatt. Beställde 5 st Cohiba Siglio V från Cigarrlagret och dom är jäklig goa å milda, men ganska dyra. :eek:)
 

Hudik

Guest
Finns det ingen website från Cuba att beställa cigarrer från? borde ju vara billigare även efter att man betalt tull och tobaksskatt. Beställde 5 st Cohiba Siglio V från Cigarrlagret och dom är jäklig goa å milda, men ganska dyra. :eek:)

Mums...

Men själv är jag mer för II:an
Hittar inte nån bra sida jag heller, som tur är så är frugan utomlands ganska ofta så jag brukar få dom levererade enda till köksbordet :D

Jag kom hem i tisdags från spanien så det blev några fina askar + lite Cohiba mini, dom är fina när man inte orkar avnjuta en hel feting..:tummenupp
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Igår kom UPS hem med paketet från cigarworld.de. Det tog 6 dagar från beställning till leverans helt OK.

Vegas Robaina Unicos skall avnjutas i kväll i hop med en provenance whisky
137.jpg
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Plåtnicke! Jag trodde du skulle kontra med ditt omdömme om just den cigarren. :)

Jag kan väl sträcka mig till att säga att dina och mina åsikter inte överensstämmer speciellt väl. :crash Tror jag har rökt runt fyra-fem stycken och tyvärr så tycker jag mest dom är tråkiga. Det är alldeles för länge sedan så jag kan inte komma med ett mer nyanserat betyg än så dock.

En som jag skulle vilja testa är Short Story Maduro men dom är lögn i helvete att få tag på. Helt omöjligt.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag kan väl sträcka mig till att säga att dina och mina åsikter inte överensstämmer speciellt väl. :crash Tror jag har rökt runt fyra-fem stycken och tyvärr så tycker jag mest dom är tråkiga. Det är alldeles för länge sedan så jag kan inte komma med ett mer nyanserat betyg än så dock.

En som jag skulle vilja testa är Short Story Maduro men dom är lögn i helvete att få tag på. Helt omöjligt.

Det är det som är så fantastiskt med smaker. Alla har rätt. :banana
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top