Cigarr-tråden

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Påskhelgen inleddes med en Bolivar PC med boxkod Jun 2007. Den gjorde inte ont alls.
Låter inte läskigt alls :)
Enkel påskmiddag avklarad med fint rökverk och avec. Magnum 46 (2008) och Zacapa XO.
Blir mer och mer övertygad om att ALLA borde vara cigarrökare. Det rent meditativa i att sitta still i en
hel timme och samtala med trevliga medmänniskor utan tv, spotify, fejjan etc är något varje individ borde uppleva ofta och regelbundet.
Glad påsk! :yoparty
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Fredag igår och det innebar en fredagscigarr. Ett av rederiets fartyg dockade ut från en tre veckors varvsvistelse och jag passade på att sitta utkik på styrbords bryggvinge, där det var både sol och lä. En Sancho Panza non plus avnjöts. Gott, mysigt och väldigt avkopplande.
Cigarren då? Helt ok.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1365273762249.jpg
    uploadfromtaptalk1365273762249.jpg
    82.8 KB · Visningar: 125

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det röks inte bara, det odlas också. Fyra fullgågna veckor sedan fröna kom i jorden nu. Idag fick jag äntligen tummarna loss, köpte riktig jord och planterade om de små liven.
Börjar bli lite storlek på dem. Den största är nog 30-35 mm hög med flera bladpar.
Nu ska de stå några veckor till i frökrukorna innan jag vågar sätta ut dem och plantera dem i utekrukor.
Har lovat bort plantor till både föräldrar, svärföräldrar samt syster samt att jag hade tänkt att ha en planta på kontoret. Resten kommer jag nog att ha här hemma.



vecka 4 a.JPG

vecka 4 b.JPG

vecka 4 c.JPG


Bjöjis, hur går det för dig?
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
5 veckor sedan sådd nu och jag planterade ju om dem förra veckan och tänkte att de kunde stå fritt på diskbänken vid ett söderfönster. De har inte riktigt verkat trivas helt med den lösningen så sedan två dagar står de i en plastlåda a la plastidor. Det är inte bara cigarrer man har i plastidor, även tobaksplantor.
Se jag flyttade dit dem är det nästan så att man kan se bara på två dagar hur de skjuter fart. Får se hur länge de kan stå där innan de vuxit från plastlådan?

v5 a.JPG

v5 b.JPG
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
För min del är det lite rumsplanering stundande. Bor i en etta med bara söderfönster så jag tror jag skall glesa ur plantorna och bygga en liten våningsodling på fönsterbänken tills dess att våren bryter ut på riktigt och utplantering kan ske.

Plastidoren är bra. Vill du ha lite fördröjning på tillväxten så kan du ställa locket lite på glänt. Värme=längdtillväxt men med följden att plantorna blir lite rangliga.

Jag överdrev rätt kraftigt vid sådd men hade inte räknat med en så hög grobarhet. Måste vara 80-90% Jag hade gissat på kanske 50%, en glad och lite ansträngande överraskning.

Tillägg: vid omplantering får du räkna med att de blir lite chockade och ser ut att stanna av, det är helt normalt.
Ni har ju vår aaaningen tidigare än oss därnere så avhärdning är att fundera på strax.
Innan utplantering så ger du plantorna lite svårare betingelser successivt. D.v.s ställ dem liiite kallare till en början. Efter någon vecka utsätter du dem för drag i ökande skala. Inte absolut nödvändigt men plantorna blir tåligare. Ungefär som att dra ner datoranvändandet för oss 80talister. Vi dör inte av det om man är varsam.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag överdrev rätt kraftigt vid sådd men hade inte räknat med en så hög grobarhet. Måste vara 80-90% Jag hade gissat på kanske 50%, en glad och lite ansträngande överraskning.

Jag tror nog att jag hade närmare 100%-ig grobarhet bland mina. Otroligt.

Tillägg: vid omplantering får du räkna med att de blir lite chockade och ser ut att stanna av, det är helt normalt.
Ni har ju vår aaaningen tidigare än oss därnere så avhärdning är att fundera på strax.
Innan utplantering så ger du plantorna lite svårare betingelser successivt. D.v.s ställ dem liiite kallare till en början. Efter någon vecka utsätter du dem för drag i ökande skala. Inte absolut nödvändigt men plantorna blir tåligare.

Finfina tips. Tack.
Tänkte ha dem i garaget innan de på riktigt får stå ute. Där är lite mörkare och lite svalare.
Snart så. Skåne ligger långt söderut och idag kom våren.


Ungefär som att dra ner datoranvändandet för oss 80talister. Vi dör inte av det om man är varsam.

:lol
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det växer här hemma.

Några plantor har jag gett bort medan några håller jag på att på lite olika sätt odla upp. Några står ute sen en tid tillbaka, några står ute i plastlåda och en står inne på diskbänken. Faktum är att den är nog den som ser ut att må bäst.
Det sägs ju att man ska prata med sina växter och kanske är de så att just den som står inne i köket lyssnar på radio, barnskrik, diskmaskinsljud, tidningsprassel och frugan och mår bra av det.

De andra plantorna är inte jättelångt efter men största bladet på köksplantan är drygt 150 mm från stam till bladspets.

11maj.JPG
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Tjusigt!
Det där ju riktigt kul ut. Får nog bli ett försök till nästa säsong.

Helgen inleds med en härlig vår-kväll. Grävde lite bland fin-pinnarna och hittade en riktig goding:
Monte Petit Edmundo - perfekt storlek med rejält ringmått men inte för lång. Börjar få en viss förkärlek för
de större ringmåtten - lite rundare i smaken (för det mesta) men mer och smörigare rök. Problemet är bara
att man inte alltid har tid/läge att sitta 90 min :( Då passar P E'n perfekt.
Som tilltugg: Ron Atlantico Private Cask. En guldklimp i beställningssortimentet. Rekommenderas varmt!:tummenupp
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det växer med blandad hastighet. Plantan på bilden är den som vuxit mest men där är plantor som inte är mycket större nu än cad de var för 4 veckor sedan. Ändå set de friska och gröna ut.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1369935936394.jpg
    uploadfromtaptalk1369935936394.jpg
    139.4 KB · Visningar: 90

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det växer med blandad hastighet. Plantan på bilden är den som vuxit mest men där är plantor som inte är mycket större nu än cad de var för 4 veckor sedan. Ändå set de friska och gröna ut.

Mina är precis omplanterade. Tyvärr fick de stå för tätt för länge så hälften strök med. Nu blir det doping och näring varje vattning.

Hur har du tänkt att torka och fermentera dina sedan?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Hur har du tänkt att torka och fermentera dina sedan?

Min intialtanke var faktiskt inta att göra något alls med tobaken utan bara låta plantorna växa, blomma och vara fina. Kanske sitta i skuggan av dem när jag avnjöt mina cigarrer.

Dock, plantan jag visade på bild i går har redan nu ett par riktigt fina blad och fler verkar vara på gång börjar man ju fundera. Visst hade det varit roligt att försöka göra något av skörden...

Torkningen ska ju inte vara några problem. Det är ju bara att skära av bladen och hnga upp på tork. Tanken var faktist att göra det ombord på ett av fartygen. Där är utrymmen som är välventilerade och torra.

Fermenteringen då? Nja, den blir ju lite lurigare. Kanske kan man spraya sockervatten på de torkade bladen och sen typ vacuumförpacka dem och låta paketet ligga hyggligt varmt. Kanske ovanför värmeväxlarpaketet för inkommande fjärrvärme hemma?

Själv då?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag har en planta på Jobb också. Den är den enda som har varit inne hela tiden. Växer bra och blir högre och glesare än uteplantorna.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1370004715506.jpg
    uploadfromtaptalk1370004715506.jpg
    95.9 KB · Visningar: 115

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag letar febrilt efter lösningar, hittar på och improviserar på vägen. Vakumpacken var ju inte så tokig faktiskt. Clasisjön har ju större och mindre påsar som skulle funka.
Annars får man göra cigaretter av'et:)
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nationaldag idag och det måste ju högtidlighållas.

La Gloria Cubana Medaille d'or No 2

Rullad 1989 så den har sisådär en 24 års mognad i ryggen!
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1370544797271.jpg
    uploadfromtaptalk1370544797271.jpg
    126.8 KB · Visningar: 92
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Smakade inte fotogen direkt. :)
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1370547297218.jpg
    uploadfromtaptalk1370547297218.jpg
    87 KB · Visningar: 90

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
En H.upmann magnum 50, nationaldagen till ära. En kall småland till, smakade inte heller fotogen. Speciellt inte efter en 4 timmars meksession med bilen.
magnum50.jpg
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Idag passade jag på att skörda...
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1370803612161.jpg
    uploadfromtaptalk1370803612161.jpg
    90.9 KB · Visningar: 117

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Perfekt med en H. Upmann half coronaplanta.

Blöjis, hur går det för dina plantor?
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1370804357332.jpg
    uploadfromtaptalk1370804357332.jpg
    127.3 KB · Visningar: 119

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Perfekt med en H. Upmann half coronaplanta.

Blöjis, hur går det för dina plantor?

Omplanterade i fräsch jord. Börjar komma igång fint nu, dags att planera för nästa omplantering redan. Långt ifrån lika resliga som dina plantor skall sägas. Maskinare med gröna fingrar? :hihi
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kvällen består av en La Gloria Cubana medaille d'or No4.

Faktiskt ett riktigt angenämt och trevligt ringmått på den.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1371926845136.jpg
    uploadfromtaptalk1371926845136.jpg
    137.2 KB · Visningar: 108
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top