Cigaretter numera illegala på Irland. (Engelsk Text)

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Ursäkta om jag enbart kopierar in den engelska texten direkt.

Cigarettes Are Now Illegal in Ireland.

‘4-hydroxybutanoic acid lactone cigarette’
It is found in all cigarettes worldwide, listed as a ‘flavouring agent’.

Now Google:

‘4-hydroxybutanoic acid lactone’

You will see it is another name for GBL, one substance that was banned outright in all quantities for human consumption by name in the new law. This isn’t a derivative, this is straight GBL, by one of its proper full names.

Under the new law banning headshop products our government just legally banned cigarettes as well.
This should be interesting to watch.

Enbart Irland.. :dummer:lol

GBL är väl lika olagligt här?

Jag skulle tro att man inte har formulerat sig lika klumpigt här bara.

Det är väl biten " was banned outright in all quantities for human consumption by name in the new law" som ställer till det lite.

ÅAS så kan man dömas för att skjutsa en katt i en VW bubbla i sverige, då någon djurskyddslag skrev "djur får inte fraktas i utrymmen som på något sätt uppvärms av bilens avgassystem, då läckor i systemet kan orsaka förgiftning" (typ nåt sånt, andemeningen kvarstår)

Det var nämligen vanligt förr i tiden på hästtransporter att man drog in lastbilspipan genom skåpet för att hålla varmt åt djuren.

Det slog lite fel när man hade personbilar som nyttjade samma princip för att värma kupén :hihi

Ingen aning. Men aningens komiskt likaväl. :)

Enl wiki är det klassat som hälsofarlig vara, alltså inte narkotikaklassat ännu. Men det lär väl komma...Då är det samma som gäller här vad jag förstår. GHB och GBL fuckar väl med dopaminnivåerna i kroppen, tror jag. Tobaksmaffians sätt att göra oss ännu mer beroende?..:mad:

Enl wiki är det klassat som hälsofarlig vara, alltså inte narkotikaklassat ännu. Men det lär väl komma...Då är det samma som gäller här vad jag förstår. GHB och GBL fuckar väl med dopaminnivåerna i kroppen, tror jag. Tobaksmaffians sätt att göra oss ännu mer beroende?..:mad:

Blir lite svårt att narkotikaklassa GBL då det är ett industriellt lösnings/rengörings-medel från början. Sen visade det sig att när kroppen metaboliserar GBL blir den aktiva mellansubstansen samma sak som från GHB så man får sig en schyst tripp på det...

GBL fanns bla i en del flytande tvål ända tills någon fjortis som inte sovit på kemilektionerna kom på detta och det blev mode att dricka tvål för att bli hög....

Det är nog inte helt omöjligt, krafttag mot cigaretter behövs nog för att kunna hjälpa många länders ekonomier i framtiden. Här i Australien höjdes precis skatten på cigg, det billigaste paketet (vi snackar sunk-cigaretter) kostar nu $15 (~100 kr) för 25 st. Efter nyår kommer det bli förbjudet att ha någon form av logotyper och utformning på paketen—alla paket kommer se likadana ut, bara namnet som skiljer.

Snart är det nog bara u-länder kvar där tobak är tillåtet.

Det finns för mycket pengar i tobak för att det ska bli olagligt. Det kommer inte att förbjudas.

Du kanske har missat skattehöjningen på snus? Och att politikerna vill höja mer? Det är inte ett förbud per se—inte än.

Då jävlar är det dags att emigrera paw rewk-tiwt
"Med alla svenska rallare och Ljunglöfs snus ska jag bygga en järnväg ända in i helvetet"
:fakta

Det finns för mycket pengar i tobak för att det ska bli olagligt. Det kommer inte att förbjudas.
Nope. Det är mycket lönsammare för staten att beskatta tobak till smärtgränsen och konstant ligga någon procent under den. Likadant med bensin och alkohol.

Hur många är det som verkligen kör mindre mindre med bilen om bensinskatten går upp en krona litern? Eller som slutar röka om priset på ett paket cigaretter går upp tre kronor?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park