Chrysler Voyager

Voyager är hemska bilar... Transiter är hemska bilar..

Vw är nog det enklaste, billigaste o bästa alternativet!

sunkan skrev:
sant tänkte släp med kåpa om det skulle bli ett släp. Någon som annars har bra tips, egen erfarenhet på bra minibussar/skåpbilar?

Såg ett tips förut på Toyota previa, skulle tydligen få plats med 2 hojar om man plockar ut inredning..rätt bra pris 91:or från ca 20 000 kr, japansk driftsäkerhet, och måttlig förbrukning!! :tummenupp

(såg nu att det fanns ett till tips på Previa..)

Transit=tråkig, drar rätt mycket soppa, rost mm, vw=likaså
voyager=växellådsstrul, cheva stor=+ törstig=-

Annars finns ju Fiat ducato, citroen och renault bussar, de ser lika dana ut alla 3 bara namnet mest som skiljer, lite brummiga och ratt växel, rätt stora dock!

Last edited:
voyager

Har en voyager från 92 lite hög bak så man får ha en lång spång eller lyfta sista biten. Har man speglar på hojen är det bara att vika ner dem.
Två hojar går in fast man får vara lite försiktig.

drar 1.3 liter milen och man åker kungligt.

Visst har dom problem med växellåda och elektonikboxarna, men köp en som det är nyss bytt på..

Swedie skrev:
Fick det som tips men kom fram till att för två hojar funkar det inte. Sen vet jag inte om höjden bak är nog för att pula in hojen utan att besvära sig väldigt mycket.

Har tagit 2 hojar i min Voyager 93:a många ggr inga problem alls och det är ingen grand alltså förlängd version.

Här kommer lite fakta om Voya för den som är intresserad:

Om man ska köpa en voya så ska man köpa en med manuell låda och 4-cyl puffra. Det är nämligen automaten som är problemet. Dom är skitdyra att renovera om dom går sönder. Och det gör dom. Och det värsta är att man inte får nån förvarning. Man sitter och åker lugnt och fint och helt plötsligt hänger man i bältet! Hade nickat ut vindrutan om jag inte hade varit bältat. Bilen (lådan) nitade alltså med framtofflorna. Skitbilar.

Och 6:orna (både 3.0 och 3.3) faller isär titt som tätt. Dock är 3.3 bättre än 3.0 (som är den äldre). Ospräckta toppar till 3.0 är hårdvaluta.

Soppatörst:
Detta gäller de 6-cyl med automat. De är oerhört törstiga. Omotiverat törstiga. Mopar har kämpat med detta men inte fått stil på´t. Ex vis finns det 9 olika program till automaten på 3.3:orna för att få stil på törsten men likförbannat så drar dom omotiverat mycket soppa.

Elfel. Japp, av de mest oförklarliga slag. Mopar har gett ut servicemeddelanden om egendomliga elfel. Dessa ryms i 3(!) pärmar! 3 hela pärmar med servicemeddelanden om skumma ologiska elfel.

Om nån tror att jag anser Voya vara skitbilar så kan jag tala om att det är en korrekt iakttagelse. :) Ren jävla dynga som Chrysler inte tar nåt som helst ansvar för.

Här kommer ett tips på trevlig transportbil:
Ford Aerostar från tidig 90-tal. 4-liters sexa som orkar obegränsat och går skitbilligt i soppa. Accar som fan, spärrad till 180 i toppfart med accar bra ända dit. 7 personer + packning åker kungligt om man väljer den långa varianten. Underbar att dra släp efter, 2 ton på kroken märks överhuvudtaget inte. Klarar att hålla 160 med Corvette på boggietrailer och fullastat skåp (fråga mig inte hur jag vet det :) ) och går fortfarande som på räls.
Mycket utrustning och mycket utrymme. Har dörrar bak ist f lucka som Voya, klar fördel.
Aerostar har två nackdelar: Reservdelspriserna är i vissa fall horribla. Vintervägsegenskaperna är det värsta jag har varit med om. Skulle vara förbjudet vintertid. Fullständigt katastrofalt vintertid även med finfina dubbisar. Men ni åker väl inte på race vintertid.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman