chopper bygge- skol prosekt

Lyfalix

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
DT50MX
chopper bygge- skol projekt

hej, har funderat en del runt min skolgång dom närmaste åren. jag pluggar industri- svets och plåt, och mina stora fritids intresen är motorer och MC...

så jag satt och fundera på att bygga en mc som prosekt(ursäkta stavningen) arbete, eller böra åtminstonde.

men så kommer jag till frågan, har någon någon fin liten skiss på en chopper med mått eller vart skulle man kuna fåtag i en sådan? tänkte bygga en hart tail(tror der bli lättare) och så simpel så möjligt. kränger på va motor jag hittar till rätt pris. och vad är det som krävs för att bygga en MC, borde jag dumpa hela iden eller har någon en bättre ide?

alla ider är välkomna och är det någon som vet något annat om ämnet så skriv det med :tummenupp och hur är det med lagar runt ett sådant här bugge föresten?

Last edited:
jag tycker det är en mycket god ide :tummenupp skall du gjöra ramen skjälv? om inte kanskje du kan hitta en gammal harley på skroten?

tror inte du behöver en skiss, det är en chopper, personalize!

Lyfalix skrev:
hej, har funderat en del runt min skolgång dom närmaste åren. jag pluggar industri- svets och plåt, och mina stora fritids intresen är motorer och MC...

så jag satt och fundera på att bygga en mc som prosekt(ursäkta stavningen) arbete, eller böra åtminstonde.

men så kommer jag till frågan, har någon någon fin liten skiss på en chopper med mått eller vart skulle man kuna fåtag i en sådan? tänkte bygga en hart tail(tror der bli lättare) och så simpel så möjligt. kränger på va motor jag hittar till rätt pris. och vad är det som krävs för att bygga en MC, borde jag dumpa hela iden eller har någon en bättre ide?

alla ider är välkomna och är det någon som vet något annat om ämnet så skriv det med :tummenupp och hur är det med lagar runt ett sådant här bugge föresten?

Kanske nått sånt här du letar efter: http://www.irminsulchoppers.se/images/misc/jig1_vriden_rak.jpg
(högerklicka och ta "spara mål som" eller "spara länk som")

Låter som ett kul projekt. Vill inte vara negativ och så men du bör sätta dig och räkna efter hur mycket pengar du vill lägga ner på detta bygge. Allt som har med motorcyklar att göra kostar pengar. De enklaste projekten blir ofta väldigt dyra i slutet ändå. Lycka till!

Avanti skrev:
jag tycker det är en mycket god ide :tummenupp skall du gjöra ramen skjälv? om inte kanskje du kan hitta en gammal harley på skroten?

tror inte du behöver en skiss, det är en chopper, personalize!

lol en gammel h-d hittar du inte på ngn skrot, tror mig jag vet :)

Zator skrev:
Låter som ett kul projekt. Vill inte vara negativ och så men du bör sätta dig och räkna efter hur mycket pengar du vill lägga ner på detta bygge. Allt som har med motorcyklar att göra kostar pengar. De enklaste projekten blir ofta väldigt dyra i slutet ändå. Lycka till!
Japp, bara en sån grej som SFRO-besiktningar kostar sina tusenlappar om jag inte missminner mig.

Se mer här:
http://www.sfro.com/
http://www.harleyportalen.com/ (forum)

Alternativt så kan du ju bara göra så att du köper någon billig cross som du stukar om till chopper bara för projektarbetet. Men räkna inte med att kunna regga den.

Lyfalix skrev:
Bygg en moppechopper.
Ger samma resultat för ditt skolprojekt, fast avsevärt billigare & enklare att genomföra.
Så kan du lägga mer krut på intressanta detaljlösningar & design istället.

mojjsan skrev:
lol en gammel h-d hittar du inte på ngn skrot, tror mig jag vet :)
Nä, du har så rätt, så rätt.
På skroten hittar man bara japshojar, HD-åkarna håller liv i sitt skrot tills universum imploderar.
Ingen slit-å-släng mentalitet där inte. :D

Last edited:
War-psycho skrev:
Nä, du har så rätt, så rätt.
På skroten hittar man bara japshojar, HD-åkarna håller liv i sitt skrot tills universum imploderar.
Ingen slit-å-släng mentalitet där inte. :D
Jag vet. Dessutom verkar alla tro att den gamla evo-motor från -85 de har liggandes är värd sin vikt i guld. Snordyrt att försöka få tag ens i en begagnad motor. :mad:

Esquire skrev:
Jag vet. Dessutom verkar alla tro att den gamla evo-motor från -85 de har liggandes är värd sin vikt i guld. Snordyrt att försöka få tag ens i en begagnad motor. :mad:
Tillgång och efterfrågan kallas det.
(Ganska enkel princip faktiskt. :))

Hmmmm ....
Vårt viktigaste kommunikationsmedel är inte hojar utan språket.
Låt vara att hojar är roligare, men faktiskt inte viktigare.
Prioriteringar man gör när man är ung får man leva med hela livet.
Så är det bara. :fattartil

ball ide´klart du ska bygga chopper! Det heter "projekt" btw.

Bygg en japs chopper...

Vad är det som säger att det måste vara en HD motor bara för att den inte går att svänga med?

Förr kryllade det ju av mer eller minder roliga japs chopprar.
Mest med Honda four motorer om jag inte minns helt galet

Kamikaze kid skrev:
Bygg en japs chopper...

Vad är det som säger att det måste vara en HD motor bara för att den inte går att svänga med?

Förr kryllade det ju av mer eller minder roliga japs chopprar.
Mest med Honda four motorer om jag inte minns helt galet

Där sa du något. Jag såg en chopper baserad på en VTR Firestorm, snortuff!

Chopperns grundide´handlar väl om att vara unik och personlig?
Alla dessa blänkande HD får mig att tänka på ordet masspsykos...

Man lär nog vara rätt bra sponsrad för att bygga en HD hard tail som förstagångsprojekt. Totalskrotade hojar kan man hitta även på bilskrotar.

Köp papper på en gammal honda eller triumph som redan är reggad som ombyggd. På reg beviset står allt som du behöver veta för att slippa regga om den, axelavstånd, typ av framgaffel, stel bak, effekt mm. Bygg sedan bara efter det och använd din fantasi.
Om du desutom köper den i delar blir det mycket billigare än att köpa allt löst.
Sedan e det bara att bygga om ramen eller modifiera den, bara axelavståndet samt att det ät samma typ av ram (stel eller inte) är samma som på pappret så märker dom inget på bes.

Min kostade 18 000:- men då ihoppbyggd och fungerande men i dåligt sick. Kostade ca 6000, varav 3000 gick till lack, att få den riktigt fin. men det går att få det billigare. Räkna med många timmar slit bara. Jobbigt men roligt som fan. :tummenupp
Kolla även in på www.bikeline.se, där kan du se vad delar mm. kostar.

Last edited:
MCM byggde en mycket rolig chopper på en offroad mc typ XT600, XR600 (finns många olika beroende på plånbok). Vinklade ut gaffeln och gjorde stelbent bak. Billigare än så blir det nog inte.

peter R1 skrev:
Den kom 84 tror jag :)
Jepp. Men det kanske till och med finns någon som har en evo-motor från -86 liggandes. :tummenupp

Tooby skrev:
MCM byggde en mycket rolig chopper på en offroad mc typ XT600, XR600 (finns många olika beroende på plånbok). Vinklade ut gaffeln och gjorde stelbent bak. Billigare än så blir det nog inte.
En TT600 har jag för mig det var. Och de vinklade inte bara ut framgaffeln, de bytte ut den. Hela det bygget gick på 35-40000kr har jag för mig.

Mares: Jävligt bra idé. Då borde man ju alltså kunna bygga om hur mycket som helst, bara man har rätt mått och chassienummer. :)

Hur som helst blir det dyrt att bygga helt nytt. Oavsett vilken motor man använder. Även om man köper en ganska billig japsmotor och alla delar från skroten så drar kostnaderna ganska snabbt iväg om man ska ha allt reggat och lagligt.

elwe skrev:
Hmmmm ....
Vårt viktigaste kommunikationsmedel är inte hojar utan språket.
Låt vara att hojar är roligare, men faktiskt inte viktigare.
Prioriteringar man gör när man är ung får man leva med hela livet.
Så är det bara. :fattartil
Nu ska du inte vara elak. Klart att vi skall hjälpa en mopedpojke bygga en chopper. Det är ju precis sånt sporthoj är till för.

Back