Chokevajer Suzuki GSX 750 ES billigast m.m?

ok, då var det som jag trodde då, den funkar dock varken på min 750 eller 1100a

Är det någon som vet nån firma i närheten av Mantorp där man kan lämna in hojen för att byta bakdäck och ev. renovering av handbroms?
Har försökt kontakt Sigges Motor i Skänninge & Motoro i Mjölby (tidigare Motala) men det verkar ju svårt att ens få tag i dom, får se om jag får något svar på mail i veckan.
Vill hellst inte behöva åka in till Linköping, men det är närmsta alternativ annars.
Undrar fortf. vad man ska hälla i för olja i hojen, jag har ingen koll på oljor till motorcyklar, är länge sen jag höll på me min gamla hoj nu men dom kanske vet på Mekonomen.

Mekonomen här i stan hade 3 oljor Castrol. En helsyntet 5w50, delsyntet 10w40 och mineral 20w40 tror jag det var..
Dock så stog det att mineralen var till stora 1cyl o 2cyl hojar. Vad ska man köra med?

Till att börja med ska jag fylla upp befintlig olja då nivån är lite låg, vet inte vad det är för olja i men den är ganska nybytt o fräsch.

Sedan blir det nog ett olje&filter-byte hyffsat snart då hojen stått ett tag.

Mekonomen här i stan hade 3 oljor Castrol. En helsyntet 5w50, delsyntet 10w40 och mineral 20w40 tror jag det var..
Dock så stog det att mineralen var till stora 1cyl o 2cyl hojar. Vad ska man köra med?

Till att börja med ska jag fylla upp befintlig olja då nivån är lite låg, vet inte vad det är för olja i men den är ganska nybytt o fräsch.

Sedan blir det nog ett olje&filter-byte hyffsat snart då hojen stått ett tag.

Byt all olja och filtret nu med en gång, köp biltems MC olja, billigare och bättre hittar du inte.

Har hojen stått så är motorn säkert full med kondens.

Funkar en helsyntet olja sämre på äldre motorer än vad en billigare mineralolja gör, eller är den alltid bättre för alla motorer?

Fick tag i 4 liter delsyntet 10w40 för 419 spänn, billigare än mekonomen iaf som tar runt 650 spänn.
Mekonomen är ett riktigt skitföretag?! Dom vet ingenting, har ingenting hemma o allt är svindyrt?!

Dessutom måste jag klaga lite på företaget Karlsson, dom har en hel del verktyg o saker, men dom ligger ju iaf 50% dyrare än Biltema vilket är lite väl mkt?
Igår skulle jag ha tag i 4 kabelskor o 1 slangklämma, det skulle gå på 129 spänn eftersom jag var tvungen att isåfall köpa en hel sats kabelskor för 99kr för att få den typen jag behövde, och sedan 2 slangklämmor för 30 spänn.

Nu hade jag saker hemma liggandes som tur var så det blev gratis, men jag sket i att handla där o skarvade kablarna med eltejp sålänge o kommer nog inte handla där mer nu utan ska bli skönt när Biltema öppnar här i stan om 2-3 veckor, för det har kostat lite för mycket att åka 5 mil enkel för att handla där innan.

Har fått tag i dom på Motoro i Mjölby nu så blir att lämna in hojen så fort man hinner!

Tyvärr är det pyspunka på framdäcket så måste nog göra något åt det också..... hela tiden mer problem ju fler man fixar? :S

Hojen gick igenom bes med blankt papper i början av maj men har inte kört så mkt med den i väntan på semester.

Märkte att oljetempgivaren fungerar när hojen varit igång en stund.

Det läcker lite olja som jag tror kommer från höger vevaxeltätning under den lilla kåpan där "tändningsskivan"/oljetrycksgivaren m.m. sitter orginal.

Någon som vet vad det är för tätning mot veven på den sidan och kan förklara lite hur man byter?

MVH

Tack, tror det var nån som hade svarat på det redan men den lampan känns rätt onödig då sidostödet är stort som en hockeyklubba ungefär så svårt att missa om det sticker ut :)

Jag har ingen rep.handbok till gsx750es däremot till 400e och 1100r men det är dåligt med skisser på hur vevaxeltätningarna sitter.
Det verkar iaf som att på 250/400 så sitter det nått drev bakom "tändplattan"? Men jag kanske har blandat ihop det, på vänstra sidan av motorn sitter ju allting innanför motorkåpan och där är ju olja i kåpan, sitter startmotorkoppling, drev till startmotor m.m.

Någon som vet hur det ser ut på högra sidan, och ifall det är enkelt att byta vevaxeltätningen där? För jag är rätt säker på att det rinner ut olja i den lilla kåpan som sitter för tändning/oljetrycksgivare (orginal) och sedan ner ut genom dräneringshålet som finns och ner under motorn och droppar på avgasrören så det börjar ryka vilket inte e så kul.

Tacksam för svar/skisser/bilder!! MVH

Tack, tror det var nån som hade svarat på det redan men den lampan känns rätt onödig då sidostödet är stort som en hockeyklubba ungefär så svårt att missa om det sticker ut :)

Jag har ingen rep.handbok till gsx750es däremot till 400e och 1100r men det är dåligt med skisser på hur vevaxeltätningarna sitter.
Det verkar iaf som att på 250/400 så sitter det nått drev bakom "tändplattan"? Men jag kanske har blandat ihop det, på vänstra sidan av motorn sitter ju allting innanför motorkåpan och där är ju olja i kåpan, sitter startmotorkoppling, drev till startmotor m.m.

Någon som vet hur det ser ut på högra sidan, och ifall det är enkelt att byta vevaxeltätningen där? För jag är rätt säker på att det rinner ut olja i den lilla kåpan som sitter för tändning/oljetrycksgivare (orginal) och sedan ner ut genom dräneringshålet som finns och ner under motorn och droppar på avgasrören så det börjar ryka vilket inte e så kul.

Tacksam för svar/skisser/bilder!! MVH

Jag har en kopierad servicehandbok i pdf-format, typ -84, Pm om du vill ha den skickad.

Ska tillägga att den är på engelska...

Last edited:
Kikat i rep.handboken men hittar ingenting om att det skulle sitta nån tätning bakom tändplattan, så här ser det ut enligt bilderna:

packning.jpg

Enl. bild2 ska man använda nå specialverktyg för att hålla emot med när man lossar tändplattan, var får man isåfall tag i ett sådant, tror det ska vara T-format?

Borde det inte sitta någon slags tätring innanför och täta mot veven, eftersom kåpan utanför är dränerad neråt så borde det ju kunna läcka lite olja där och också finnas någon packning?

Undrar fortf, ang oljetätning på motorns högersida om någon har något tips ang detta?
Har inte hunnit kika på hojen än då den inte står hemma, men skulle vilja börja köra med hojen snart och motorn läcker lite för mycket olja tycker jag eg, den går att köra med men skulle gärna se att den inte läckte något alls..

Jamen titta där!
Om man går in på crankshaft så finns det ju nr9 som heter oilseal.

Frågan är bara vad för specialverktyg man behöver för att plocka bort tändplattan får kika lite på det, är nog inga problem få tag i en sådan "oljetätning" iaf o byter jag den så är nog problemet löst.

Tack för länken!!

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...