Choken hänger sig

upupreho

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSXR 600 -98
Har en GSXR 600 -98 där choken inte går tillbaks.
Har lyft på tanken, tagit bort luftburken och "manuellt" chokar så går det väldigt trögt.
Summering:
Choken går inte tillbaks, jag får köra med choken ute.
Vad kan jag göra?

Smörja länkaget, kanske? Ta vajern också när du ändå är igång.

Plocka även lös/isär "choke-kolvarna" i förgasarna, rengör och smörj axeln som går genom tätningen.

Du får nog ev. lossa hela förgasarbryggan för att komma åt.
Ringat in choke-kolvarna med rött.

Bifogat

• Pages from Suzuki_GSX-R600_97-00_Service_Manual_crack.jpg
    Pages from Suzuki_GSX-R600_97-00_Service_Manual_crack.jpg
    193.3 KB · Visningar: 181
Använd "vitt litiumfett" och ev. "vajersmörjare".

CRC 5-56 eller WD40 fungerar också, men litiumfett är "da shit"

Bifogat

• CRC_Vitt_litiumfett.jpg
    CRC_Vitt_litiumfett.jpg
    18.1 KB · Visningar: 114
  • Vajersmörjare_1.jpg
    Vajersmörjare_1.jpg
    30.1 KB · Visningar: 385
Hade samma bekymmer på min. Jag köpte ny vajer, den blev som ny igen. Risken är att man köper vajersmörjmedel för nästan samma peng och sen är ändå höljet slitet någaonstans så det går tungt efter en stund ändå. Jag har för mig att det finns en skarp sväng på vajern nånstans, där är det risk att höljet har blivit slitet och kärvar.

Hade samma bekymmer på min. Jag köpte ny vajer, den blev som ny igen. Risken är att man köper vajersmörjmedel för nästan samma peng och sen är ändå höljet slitet någaonstans så det går tungt efter en stund ändå. Jag har för mig att det finns en skarp sväng på vajern nånstans, där är det risk att höljet har blivit slitet och kärvar.

Är det svårt att byta, jag är med på hur jag tar loss vajern vid förgasarna men lite mer osäker på hur lossnar vid handtaget, hur gör jag?

Det är bara att dela på knappenheten på handtaget. Det är lite pilligt med prylarna till vajern och det men du kommer se hur det är tänkt när du öppnar. Jag har för mig att det var tvunget att monteras i en viss ordning med spak, vajer, övrdel och underdel eller nåt, men som sagt så kommer det att ge sig när du fått isär prylarna

Det är bara att dela på knappenheten på handtaget. Det är lite pilligt med prylarna till vajern och det men du kommer se hur det är tänkt när du öppnar. Jag har för mig att det var tvunget att monteras i en viss ordning med spak, vajer, övrdel och underdel eller nåt, men som sagt så kommer det att ge sig när du fått isär prylarna

Nu är en vajer beställd.
Det sitter två skruvar på knappenheten, är det den endast den långa som ska loss och sedan bända lite försiktigt eller är det båda ska loss?

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...