Choken dödar motorn!

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Hej! Har ett lite udda problem och någon här kanske kan bringa ett litet ljus i min tillvaro!

Min hoj, en Yamaha dragstar 650 går som en klocka och allt känns precis som det ska förutom en liten sak, choken. Fullt utdragen är det bara att glömma att den skulle gå igång. Halvt går det om man är lite finkänslig med gasen. Det bästa sättet att starta den är helt utan choke men med lite gaspådrag och hålla på gasen ett tag tills den blivit lite varm och den efter det går precis som den ska. Använder man sistnämnda metod startar den alltid, och varm går den också alltid igång utan minsta problem. Men jag vill trots allt ha en choke som fungerar så motorn inte alltid dör kall utan lite gaspådrag.

Man kan väl helt enkelt säga att motorn både går och startar bäst helt utan choke för att gradvis gå sämre ju mer man chokar.

Några ideér om vad det kan vara?

måste du ha den utdragen hela vägen då?
fungerar den som den ska om du kör på säg 50% choke? om nu choken dränker motorn när den är 100% men fungerar under detta skulle jag inte oroa mig å använda så många % choke som behövs för att starta å värma upp utan att dem dränker motorn.

Njae på 50% går det sådär, på 100 inte alls. Som bäst går det helt utan choke och så fort jag drar ut reglaget lite grann börjar den gå sämre och så blir det bara värre ju mer jag chokar.

Hur ser avgasröret ut efter en längre körning- svart av fet sot eller ljusbrunt, hur ser stiften ut?
Tänkte på om den går för fett?

Min Suzuki startar lite tveksamt nu när det är +15 grader ute utan choke.
Vid +25C ute startar den utan problem utan choke.
Vi +5C ute behöver jag choke för att få igång den.
Så jag skulle inte bry mig.
Eller har choken funkat normalt på hojen förut?

När bytte du luftfilter senast? Kan det vara igensatt?

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”