Chockhöjning av trafikförsäkringen!!!

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
chili skrev:
2553466 Jag tror inte att de kan höja innan årsförfallodagen. Det borde innebära ett avtalsbrott. Kanske någon annan vet med säkerhet? :va

För er som har denna dag innan 1 juli är det väl bara att gratulera i så fall. (Själv har man mitten av augusti :huvet )
Du kan nog vara lugn för att f-bolagen kan ändra premien givet att omfattningen av din försäkring ska ändras enligt lag. Du har ju ifrån 1/7 ingen försäkring som täcker det av lagen nödvändiga.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Håller inte med om att Agda 66 behöver betala för mitt motorcykelåkande som det är idag. Jag betalar iallfall reparationer, bensin, skatt och själva motorcykeln utan att få spons av stackars Agda. Att om jag sen råkar klota med bil eller MC får sjukvård utan att behöva betala den själv ser jag som självklart då vi har fri sjukvård i Sverige. Eller snarare hade..

Dark_Messenger skrev:
2546705 Underbart. Fler som lägger av = mer vägutrymme åt mig.
Fel, Fel, Fel!
Fler som tar bil istället för MC = mindre vägutrymme. :arsele
 

SheDevil

Våren är här och hojen på vägen!! :-)
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha R6-03
Archan skrev:
2552768 :klappar
Tyvärr är det svårare för vissa att förstå saker och ting än för andra...

Jätteroligt sagt! Varför ska det så ofta bli denna typ av inlägg på SH? Du vet ju inte ett smack om vad jag förstår eller inte förstår. I det här fallet handlar det om olika åsikter, och det är ju alltid lättare att säga att den andre inte fattar, än att försöka sätta sig in vad den menar!

Har du ngt konstruktivt att komma med?

/SheDevil
 

SheDevil

Våren är här och hojen på vägen!! :-)
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha R6-03
HanneZ skrev:
2552712 Haha.. när ska du fatta att det inte handlar om inköpspriset? Det finns ganska billiga bilar som kostar massor att försäkra t.ex. Det är inte rättvist ju :mad: :6surkart

Ok, Hanne Z, det är bara att inse att vi har olika uppfattning i frågan. I grund och botten tror jag ändå vi båda tycker det är tråkigt med en höjning av en redan dyr försäkring. Jag fattar att det inte är premien i sig som höjs, utan en större del som läggs ut på oss som kunder, istället för att staten går in och täcker den delen. Bra - dåligt? Uppfattningarna går isär. Och jag fattar också att försäkringen inte uträknas efter inköpspris på en hoj (även om jag kan tycka det är knäppt att den är så dyr att man betalt hojens värde på två år), utan efter hur olycksdrabbad den är. Lik förbannat kan jag i alla fall känna mig arg på att jag kanske inte har råd med hojen nästa år. Har nyss tagit kortet och köpt hojen i somras. Tycker det är skitkul med hoj och blir frustrerad när jag tänker på att det intresset måste dö utan att jag själv vill det. :gnissla

/SheDevil
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
SheDevil skrev:
2555271...även om jag kan tycka det är knäppt att den är så dyr att man betalt hojens värde på två år...

Knäppt o knäppt. En kniv är väldigt billig men väldigt farlig. "Farlighet" har inget som helst koppling till inköpspris. Stöld- och drulleförsäkring däremot...
I övrigt så visst är det tråkigt att den höjs, jag tror dock att dom flesta har råd att köra även nästa år. Det ska jag göra iaf!

/ Hannes
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Freedom skrev:
2554580 Om det är nåt annat som du eller andra inte är nöjda med den nya regeringen så tycker jag inte det hör hemma på detta forum. Låt detta forum vara för hojrelaterade frågor och övriga frågor i OT-forumet.

Inte hör hemma på detta forum? Att försäkringar höjs på sporthojar är väl ett ganska bra ämne här på sporthoj :va
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
[- sNaIjK -] skrev:


"Regeringen ska våren 2007 lämna ett förslag till lagstiftning om skatt på trafikförsäkringspremier. Den bör kunna träda i kraft redan 1 juli 2007!"

Väldigt mycket spekulationer i den här tråden.

SheDevil skrev:
Lik förbannat kan jag i alla fall känna mig arg på att jag kanske inte har råd med hojen nästa år. Har nyss tagit kortet och köpt hojen i somras. Tycker det är skitkul med hoj och blir frustrerad när jag tänker på att det intresset måste dö utan att jag själv vill det. :gnissla

/SheDevil

Byt hoj till en i lägre försäkringsklass då.
Du kan byta med mig tex!
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
duckie skrev:
2555306 "Regeringen ska våren 2007 lämna ett förslag till lagstiftning om skatt på trafikförsäkringspremier. Den bör kunna träda i kraft redan 1 juli 2007!"

Väldigt mycket spekulationer i den här tråden.
!

Precis vad jag trodde jag läst tidigare.:D

Tror inte skillnaden blir så stor och kikar man på dom som gnäller så står det alltid gixxer-06, R1-06 mm mm. Klart det slår hårdast mot dom med nya fina dyra maskiner. Det är även dom som kraschas mest och hårdast.
Är det så svårt att förstå att bara för att jag har råd att köpa en Ferarri betyder inte det att jag har råd att äga den.
Ni tror inte dom röda hade kommit med ett sådant förslag dom me? Brukar sällan skillja mycket mellan dom olika sätten att driva landet frammåt.
 

SheDevil

Våren är här och hojen på vägen!! :-)
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha R6-03
duckie skrev:
2555306
Byt hoj till en i lägre försäkringsklass då.
Du kan byta med mig tex!

Hej Duckie! :hej Nej, inte byta hoj. Im in love!! :kär Har fixat extrajobb på helgerna enkom för att plussa på sparkontot som blå kärleken hungrigt åt upp! See you in Falun kanske, då kan vi diskutera frågan mer över en: :öl

/SheDevil
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
SheDevil skrev:
2555271 Ok, Hanne Z, det är bara att inse att vi har olika uppfattning i frågan. I grund och botten tror jag ändå vi båda tycker det är tråkigt med en höjning av en redan dyr försäkring. Jag fattar att det inte är premien i sig som höjs, utan en större del som läggs ut på oss som kunder, istället för att staten går in och täcker den delen. Bra - dåligt? Uppfattningarna går isär. Och jag fattar också att försäkringen inte uträknas efter inköpspris på en hoj (även om jag kan tycka det är knäppt att den är så dyr att man betalt hojens värde på två år), utan efter hur olycksdrabbad den är. Lik förbannat kan jag i alla fall känna mig arg på att jag kanske inte har råd med hojen nästa år. Har nyss tagit kortet och köpt hojen i somras. Tycker det är skitkul med hoj och blir frustrerad när jag tänker på att det intresset måste dö utan att jag själv vill det. :gnissla

/SheDevil

För att göra dig ännu argare kan jag säga att jag för några dagar sen såg en intervju på nyheterna med någon insatt gubbe, där berättade han att regeringen redan har höjt skatten (minns inte om det var bensin/fordonskatt lr båda) för att trafikanterna skulle betala sina egna skador i trafiken (minns inte när det gjordes). Så nu kommer vi betala våra skador 2ggr om. Kul va? :näsblod

Ungefär som momsen på skatten i bensinpriset, älskar skatter... Vi är förövrigt världens mest beskattade medborgare. :yoparty
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Saxat från DI.se i dag:

Men det stannar inte där. När det gäller trafikförsäkringen så är det två förändringar som kommer att slå mot bilisterna. För det första ska försäkringssystemet reformeras så att försäkringsbolagen framöver ska betala ut ersättningen till trafikskadade vid förlust av inkomst. Denna ersättning har tidigare betalats av socialförsäkringen. Alla skattebetalare har med andra ord hjälpts åt att betala den kostnaden oavsett om de har varit bilister eller inte.

Förändringen kommer att tvinga försäkringsbolagen att höja premien eftersom de får större utgifter. Förändringen kommer inte att träda i kraft förrän tidigast 2008.

Det andra förslaget handlar om att införa en skatt på trafikförsäkringspremien. Under 2007 ska staten ta in 1,4 miljarder kronor och 2,8 miljarder följande år. Branschbedömare räknar med att det kan handla om en 50-lapp i månaden per försäkringstagare. Detta förslag kan träda i kraft redan till sommaren

Inom försäkringsbranschen räknar man med att det här kan leda till en fördubbling av trafikpremien.

- Vi tror att det kommer att röra sig om 150 till 200 kronor per månad, men det kommer naturligtvis att variera beroende på vilken bil man har, säger Ulf Bäckman, informationschef på försäkringsbolaget If.

Förslagen slår hårdast mot den grupp där risken för skador är som störst och som alltså redan har de högsta permierna, nämligen unga män i tätorter.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Snail_shell skrev:
2555643 Saxat från DI.se i dag:

Men det stannar inte där. När det gäller trafikförsäkringen så är det två förändringar som kommer att slå mot bilisterna. För det första ska försäkringssystemet reformeras så att försäkringsbolagen framöver ska betala ut ersättningen till trafikskadade vid förlust av inkomst. Denna ersättning har tidigare betalats av socialförsäkringen. Alla skattebetalare har med andra ord hjälpts åt att betala den kostnaden oavsett om de har varit bilister eller inte.

Förändringen kommer att tvinga försäkringsbolagen att höja premien eftersom de får större utgifter. Förändringen kommer inte att träda i kraft förrän tidigast 2008.

Det andra förslaget handlar om att införa en skatt på trafikförsäkringspremien. Under 2007 ska staten ta in 1,4 miljarder kronor och 2,8 miljarder följande år. Branschbedömare räknar med att det kan handla om en 50-lapp i månaden per försäkringstagare. Detta förslag kan träda i kraft redan till sommaren

Inom försäkringsbranschen räknar man med att det här kan leda till en fördubbling av trafikpremien.

- Vi tror att det kommer att röra sig om 150 till 200 kronor per månad, men det kommer naturligtvis att variera beroende på vilken bil man har, säger Ulf Bäckman, informationschef på försäkringsbolaget If.

Förslagen slår hårdast mot den grupp där risken för skador är som störst och som alltså redan har de högsta permierna, nämligen unga män i tätorter.

Mums med mer avgifter och skatter för ett redan härdat folk, men vänta du har röd motorcykel och röd tröja på bilden och kommer med denna dynga till propaganda så då måste du vara kommu....
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Freedom skrev:
2554580 Om det är nåt annat som du eller andra inte är nöjda med den nya regeringen så tycker jag inte det hör hemma på detta forum. Låt detta forum vara för hojrelaterade frågor och övriga frågor i OT-forumet.

Fan vad du morrrar. Har inte tagit upp det till diskussion & det var heller inte min avsikt.
Säger ju för tusan bara att att det finns andra grejer som JAG är tveksam till & bryr mej inte om vad andra tycker. Så om någon lägger in en lista här för protest, som för övrigt är valfri att skriva på, så är det väl upp till den personen. Han/hon kanske är emot fler saker än just försäkringsdelen.


Har du nåt att tillägga, ta det via pm eller starta en ny tråd i OT då denna ev diskussion inte hör hemma i detta forum.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Hårding skrev:
2555696 Mums med mer avgifter och skatter för ett redan härdat folk, men vänta du har röd motorcykel och röd tröja på bilden och kommer med denna dynga till propaganda så då måste du vara kommu....


Jag har råd! :tummenupp :D
Var det svar på din fråga???
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
StephanD skrev:
2548631
En sak som du skriver i tidigare inlägg är intressant, att du slutat åka och därför inte vill vara med och betala.

Läs igen, för riktigt så skriver jag inte (läs alla inläggen).

där får ju alla vara med och betala eller vem betalar för cyklister som ramlar i backen, cyklar är ju som bekant inte fordon, skidåkare som skadas, och dom är många.

Visst finns det en poäng i att utövare av andra farliga aktiviteter också skulle ta ett större ansvar för detta. Men det ändrar väl inte det principiella resonemanget?

Kort sagt, jag säger inte att fordonsägare inte ska betala, men då tycker jag att alla ska stå för sin del inom sin intresse grupp.

Ja, i princip.

Det sista förslaget att fördela alla fordonsskador på alla fordonsförsäkringar som en skatt är rättvisare och blir lindrigare för alla.

För mer nyttobetonade fordon som personbilar är jag inte säker på att summa summarum blir så mycket värre. Vi får väl vänta och se.

Jag kan definitivt förstå att förslaget inte väcker något större bifall i detta kollektiv. Det är helt naturligt och ganska rimligt. Min poäng är snarare att det är rätt lustigt att se vänsterfalangen vädra morgonluft och så flagrant vädja till egenintresset hos forumdeltagarna. Det står ju liksom en aning i kontrast till den officiella ideologin.

EDIT: Är ej MUF. För gammal. Sen står de för en ultraliberalism som jag personligen har ganska svårt för. Sen är de inte lika skickliga som SSU på att infiltrera den allmänta debatten på t ex forum och på arbetsplatser. Detta har SSU skolats i sedan många många år.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top