Chockhöjning av trafikförsäkringen!!!

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Det är ganska interssant att höra vänsterfalangens argument.

Skadorna skall väl betalas? Antingen det är via skattsedeln eller via premien. Men det är klart att för någon som tillhör en högriskgrupp så blir utjämningseffekten betydligt svagare än då man via skattevägen låter betydligt fler vara med och finansiera kalaset.

Vänsterretorik brukar ju baseras på solidaritet och allmännytta osv. Nu klagas det dock ur ett betydligt mer egoistiskt perspektiv: "Nu blir försäkringen på MIN livsnödvändiga R1:a dyrare för MIG".
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
hajen5 skrev:
2546594 Det är ganska interssant att höra vänsterfalangens argument.

Skadorna skall väl betalas? Antingen det är via skattsedeln eller via premien. Men det är klart att för någon som tillhör en högriskgrupp så blir utjämningseffekten betydligt svagare än då man via skattevägen låter betydligt fler vara med och finansiera kalaset.

Vänsterretorik brukar ju baseras på solidaritet och allmännytta osv. Nu klagas det dock ur ett betydligt mer egoistiskt perspektiv: "Nu blir försäkringen på MIN livsnödvändiga R1:a dyrare för MIG".

Vad hade du väntat dig på ett sporthojsforum? Idel glada tillrop och ryggdunkarkörer att nu blir det äntligen dyrare att köra hoj...jippie
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
Hårding skrev:
2546626 Vad hade du väntat dig på ett sporthojsforum? Idel glada tillrop och ryggdunkarkörer att nu blir det äntligen dyrare att köra hoj...jippie

Nej, det hade jag inte väntat mig. Likväl tycker jag att fenomenet är intressant.
 

Yamaha1000

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
söder om sö-tälje
Hoj
Yamaha FZR 1000 -95
Eureka skrev:
2544417 Inte fan kör man bättre för man är rik ?
Det är ju så hela moderatpartiet funkar! De som är rika blir rikare.. Kolla på Aftonbladet, de som fick mest över i plånboken är naturligtvis de som tjänar redan bra idag..
Jag menar 1.3 miljoner och inte ha råd med TV avgift.. de är så synd om dem.
Att höja 300 % kommer inte hjälpa ett skit, skulle de som har kvar sin hoj och har råd vara bättre förare.. skitsnack!
Vi är så jävla dumma som bara betalar och tycker det är ok
jag har aldrig varit i någon olycka under 6 år snart och inte nyttjat min försäkring på så vis att jag behövt få ut på försäkringen..
Varför skall jag betala mer ?
Varför räcker inte det med att man pröjsar 15-20.000 om året för att få köra och göra det man älskar.
Någon gång får det fan ta stopp och man får säga ifrån, det börjar fan i mej bli dags snart.. Eller skall vi bara sitta och snällt glo på när idioterna lägger fram det ena sämre förslaget efter det andra..

Höjs försäkringarna så kör jag utan försäkring, utan regplåt!
Vipps har jag 20.000 kr över / år till böter och annat dyft.. det är den nya moderatiska utvecklingen.. jävla samhälle man lever i :mad:

Du förutsätter givetvis att någon annan betalar om du blir skadad eller skadar någon. Vem tycker du det ska vara? Visst jag är också emot höjningen men att strunta i försäkring......
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
hajen5 skrev:
2546628 Nej, det hade jag inte väntat mig. Likväl tycker jag att fenomenet är intressant.

Intressant fenomen, förstår inte riktigt eller blir du gladare ju mer och dyrare räkningar du får?

Som det ser ut nu så blir det en trafikförsäkringsskatt som fördelas på Fordonsförsäkringarna, alltså inte så dramatiskt som det tidigare såg ut, och tydligen kunde staten inte kräva ersättning retroaktivt för tidigare skador som låg som förslag.

I värsta fall får vi skippa TV-licensen
 

hajen5

Litet skrapar nog Helmut
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojen finns bara i fantasin men den är fin - tycker hajen5
StephanD skrev:
2546667 Intressant fenomen, förstår inte riktigt eller blir du gladare ju mer och dyrare räkningar du får?

Som det ser ut nu så blir det en trafikförsäkringsskatt som fördelas på Fordonsförsäkringarna, alltså inte så dramatiskt som det tidigare såg ut, och tydligen kunde staten inte kräva ersättning retroaktivt för tidigare skador som låg som förslag.

I värsta fall får vi skippa TV-licensen

Japp, dyrare räkningar - mer status ;-)

Jag har slutat köra motorcykel pga hög ålder för många hobbies och framför all kanske saktfärdig framfart. Och skall jag vara helt ärlig så har inte jag någon lust att vara med att sponsra ditt och andras MC-åkande. Hade jag fortfarande kört MC (och på gatan) så hade jag naturligtvis tyckt att det varit surt för mig personligen. Men det är inte samma sak som att jag ur ett perspektiv som medborgare tyckt att det varit prinipiellt fel. Sen kan man undra hur premieberäkningen går till det är en helt annan sak. När jag körde bana så hade jag en privat olycksfallsförsäkring som inte kostade mer än 3500:-/år. Kanske anade försäkringsbolaget hur sakta det skulle gå, vad vet jag?

Edit:med "fenomenet" menade jag naturligtvis vänsterfalangens osolidariska kommentarer.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Underbart. Fler som lägger av = mer vägutrymme åt mig.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eureka skrev:
2544417 Inte fan kör man bättre för man är rik ?
Hej
Enligt de flesta undersökningar så framkommer det tyvärr att desto lägre socialgrupp, lägre utbildning, lägre inkomst, lägre skolbetyg osv, desto större är risken för att man är vållande i trafikolyckor.

Värst av allt är dock att vara kille och ung, det är sämst! ;)

Här är en av flera rapporter, se sid 32.
http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer - English/R534_english.pdf

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Nöjer de sig inte med att jag får pynta 26 000 per/år för en försäkring jag inte behövt använda då kan de fan skita i det.
Om trafiksförsäkringen kommer kosta 3gånger vad dagens kostnader ligger på så kommer jag personligen köra oförsäkrad sporthoj nästa år:tummenupp
Jävligt bra jobbat politiker:yoparty

Spelar inget roll vilket partie som sitter vid makten, alla partier nästan samma skitar oavsett block. Fast enligt mig är vänster blocket snäppet värre och därför fick moderaterna min röst.:tummenupp
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
hajen5 skrev:
2546695 Japp, dyrare räkningar - mer status ;-)

Jag har slutat köra motorcykel pga hög ålder för många hobbies och framför all kanske saktfärdig framfart. Och skall jag vara helt ärlig så har inte jag någon lust att vara med att sponsra ditt och andras MC-åkande. Hade jag fortfarande kört MC (och på gatan) så hade jag naturligtvis tyckt att det varit surt för mig personligen. Men det är inte samma sak som att jag ur ett perspektiv som medborgare tyckt att det varit prinipiellt fel. Sen kan man undra hur premieberäkningen går till det är en helt annan sak. När jag körde bana så hade jag en privat olycksfallsförsäkring som inte kostade mer än 3500:-/år. Kanske anade försäkringsbolaget hur sakta det skulle gå, vad vet jag?

Edit:med "fenomenet" menade jag naturligtvis vänsterfalangens osolidariska kommentarer.

Ett inlägg av ganska egoistiskt/osolidarisk karaktär eller var det bara ett oturligt självmål? Du vill anpassa landet efter dina och dina gelikars tillfälliga levnadsförhållande och absolut inte betala för någon annan en den egna gruppen, men vill verkligen den yngre generationen betala för er nyvunna tid som pensionärer?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Fetvadd skrev:
2546774 Nöjer de sig inte med att jag får pynta 26 000 per/år för en försäkring jag inte behövt använda då kan de fan skita i det.
Om trafiksförsäkringen kommer kosta 3gånger vad dagens kostnader ligger på så kommer jag personligen köra oförsäkrad sporthoj nästa år:tummenupp
Jävligt bra jobbat politiker:yoparty

Spelar inget roll vilket partie som sitter vid makten, alla partier nästan samma skitar oavsett block. Fast enligt mig är vänster blocket snäppet värre och därför fick moderaterna min röst.:tummenupp
Du får det att låta som att du slipper undan något genom att inte betala trafikförsäkringen? Skippa o betala du men det är inget som kommer att falla till din fördel.
 
Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
HanneZ skrev:
2546791 Du får det att låta som att du slipper undan något genom att inte betala trafikförsäkringen? Skippa o betala du men det är inget som kommer att falla till din fördel.

Japp troligen blir han tvungen att betala själv resten av livet med fogden efter sig.
Eller finns det lösningar försäkringsmässigt för tjuvar & banditer som skiter i det mesta :confused: :D
 

sandstream

Guest
Fetvadd skrev:
Om trafiksförsäkringen kommer kosta 3gånger vad dagens kostnader ligger på så kommer jag personligen köra oförsäkrad sporthoj nästa år:tummenupp
Vill man vara en parasit så är det helt rätt väg att gå :tummenupp

R1 racer skrev:
2546893 Japp troligen blir han tvungen att betala själv resten av livet med fogden efter sig.
Nej. Att köra utan trafikförsäkring kostar max 1/10 basbelopp vilket i år innebär 3970:-.
 
Last edited:

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Jocke R skrev:
2532233 I gårdagens Rapport avslöjades att trafikförsäkringspremien för personbilar minst kommer att fördubblas, d v s höjas med 100 procent, fr o m nästa år. Ännu större höjningar kommer det att bli för motorcyklar, för unga förare och för boende i storstäder.

Mina funderingar: Om det handlar om en 100 procentig höjning för personbilar, ja då kan vem som helst räkna ut att det för motorcyklar kommer att innebära höjningar på över 100 procent! För sporthojar kan det säkert komma att röra sig om höjningar på över 200 procent!! Och bor man dessutom i storstad, ja då talar vi kanske om höjningar 300 procent!!! Och har man dessutom färskt körkort, ja då snackar vi kanske 400 jävla procent!!!!

HJÄLP!!!!!!!!!!



starta en jävla namninsamling nu!!!! d behövs mot de rika jävlarna i riksdagen!!
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Även om jag har 4 miljoner på banken (ironi) så är 25.000 helt oacceptabelt att betala för en jävla försäkring.. Handlar inte om man har råd eller inte.

Undrar vad en R1 kostar att försäkra i Thailand.. Inga krav på hjälm, de kör året runt, samt är nog en hel del mer än oss!! Tror knappast de betalar 25.000 / år!
Tror nog andra länder skrattar åt oss i Sverige och vissa andra länder som har dessa höga skatter och moms o allt vad det heter.
 

sandstream

Guest
Eureka skrev:
2547161 Även om jag har 4 miljoner på banken (ironi) så är 25.000 helt oacceptabelt att betala för en jävla försäkring.. Handlar inte om man har råd eller inte.
Tänk om folk skulle resonera likadant när det var dags att betala in månadens skatter för företaget.
"- 123.654:-!?!?! Det är helt oacceptabelt så vi tänker inte betala!"

goba skrev:
2547071 starta en jävla namninsamling nu!!!! d behövs mot de rika jävlarna i riksdagen!!
Vi hade precis ett demokratiskt val men du kanske inte var berättigad att rösta?
 
Last edited:

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
sandstream skrev:
2547191 Tänk om folk skulle resonera likadant när det var dags att betala in månadens skatter för företaget.
"- 123.654:-!?!?! Det är helt oacceptabelt så vi tänker inte betala!"

Vi hade precis ett demokratiskt val men du kanske inte var berättigad att rösta?


Ptjaa hade alla resonerat som ministrarna i Sverige kunde man nog struntat i det mesta.
 

Gabor

Guest
Lam-Kaka skrev:
2546477 De måste väll få in lite pengar så de kan sätta upp mördar vajer och dyra fartkamror... :gnissla

Det är INTE försäkringsbolagen som sätter upp fartkameror och vireräcken....
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
sandstream skrev:
2547191 Tänk om folk skulle resonera likadant när det var dags att betala in månadens skatter för företaget.
"- 123.654:-!?!?! Det är helt oacceptabelt så vi tänker inte betala!"

Vi hade precis ett demokratiskt val men du kanske inte var berättigad att rösta?

Är du dum eller gör du dig till?
Ja just det.. du kör Suzuki.. du behöver inte förklara för mig :arsele
 

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Old School ZX900R-A2
Eureka skrev:
Undrar vad en R1 kostar att försäkra i Thailand.. Inga krav på hjälm, de kör året runt, samt är nog en hel del mer än oss!! Tror knappast de betalar 25.000 / år!
Tror nog andra länder skrattar åt oss i Sverige och vissa andra länder som har dessa höga skatter och moms o allt vad det heter.
Skulle ju kanske kunna vara så att i Thailand skiter folk i om du kör omkull, då får du ligga och förblöda bäst du vill?! Försäkringarna kostar oftast av en anledning, att personer som tecknat dem använder dem och oftast, i MC-fall, är det dyra kostnader kopplat till det. FB må vilja gå med vinst, men jag är tveksam att de tar ut ockerpremier utan anledning. Sen kan det givetvis vara så att vissa mc-modeller och/eller personer får konstiga premier för att statistiken/beräkningarna FB gjort blivit felaktiga/missvisande.

I Thailand kanske man inte får någon hjälp om man lägger omkull? Då kan ju premien vara billig.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top