Chockhöjning av premien på IF. Tur man sålde Triplen!

JensaR

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Vasastan
Hoj
Daytona 675
Premien upp drygt 3000:-

Var med tårar i ögonen jag sålde min 675a i höstas.

Nu är man nästan lycklig. Såg detta idag då jag velat mellan en street triple eller ducce s2r. Nu villkoren från 2011-02-01 är inte roliga..

Ser ut som det blir ett dyk ner i monster träsket igen :-)

Lider dock med er triumph ägare.

/Jens
 
Alla trajja ägare kanske inte har sålt sin själ till IF och skrivit kontrakt i blod?

Visst, aldrig kul med höjningar av premierna, men det känns inte helt chockerande.
 
Blev lite rädd där men för mig som är 27 år och bor norr om Stockholm så gick premien från 14500kr Hel/år till 15100 Hel/år. Inte så farligt..
 
vilken klass går speed i?

Sport..

EDIT:
Den har tillhört Sport tidigare också.

EDIT2:
Nu ser jag även detta:
"Maskinskadeförsäkring upp till 5 år/10 000 mil"
Väldigt bra tycker jag då det inte ingick tidigare, även om detta är sista året som min 06:a omfattas av detta.
 
Last edited:
I vilken klass ligger Street Triple? Finns ju inte med i listan.

*Edit* Kom fram till att Street ligger fortfarande i Sport classic och har då enbart gått upp 200 kr. Om jag då skulle ägt en sådan... :)

\Masonit
 
Last edited:
Jag försäkrar min S3a i bilsport & mc vilket blev ca 4000:- mindre om året än IFs Triumphförsäkring, och detta var i sommras.
 
Chockhöjning? Daytonan var ju billig tidigare, så 3000:- extra känns ju fortf rätt överkomligt för den typen av hoj.

Sådär blir det ju med alla "nya" hojmodeller, spec. sporthojar.
Dom är hyfsat billiga i början, eftersom dom inte finns i statistiken.. gäller ju även t ex S1000RR, men när de funnits ett par år och gått ner såpass mkt i värde så att "vem som helst" har råd att köpa dem så börjar de även kraschas mer varpå premien går upp..
 
Jag försäkrar min S3a i bilsport & mc vilket blev ca 4000:- mindre om året än IFs Triumphförsäkring, och detta var i sommras.

Jag kollar olika bolag regelbundet och Bilsport-MC är bra om man åtm. kan teckna 24+ försäkringen (dvs. om man har haft kortet i min. 5 år).

Just nu skulle Bilsport-MC kosta 3000kr mer än if för mig, om två år blir Bilsport-MC 3000kr billigare än if..
 
Varför sälja en underbar hoj och stanna hos ett dåligt försäkringsbolag?:va

Jag lämnade IF istället för mer än 10 år sedan när det blev för dyrt...:rolleyes:

En Daytona kan man ju inte sälja! :kär
 
Problemet är väl kanske inte att det kraschas överdrivet mycket i Sverige jämfört med andra länder där det är mycket billigare att försäkra sportisar... problemet är att allt kostar så in i helvete mycket när man ska laga en hoj i Sverige. Reservdelar kostar typ i snitt 30-40% mer i Sverige än Tyskland tex, och timlönen hos verkstäderna är högre här med.

Det finns inget att göra åt saken, det är i nuläget snuskigt dyrt att försäkra vilken hoj som helst, tom gamla hojar.

Man får bo på landet, men då dyker ett annat problem - då har man istället inget jobb tex.

Det tragiska är att jag tex är väldigt ung nu - och det är förståeligt att jag kanske inte har råd att försäkra senaste literhojen, men det kommer vara likadant när jag är 50 år... kommer vara billigare men fortfarande nästan omöjligt.

Smällen man får ta för att bo i en stad där man kan försörja sig själv.
 
Last edited:
det du spar på försäkring med att byta till ducce (fin modell btw, hade en sån som första hoj) kommer servicekostnaderna äta upp sen igen ;)
 
Reservdelar kostar typ i snitt 30-40% mer i Sverige än Tyskland tex, och timlönen hos verkstäderna är högre här med.
.

Vet du att skillnaden för RD är 30-40% och hur mycket högre är lönekostnaden i Sverige jämfört med Tyskland för en MC-verkstad?
 
I polen e de billigt i alla fall, betalar 1000kr för ett helt drivpaket (oringskedja samt drev) till min Yamaha FZ6 sedan kostar det 300kr i arbete, samt att jag får den klar direkt, jag får iofs vänta tills de e bytt men jag behöver inte åka hem emellanåt, kan gå o shoppa lite eller något då verkstaden ligger bredvid en stor galleria :tummenupp Nu undrar säkert många varför jag lämnar in för det, men de beror på att jag inte har verktygen för att utföra det själv :(
 
Vet du att skillnaden för RD är 30-40% och hur mycket högre är lönekostnaden i Sverige jämfört med Tyskland för en MC-verkstad?

Kanske inte originaldelarna då (även om originaldelarna är en hel del billigare de med), men om vi tar allt annat så är det ungefär 30-60% billigare. Jag shoppar alltid I Tyskland och har släktingar där nere som brukar serva sina hojar på verkstäder, de skrattar åt oss hur dyrt det är. Enligt dem så är timlönen lägre.

Försäkringarna är billigare där nere bland annat pga detta. Tyskarna vurpar säkerligen lika mycket skulle jag gissa.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top