Jag blev påkörd bakifrån på motorcykel.
Gubben som körde på mig med sin bil hävdade att jag hade tvärnitat medvetet in i honom och nästan ihjälkörd för att han hade gestikulerat mot mig.
(nej det går inte att förstå
)
Svedea (mitt dåvarande försäkringsbolag) var väldigt tillmötesgående, de betalade ut ersättning utan problem in på kontot, behövde inte ens visa kvitton.
Och de var helt på min sida..... Tills den här mannens försäkringsbolag (IF) fick för sig att jag var vållande då gubben hade sin fru vid sin sida som vittnade till hans fördel.
När IF bestämt sig för det så var det som att Svedea la sig platt och ville inte hjälpa mig längre, helt plötsligt var telefonsamtal bytta från trevliga till bittra.
Jag vet inte om det beror på ägandeförhållanden mellan IF och Svedea men förklaringen var att "det finns regler" som säger att den som har ett vittne, dennes historia väger tyngre och då var det "fakta" att jag var vållande.
Det var tur att jag hade helförsäkring, annars hade jag stått där med ett brinnande 80 tusen kronors hål i fickan och en skrotfärdig motorcykel.