Chock spak på Honda hornet 900

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Hoj
Bmw r1200r
Köpte en hornet 900 -05 igår och idag såg jag att det sitter en chock spak på den man kan dra ut så jag antar att utdraget läge så chockar man hojen?

När behöver man använda den egentligen? På min gamla moped använde jag den alltid då den var kall men ska det behövas på en mc?

För att återgå till ursprungsfrågan (jag gör nu gissningen att det handlar om ett choke-reglage):
Det vanligaste användningsområdet för ett choke-reglage är att underlätta start vid kall motor.
Detta beroende på att en kall motor behöver extra tillskott av bränsle då blandningsförhållandet mellan bränsle/luft inte är detsamma vid kall- respektive varm motor. Choke-reglaget sköter detta.
-Varför skulle det inte behövas på en mc?
Modernare motorer med insprutning sköter detta automatiskt med hjälp av styrenheten till insprutningen.

Det är en nödspak om du skulle råka tanka 95-oktanig bensin! Drar du i den spyr hojen ut all bensin på backen så att du kan tanka 96-oktanig bensin :tummenupp

Tjååkspaken drar du i precis innan du planerar att klota. Detta gör att maskinen tömmer tanken och således inte exploderar vid nedslaget.

Chock spaken används oftast på 900cc och motorcyklar därunder för att en kort stund under omkörning få ut en 1100cc effekt.Finns även andra varianter av den mer primitiva Chock spaken som då istället kallas för variabla ventiltider, kompressor eller turbo.Peter Gabriel försökte lösa denna effekt teori med ... Shock The Monkey. :crash

https://youtu.be/CnVf1ZoCJSo

Last edited:
På en hoj med insprut styr choken inte bränsle/luftblandningen utan är en helt simpel mekanism för att öppna gasspjällen någon liten millimeter för att hålla hojen vid liv vid kallstarter.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8