Chiptrim -pålitlighet osv.

Jaså du hittar mest effekt vid 13.5 :D Och vad är det stökiometriska blandningen då?

Jag tror vi är överens!

Pratar du turbomotorer nu när du säger att orginal går mycket fetare än 13.5?

För er andra som undrar så är det stökiometriska luftbränsle-förhållandet 14.6, alltså vid lambda = 1.

Hondajunkie hittar alltså sin högsta effekt vid lambda = 13.5/14.6 = 0.92, dvs lite fetare än lambda = 1.

Ja, fetare än lambda = 1, men det finns väl ingen originalmotor som ligger på lambda = 1 vid fullgas...?

Så ja... fetare än lambda = 1, men nej... magrare än original.
Som jag skrev :)

Jag pratar främst sugmotorer, men ungefär samma förhållande bör gälla turbomotorer. Dock brukar man feta på ännu mer för att köra "safe" och få lite mer kylning.

Ja, fetare än lambda = 1, men det finns väl ingen originalmotor som ligger på lambda = 1 vid fullgas...?

Så ja... fetare än lambda = 1, men nej... magrare än original.
Som jag skrev :)

Jag pratar främst sugmotorer, men ungefär samma förhållande bör gälla turbomotorer. Dock brukar man feta på ännu mer för att köra "safe" och få lite mer kylning.

:tummenupp

Det är bara tvåtaktare som tar skada av att gå lite magert. Varenda dieselmotor skulle rasa direkt om fyrtaktsmotorer inte klarade att gå magert.

Det där är ju inte riktigt ett bra exempel. Men visst, tvåtakts bensinmotorer är mer känsliga än fyrtaktare vad gäller för mager bränsleblandning.

Hur är det med commonrail dislarna?
Racebussen har blivit uppgraderad från en gammal transit till en lite nyare sprinter 316, ramlade in på en chip försäljningssida och det låter för bra för att vara sant.

Vad är det som ändras i.o.m chippet? Jag antar att det är bränsletrycket och laddtrycket som skruvas upp en aning. Ekonomi/slitage/effekt? Finns allt från 1000kr till 10.000kr chip, skillnad i kvalite?

Sporthoj sitter på mycket kunnigt folk, enlighten me!

Hur är det med commonrail dislarna?
Racebussen har blivit uppgraderad från en gammal transit till en lite nyare sprinter 316, ramlade in på en chip försäljningssida och det låter för bra för att vara sant.

Vad är det som ändras i.o.m chippet? Jag antar att det är bränsletrycket och laddtrycket som skruvas upp en aning. Ekonomi/slitage/effekt? Finns allt från 1000kr till 10.000kr chip, skillnad i kvalite?

Sporthoj sitter på mycket kunnigt folk, enlighten me!

Diesel är en helt annan sak, Dom är inte beroende av någon optimal blandning luft/bränsle. I princip kan du fläska på med så mycket bränsle som spridarna klarar av utan att ta hänsyn till något annat. Mer bränsle = mer effekt.
Alltså ganska lätt att få ut mycket effekt för relativt små pengar.
Skall du trimma så undvik sk piggyback-boxar. Vill du ha det riktigt gjort så gå till någon som kan mappa den riktigt.
Läs lite på dcs, där finns mycket matnyttigt.

Diesel är en helt annan sak, Dom är inte beroende av någon optimal blandning luft/bränsle. I princip kan du fläska på med så mycket bränsle som spridarna klarar av utan att ta hänsyn till något annat. Mer bränsle = mer effekt.
Alltså ganska lätt att få ut mycket effekt för relativt små pengar.
Skall du trimma så undvik sk piggyback-boxar. Vill du ha det riktigt gjort så gå till någon som kan mappa den riktigt.
Läs lite på dcs, där finns mycket matnyttigt.
Men hur mkt stryk tar spridare/dieselpump av detta?
Dieselpumpen är inte direkt billig att repa...:gnissla

Men hur mkt stryk tar spridare/dieselpump av detta?
Dieselpumpen är inte direkt billig att repa...:gnissla

Pump & spridare tar inte mera stryk för att du kör mera bränsle genom.
Skall du ha tokhöga effektsiffror så lär du ju få byta bl.a spridare, pump & turbo.
Däremot koppling, svänghjul, topplock, mm tar ju otroligt med stryk då det på dieslar inte brukar ge så mycket hkr, däremot en himlans massa vridmoment, och det kan ju ta död på vilken koppling som helst.
Trimma med måtta så håller den lika länge som original.

Till TS:

Eller så peppar du farsan din till att köpa muskelbil med stor v8! :tummenupp Säg till honom att på söndagar kan han bli 20 bast igen, och resten av veckan får han rulla Mondeo och du får åka jänk till skolan:yoparty

Jag vet att du är sugen på Camaro -67 :tungan

Till TS:

Eller så peppar du farsan din till att köpa muskelbil med stor v8! :tummenupp Säg till honom att på söndagar kan han bli 20 bast igen, och resten av veckan får han rulla Mondeo och du får åka jänk till skolan:yoparty

Jag vet att du är sugen på Camaro -67 :tungan

Perfekt i teorin, inte lika lätt att göra i praktiken tyvärr...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025