Chipstunna värmeelement (inte gjord av potatis)

Spännande, tack för all info!

Som Josef säger så gillar jag att man har bättre kontroll med lite tunnare handskar så jag föredrar racinghandskarna.

Hade aldrig hörts talat om dessa värmeslingor förut och jag är förvånad över varför fler inte använder dessa då de efter va jag förstått verkar fungera hyfsat ok, de är ju inte direkt dyra heller.

Antar att de lite dyrare Oxford handtagen o liknande värmer bättre men det borde väl va någon liknande värmespiral i dessa dyrare greppen också?

Ska man använda någon speciell grepplim eller är det bara o köra med superlim?

Denna typ av värmeelement brukar vara utformad som en tejp som klistras på styret, i alla fall de varianter man köper från snöskotertillverkarna eller från Duells. Denna tejp sitter för övrigt något så in i helvete, så man kan säga att du bara får en chans att montera dem rakt. När de väl sitter på styret måste de skäras bort med kniv, om du vill ta bort dem.

Gummihandtagen monteras och limmas utanför. Det finns speciellt lim för detta, men de flesta mekaniker jag känner föredrar hårspray (OBS, detta är inget skämt). Fyll gummihandtaget med hårspray, slajda snabbt på dem utanpå värmeelementen och vrid till dem så att de sitter rakt och i önskad position. Efter 20-30 sekunder stelnar hårsprayen och sedan kan du glömma att få lös handtagen utan kniv. En del mekaniker föredrar samma procedur fast med bensin. Det är dock omdebatterat ifall bensinen skadar själva värmeelementet eller inte.

Spännande, tack för all info!

Som Josef säger så gillar jag att man har bättre kontroll med lite tunnare handskar så jag föredrar racinghandskarna.

Hade aldrig hörts talat om dessa värmeslingor förut och jag är förvånad över varför fler inte använder dessa då de efter va jag förstått verkar fungera hyfsat ok, de är ju inte direkt dyra heller.

Antar att de lite dyrare Oxford handtagen o liknande värmer bättre men det borde väl va någon liknande värmespiral i dessa dyrare greppen också?

De dyrare har generellt sett mer avancerade kontrollenhet, som en oxfords har automatisk avstängning när motorn är avslagen, och flera lägen än av/på.

Värmefolie har funnits iaf sedan jag började köra på 90-talet, att fler inte använder det beror nog på att dom inte testat värmehandtag. Jag har haft det på alla hojar jag ägt ink racehojar, man tappar massor av känsla i fingrarna när det är lite småkallt och regnar och det är det inte värt när man ska sätta bra varvtider.

Värme är värme och färdiga handtag brukar vara tjockare vilket bara är till nackdel så folie är utmärkt. Då kan man ju välja det gummi man gillar bäst utanpå.

Superlim är för hårt och biter för fort. Kontaktlim funkar men jag brukar använda hårspray närmast gummit, det hjälper handtaget att glida på och sitter lagom bra.

Shit va de finns för grejer o lära sig i denna hobby, hårspray!!!!
Så jävla smart lösning ju!

Själva elementet har lim på baksidan så det är bara o klistra på den på styret, kanske räcker med ett varv med eltejp som isolator under elementet på kopplingsidan.

Potato potatoe, va ska man göra med en avancerad kontrollenhet igentligen, mer besvär om den pajjar :)

Anledningen till varför denna produkt inte används är nog för att den inte är så omtalad som de dyrare greppen, dessa små element kan vara utkonkurerade av de stora företagen som kan marknadsföra bättre?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti