Chip till zx9r

redracer

Gå ut hårt..och öka!
Gick med
27 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ninjan - såld
Hallo! Tänkte uppgradera bågen lite! Hört att man kan köpa chip bågen? Vart? Eller vad rekomenderar ni man ska göra för att få lite mer kräm.. :hihi :confused: Hojjen är helt orginal förutom en MIG slipon..
 
mm SÅ ett tips kan vara Dynojet kit till den. Finns förmodligen bättre kit men man vet vad man får i alla fall. :)

Dreva upp den 3-4 steg bak också ger lite bättre accs.
 
redracer skrev:
Hallo! Tänkte uppgradera bågen lite! Hört att man kan köpa chip bågen? Vart? Eller vad rekomenderar ni man ska göra för att få lite mer kräm.. :hihi :confused: Hojjen är helt orginal förutom en MIG slipon..


Nej den går inte att chippa!!
Men som sagt köp ett dynojett kitt och eventuellt ett helsystem och låt sedan någon kunnig person justera den i en dynobänk.
 
Dyrare = jet kit, helsystem, bra luftfilter & bänkning
Billigare = 1 kugge ner fram & 2 kugge upp bak så slipper du byta kedja
 
Mr K skrev:
Dyrare = jet kit, helsystem, bra luftfilter & bänkning
Billigare = 1 kugge ner fram & 2 kugge upp bak så slipper du byta kedja

Precis. De flesta som skruvar är dessutom överens om att Dynojet är meningslöst.
 
aaahhh...

ahhh..fick hjärnsläpp!!! Chippa..funkar inte.. :huvet :huvet
Måste kolla efter några drev.. Ett fram o ett bak.. Hur mycket gör de i toppen?? Hur mycket gör de att byta luftfilter till ett bättre än orginal..typ öppet..??
 
Victor skrev:
Precis. De flesta som skruvar är dessutom överens om att Dynojet är meningslöst.


Jo jag tror att jag förstår vad du menar.

Ett dynojett-kitt består av några upsättningar munstycken i olika storlekar,
nålar och fjädrar till trotteln.

Dessa munstycken och nålar är nog varken bättre eller sämre än andra munstycken och nålar.
Det viktiga är att efter att man har bytt avgassystem, luftfilter eller har gjort andra modifieringar som kan påverka förbränningen, Justerar förgasarna och byter munstycken till en storlek som passar de övriga modifieringarna som man gjort. Dessa justeringar bör göras i en bromsbänk och tillsammans med lamdamätning av avgaserna. En sådan här bänkning och justering kostar ca 1500 kr + material, men det är en förutsättning om man vill få dom där extra hästkrafterna som slipon och luftfilter kan ge.

Dynojett-satsen är enligt min uppfattning för dyr. det går att köpa nålar och munstycken av andra fabrikat som är billigare.
En kompis som jobbar som operatör vid en dynobänk tycker att dynojett- kitten är smidiga, för när han beställer ett kitt till en viss MC modell så följer det med munstycken som passar till allt från standard till helsystem mm.
Och om den aktuella MCn är några år så är det enligt honom svårt att få tag i
munstycen till vissa märken via andra källor.

Men att Dynojett-kitten är värdelösa är väl lite att ta i, För högt prissatta är en bättre benämning.

För om du byter ut original ljuddämparen mot ett nytt slipon eller ett helsystem så måste du byta munstycken för att få effektökningen.
Motorn kan i vissa fall ta skada om man inte gör så pga. att den då går för snålt.
 
Jocke K skrev:
Men att Dynojett-kitten är värdelösa är väl lite att ta i, För högt prissatta är en bättre benämning.

För om du byter ut original ljuddämparen mot ett nytt slipon eller ett helsystem så måste du byta munstycken för att få effektökningen.
Motorn kan i vissa fall ta skada om man inte gör så pga. att den då går för snålt.

Blandar mig i debatten lite och påpekar också att det kan vara menlöst med Dynojet.
Jag hade en ZX9 -99, hivade på ett slip-on(Devil kofiber) och upp i bänk efter det. Hojen hade 141 hp på bakhjulet, killen som bänkade hojen sa att ett Dynokit INTE skulle göra någon skillnad eftersom blandningen redan var optimal. Kanske hade jag tur med min hoj men den gick verkligen som en dröm!
 
Jocke K skrev:
För om du byter ut original ljuddämparen mot ett nytt slipon eller ett helsystem så måste du byta munstycken för att få effektökningen.
Motorn kan i vissa fall ta skada om man inte gör så pga. att den då går för snålt.

Visste ger det någon extra hk även utan att man justerar förgasarna vid byte av slipon, och då är det inte heller så stor risk för motorskador. Men justering ger naturligtvis oftast bättre/finare effekt av det hela.

Kör man helrör däremot känns dumt som tusan att inte justera!
 
Kolla in det Bike nr när dom tog ner Hondan, Kawan, Sukan, och Yamman till ringen. Tror reportaget hette "ringensmiskarna" eller något liknande. Då preppade dom alla hojarna med helsystem, chip och då bestyckade "fuggarna" på kawan. På kawan blev det knappt någon mätbar skillnad!!

JB
 
Jag har en 98:a (samma skit som 99:an)
Just dynojet-kitet gör NADA, snarare tvärtom.
Satsa på att köp ett par större munstycken istället ifall hojen går snålt.
eller smäller i avgasröret vid motorbroms.

Jag kastade på ett Akrapovic-rör och gick upp två storlekar på mina huvudmunstycken till förgasaren. då försvann mestadelen av avgasknallarna.

// Viper
 
redracer skrev:
...Hur mycket gör de att byta luftfilter till ett bättre än orginal..typ öppet..??
Vad är ett bättre filter, ett som ger 2 hk mer vid 11 000 och släpper igenom mer partiklar som blästrar motorn invändigt?
Med det hästkraftkrig som råder tror du då inte att tillverkarna monterar optimala (reningsgrad/genomsläpplighet) filter original?
 
Jas-95 skrev:
Kolla in det Bike nr när dom tog ner Hondan, Kawan, Sukan, och Yamman till ringen. Tror reportaget hette "ringensmiskarna" eller något liknande. Då preppade dom alla hojarna med helsystem, chip och då bestyckade "fuggarna" på kawan. På kawan blev det knappt någon mätbar skillnad!!JB
Bikes effektangivelser ger jag inte fem öre för. I det testet precis som i nästan alla andra, var det inte många rätt. Vrid- och effektdiagrammen motsäger varandra totalt!
Jag och många andra har påpekat felaktigheterna i test efter test för Bike, helt uran respons. Efter flera år har man resignerat och orkar inte längre bry sig. Det är bara beklagligt att en tidning som en gång var seriös, helt har tappat respekten för sina läsare som man tydligen tror är tekniska analfabeter...
 
Viper skrev:
Jag har en 98:a (samma skit som 99:an)
Just dynojet-kitet gör NADA, snarare tvärtom.
Satsa på att köp ett par större munstycken istället ifall hojen går snålt.
eller smäller i avgasröret vid motorbroms.

Man skiter helt enkelt i dyna kittet o satsar i så fall på större munstycken.. Vet nån något billigt o bra ställe att fixa detta. Är de någon som vet stlk...
Jo, de smattrar o smäller härligt vid motorbroms... Nu när jag varmkört motorn blir de till o med mysiga blå låger ur röret...mmm! :hihi
 
Viper skrev:
Jag har en 98:a (samma skit som 99:an)
Just dynojet-kitet gör NADA, snarare tvärtom.
Satsa på att köp ett par större munstycken istället ifall hojen går snålt.
eller smäller i avgasröret vid motorbroms.

Jag kastade på ett Akrapovic-rör och gick upp två storlekar på mina huvudmunstycken till förgasaren. då försvann mestadelen av avgasknallarna.

// Viper

Det är ju precis vad ett Dynojet kitt innehåller, STÖRRE MUNSTYCKEN !!

På min ZX9a så gav det 7hk med ett Akra system och STÖRRE MUNSTYCKEN
av fabrikat DYNOJET.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top