Chevrolet Avalanche - hiss or diss

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sålde ju dumt nog min sista Landcruiser 90 för några år sedan efter att ha kört potent 4wd sedan 1999. Eftersom behov har uppstått igen av en bil som bekvämt kan dra tungsläp, frakta tunga stenar ibland och i övrigt flytta arslet hyfsat bekvämt i undantagsfall har ögonen fallit på Chevrolet Avalanche. Om man nu hittar en hyfsat rostfri.

Vad vet SH om denna bil? Har koll på basfakta men har aldrig haft jänkebil.

En kompis hade en i 10 år och var väldigt nöjd. Men man måste ju göra läxan innan man eventuellt ger sig in i att avyttra en extremt fin RAV4 och skaffar sig en sunkig pråm från USA…
 
Följer tråden, har också varit sugen på sådan av och till.
Efter vad man hört och baserat på andra jänkare jag ägt, så misstänker jag att du blir besviken om du väntar dig en Land Cruiser.
Första eller andra generationen?
 
Jag är lite praktisk när det kommer till arbetsfordon, så jag hade hellre kikat på en Silverado, om det är cheva som gäller. Ännu hellre en RAM med diesel-sexan.

Kan du tänka dig äldre, så är Ford’s 7.3L diesel väldigt skottsäker.
 
Följer tråden, har också varit sugen på sådan av och till.
Efter vad man hört och baserat på andra jänkare jag ägt, så misstänker jag att du blir besviken om du väntar dig en Land Cruiser.
Första eller andra generationen?
Andra (troligen), och en som inte tickar… så kan man koppla ur cylinderavstängningen.

Och ja, gärna en Landcruiser förstås men alla har åkt till Afrika eller Ukraina… eller så kostar de 400 lök. Min budget är vad jag får för RAV-en plus kanske lite till så det är inga nya bilar vi pratar om.
 
Last edited:
Jag är lite praktisk när det kommer till arbetsfordon, så jag hade hellre kikat på en Silverado, om det är cheva som gäller. Ännu hellre en RAM med diesel-sexan.

Kan du tänka dig äldre, så är Ford’s 7.3L diesel väldigt skottsäker.
Jag är på Cheva för att den hörs vara minst tjorvig. Silverado är för hård fjädring och för lite komfort, Avalanche är ju jack of all trades här. Och tyvärr, ingen Ford på min gård.
 
Samma kompis som hade Avalanchen har ju även en Silverado (rostfri/-upplagad) som jag får billigt. Den har bara ett fel och det är att den bara får dra 2000 kg då den är reggad för att kunna ha en 1200 kg camper på flaket… så den går bort.

IMG_0644.jpeg

(Lexusen med V8 får dra mer men är utanför min budget, särskilt efter att jag fyllde upp automatlådan till rätt nivå…)
 
Grand Cherokee...?
Avalanchen är väl den där med flak som går in i hytten?
Känns lite udda.
 
Grand Cherokee...?
Avalanchen är väl den där med flak som går in i hytten?
Känns lite udda.
Både XJ och ZJ läste jag in mig på ordentligt sent nittiotal - och köpte därför Landcruiser.

Ingen som har koll på Suburban/Avalanche, de delar i stort sett allt.
 
Jag skulle nog läsa på ganska noga om hur fordonen fungerar och tål svenskt klimat. Det jag har sett i mek-forum kring amerikanska bilar har inte imponerat, snarare givit intryck av usel kvalitet på livsviktiga detaljer. Men det är andrahandsuppgifter, så bilda en egen uppfattning...
 
Jag skulle nog läsa på ganska noga om hur fordonen fungerar och tål svenskt klimat. Det jag har sett i mek-forum kring amerikanska bilar har inte imponerat, snarare givit intryck av usel kvalitet på livsviktiga detaljer. Men det är andrahandsuppgifter, så bilda en egen uppfattning...
Nja, de kör ju dem som ambulanser häruppe (och i Kanada) så nog funkar de vintertid. Mycket populära också som pickisar i Malmfälten.

Det var mer sakkunskap/erfarenheter kring just Avalanche(/Suburban) jag var ute efter.
 
Jag körde Cheva S10 med EcoBoost motor i några år, och jag blev inte mer intresserad av modernare Amerikanska bilar efter det.

I princip allt krånglade på den bilen, från dörrlås och elektriska saker som generator till kylare och insugningsrör.
Den elektriskt inkopplingsbara fyrhjulsdriften fungerade sämre och sämre till den punkt att man inte kunde lita på att man fick i den när man behövde den.
Sen rök något lager i bakaxeln strax innan jag pensionerade den.

Har man kört japanskt innan så lär man bli besviken
 
Jag körde Cheva S10 med EcoBoost motor i några år, och jag blev inte mer intresserad av modernare Amerikanska bilar efter det.

I princip allt krånglade på den bilen, från dörrlås och elektriska saker som generator till kylare och insugningsrör.
Den elektriskt inkopplingsbara fyrhjulsdriften fungerade sämre och sämre till den punkt att man inte kunde lita på att man fick i den när man behövde den.
Sen rök något lager i bakaxeln strax innan jag pensionerade den.

Har man kört japanskt innan så lär man bli besviken
Vem har satt en fordmotor i den stackars chevan? :va
 
Nja, de kör ju dem som ambulanser häruppe (och i Kanada) så nog funkar de vintertid. Mycket populära också som pickisar i Malmfälten.

Det var mer sakkunskap/erfarenheter kring just Avalanche(/Suburban) jag var ute efter.

Hade ett par Suburbans som tjänsteslädar för några år sedan. Ingen erfarenhet av att dra med dem, men överlag var de helt OK för att vara amerikanska bilar.

Personligen hade jag kollat väldigt noggrant efter rost om den gått i salt. Det finns skräckexempel från rostbältet här borta där bilarna äts upp fort om de inte sköts om.

Bra campingkärra. Fäller man baksätet får det plats en dubbelmadrass i skuffen.

9b05dfb614f78b85dbc8397de78a5faf.jpg
 
Har haft en Astro med 3,6L V6a.
Utmärkt bil, allt var toppen tills den plötsligt fick nog.
Då bröt den ihop rejält.
ABS, Servo, fjädrar osv.
Vi hade en Suzuki Grand Vitara XL7 som hästdragare, det var nog den bästa bil vi haft i den klassen.
V6a 3,7L om jag minns rätt, Hög o låg, diffspärr, 2/4-hjulsdrift. Vår var automat, finns manuella också.
Börjar bli till åren men skulle gärna hitta en igen.
Ända "felet" med vår var att det fan inte gick att byta ut stereoenheten.
 
Jag körde Cheva S10 med EcoBoost motor i några år, och jag blev inte mer intresserad av modernare Amerikanska bilar efter det.

I princip allt krånglade på den bilen, från dörrlås och elektriska saker som generator till kylare och insugningsrör.
Den elektriskt inkopplingsbara fyrhjulsdriften fungerade sämre och sämre till den punkt att man inte kunde lita på att man fick i den när man behövde den.
Sen rök något lager i bakaxeln strax innan jag pensionerade den.

Har man kört japanskt innan så lär man bli besviken

Låter väl precis som vilket som helst annat amerikanskt fordon? Men man får i alla fall alltid en stor motor.
 
Låter väl precis som vilket som helst annat amerikanskt fordon? Men man får i alla fall alltid en stor motor.

Ja, när den gick som den skulle så var det trevlig karaktär på den, men man betalade vid pumpen...
Jag hade en mekaniker från märkesverkstaden att titta på den, och han konstaterade att "din körstil är inte kompatibel med en bränsleförbrukning mindre än 1.5 liter milen"

Den drog avsevärt mer ibland...
 
Back
Top