Cheetah Mc-Larm (Problem)

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Har precis köpt ett Cheetah MC-Larm & instalerat den . Allt verkar funka som det skulle efter instalationen . Tar en provtur för att se att det funkar efter ca 500 m går larmet igång mistänker att jag har kommit åt larm dosen när jag körde men för säkerhet skull så kör jag tbx till garaget för att dubbel kolla att jag har gjort rätt & jag ser inga fel . Sticker iväg hem för att hoppas det var en tillfällig sak efter ca 10 min så tänds alla blinkers ( konstant ljus) så jag svänger av & provar att stänga av larmet & då funkar allt som det ska igen . Detta händer varje gång jag åker nu efter ca 5-10 min . Någon som kan ha någon ide på vad det är som bråkar . Jag tror (hoppas) inte att det e fel på larmet för det funkar när den bara står utan motorn igång .
 
Det kan inte vara så enkelt att du har dålig kräm i batteriet?
Har ingen direkt erfarenhet av mc-larm, men på bilen var det så iaf :rolleyes:
 
Är du säker på att du har kopplat allting rätt?
Jag har också ett Cheetah och mitt funkar klockrent.
 
Nozfer skrev:
Är du säker på att du har kopplat allting rätt?
Jag har också ett Cheetah och mitt funkar klockrent.

det e ju inte så mkt att koppla in .

Den röda & rosa kabeln går direkt till + på batteriet

Svarta till - på Batteriet

Lila kabeln till tändningen

2st orange går till blinkers

en kabel som man klipper & sätter i mellan tändspolen .

Mer är det inte .

Funderat oxå på batteriet . Kanske skulle kolla den men det är inga prob att starta hojen när det e varmt ute den kan vara lite känsligare när det e kallt .

Kan tändstiftet störa larmet ???
 
Voiceless skrev:
Det kan inte vara så enkelt att du har dålig kräm i batteriet?
Har ingen direkt erfarenhet av mc-larm, men på bilen var det så iaf :rolleyes:


Har kollat batteriet nu & den verkar sjyst

12,7 V obelastad

12,2 V belastad (lysena på)

12,6 V med motorn igång (tomgång)

Har för mig att det stod i manualen att den behöver min 10 V för att funka
 
Tja,
har oxå Cheetah larmet. Första larmet var det intern kortis i, fick ut ström från de svarta brytarkablarna utan att de var inkopplade någonstans. Testa och mät det. Har fått nytt larm från dem, och det funkar.

Testa att koppla bort de svarta kablarna, blinkers, tändningskabeln och den rosa (om jag kommer ihåg rätt så är det matarkabeln för blinkersfunktionen bara), dvs så att du bara har en + och en - in i larmet. De ska räcka för att ha ett "fungerande" larm. Funkar det, plugga in tändningskabeln, testa igen, plugga in nästa set och testa osv. Då har du isolerat problemet, och beroende på vilken kabel det är så kan du mäta på den, både från larm sidan och hojsidan sas. Vet ej vilken kabel som håller koll på spänningsnivån, men det ska tydligen funka så att om spänningen ändrar sig (och jag tror inte det behöver vara så mycket) så ska larmet gå igång. Det kan ju vara nåt med din hoj från början, som inte märkts förrän med larmet inkopplat, att exvis spänningsregulatorn är lite knepig.

Testa annars att maila dem, jag fick jättebra service (förutom tidsskillnaden då...)
/Hasse
 
HansJ skrev:
Tja,
har oxå Cheetah larmet. Första larmet var det intern kortis i, fick ut ström från de svarta brytarkablarna utan att de var inkopplade någonstans. Testa och mät det. Har fått nytt larm från dem, och det funkar.

Testa att koppla bort de svarta kablarna, blinkers, tändningskabeln och den rosa (om jag kommer ihåg rätt så är det matarkabeln för blinkersfunktionen bara), dvs så att du bara har en + och en - in i larmet. De ska räcka för att ha ett "fungerande" larm. Funkar det, plugga in tändningskabeln, testa igen, plugga in nästa set och testa osv. Då har du isolerat problemet, och beroende på vilken kabel det är så kan du mäta på den, både från larm sidan och hojsidan sas. Vet ej vilken kabel som håller koll på spänningsnivån, men det ska tydligen funka så att om spänningen ändrar sig (och jag tror inte det behöver vara så mycket) så ska larmet gå igång. Det kan ju vara nåt med din hoj från början, som inte märkts förrän med larmet inkopplat, att exvis spänningsregulatorn är lite knepig.

Testa annars att maila dem, jag fick jättebra service (förutom tidsskillnaden då...)
/Hasse


Kollade lite igår jag hade lite funderingar på om det kunde vara stiftet & jag har satt i fel stift skall byta till ett stift som är störnings fri (eller vad det kallas) . Har jag tur så är det stiftet .
Fick rådet ifrån cheetah att kolla spänningen på batteriet när jag varvar upp motorn till mer än 3000 rpm då får spänningen inte vara mer än 13,7v . Jag tror att larmet är helt för det är bara när motorn är igång som det knasar .
 
Sulan 08 skrev:
Kollade lite igår jag hade lite funderingar på om det kunde vara stiftet & jag har satt i fel stift skall byta till ett stift som är störnings fri (eller vad det kallas) . Har jag tur så är det stiftet .
Fick rådet ifrån cheetah att kolla spänningen på batteriet när jag varvar upp motorn till mer än 3000 rpm då får spänningen inte vara mer än 13,7v . Jag tror att larmet är helt för det är bara när motorn är igång som det knasar .
Jag har inte störningsfria stift på min och det funkar. Mitt larm funkade ända tills jag slog på tändningen, då brändes en av larmets säkringar. Lite mysko att det kommer efter ett tags körning... Låter rimligt med spänningen, funderade på att föreslå att du kopplar på spänningsmätare för att kolla under körning, så att du ser vad som händer när larmet går igång, men det är ju lite meckigt. Är det spänningen är det troligen spänningsregulatorn, och de är svindyra... Kokar batteriet torrt, dvs får du fylla på vatten ofta? I så fall är det säkert det.
 
HansJ skrev:
Jag har inte störningsfria stift på min och det funkar. Mitt larm funkade ända tills jag slog på tändningen, då brändes en av larmets säkringar. Lite mysko att det kommer efter ett tags körning... Låter rimligt med spänningen, funderade på att föreslå att du kopplar på spänningsmätare för att kolla under körning, så att du ser vad som händer när larmet går igång, men det är ju lite meckigt. Är det spänningen är det troligen spänningsregulatorn, och de är svindyra... Kokar batteriet torrt, dvs får du fylla på vatten ofta? I så fall är det säkert det.


Mitt larm funkar som det ska i ca 10 min körning . Tror inte min matar så mkt ström för vatten har jag i batteriet & jag har alldrig behövt fylla på batteriet heller . Jag ska mäta batteriet nu på lunchen så får vi se .
 
Sulan 08 skrev:
Har precis köpt ett Cheetah MC-Larm & instalerat den . Allt verkar funka som det skulle efter instalationen . Tar en provtur för att se att det funkar efter ca 500 m går larmet igång mistänker att jag har kommit åt larm dosen när jag körde men för säkerhet skull så kör jag tbx till garaget för att dubbel kolla att jag har gjort rätt & jag ser inga fel . Sticker iväg hem för att hoppas det var en tillfällig sak efter ca 10 min så tänds alla blinkers ( konstant ljus) så jag svänger av & provar att stänga av larmet & då funkar allt som det ska igen . Detta händer varje gång jag åker nu efter ca 5-10 min . Någon som kan ha någon ide på vad det är som bråkar . Jag tror (hoppas) inte att det e fel på larmet för det funkar när den bara står utan motorn igång .

Vad kostar de larmet?
 
BusNicke skrev:
Vad kostar de larmet?
840:- inkl frakt, förutom strulet med den första felaktiga enheten är jag nöjd med funktionalitet och leverantör! Har inte haft något annat larm iofs.
 
HansJ skrev:
840:- inkl frakt, förutom strulet med den första felaktiga enheten är jag nöjd med funktionalitet och leverantör! Har inte haft något annat larm iofs.

Inte dyrt....vars kan man köpa de?
 
HansJ skrev:
Jag har inte störningsfria stift på min och det funkar. Mitt larm funkade ända tills jag slog på tändningen, då brändes en av larmets säkringar. Lite mysko att det kommer efter ett tags körning... Låter rimligt med spänningen, funderade på att föreslå att du kopplar på spänningsmätare för att kolla under körning, så att du ser vad som händer när larmet går igång, men det är ju lite meckigt. Är det spänningen är det troligen spänningsregulatorn, och de är svindyra... Kokar batteriet torrt, dvs får du fylla på vatten ofta? I så fall är det säkert det.

Har mätt spänningen nu & den är uppe på 14,1 & det är för mkt så troligt vis e det det som är felet polarn har en likadan hoj så jag ska mäta spänningen på hans hoj för att vara säker
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top