Checa dissar Isle of Man TT

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kan knappt tänka mig en renare form av racing än just Isle of Man TT.

De som tycker att det är korkat behöver ju varken delta eller titta på. Men förstår inte varför man måste gnälla för sakens skull. En egentligen ganska löjlig diskussion detta.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
De som tycker att det är korkat behöver ju varken delta eller titta på. Men förstår inte varför man måste gnälla för sakens skull. En egentligen ganska löjlig diskussion detta.
Det handlar om principen.

En del tycker det är okej att hetsa hundar mot varandra tills den ena hunden dör. Ska jag bara låta bli att titta eller ska jag uttrycka min åsikt om att det är fel?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
P€RRA;5903604 skrev:
Det handlar om principen.

Håller med. Precis som jag tycker man kan diskutera om däcktravarna i Nyhem (Falken) eller Armcon på Knudan och Mantorp står för nära banan. Att tycka den diskussionen är löjlig "bara för att då kan man ju välja att stanna hemma" håller jag inte med om.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan knappt tänka mig en renare form av racing än just Isle of Man TT.

Nu får du ursäkta mig, men jag kan inte hålla mig:

Eller rysk roulette! Enkelt och tydligt! Jag kunde inte med att skriva "Kan knappt tänka mig en renare form" av sport.....
 
Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
P€RRA;5903604 skrev:
Det handlar om principen.

En del tycker det är okej att hetsa hundar mot varandra tills den ena hunden dör. Ska jag bara låta bli att titta eller ska jag uttrycka min åsikt om att det är fel?

Absolut, men om hundarna gjorde det frivilligt? (Kanske skitkorkat med just hundar)

Finns ju människor som slåss frivilligt också.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
P€RRA;5903604 skrev:
Det handlar om principen.

En del tycker det är okej att hetsa hundar mot varandra tills den ena hunden dör. Ska jag bara låta bli att titta eller ska jag uttrycka min åsikt om att det är fel?

Din åsikt är noterad. Har alla skrivit upp Perras åsikt nu?;)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Finns ju människor som slåss frivilligt också.
UFC är väl ett bra exempel. Skillnaden är att där finns det hela tiden en läkare närvarande och en domare som bryter. Tänk dig att vi tog bort domaren och lät dem slå ihjäl varandra. Den som inte gillade det skulle isf vara tyst och sluta titta enligt vissa :3freak
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När jag började köra hoj i början på 80-talet så hade vi en kvällstidningsredaktör som hade principen att det var farligt med motorcyklar och därför behövde de stoppas. :dummer
Där lärde jag mig att ogilla sådana principer...

Med argument som rysk roulette, vem ska få din lever och liknande seriösa argument drev han mc-hatet till toppnivåer...:rolleyes:

Att mina åsikter inte är allas respekterar jag utan är mer intresserad av att veta varför man här använder liknande argument som mc-hatare använder?:va
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
P€RRA;5903837 skrev:
UFC är väl ett bra exempel. Skillnaden är att där finns det hela tiden en läkare närvarande och en domare som bryter. Tänk dig att vi tog bort domaren och lät dem slå ihjäl varandra. Den som inte gillade det skulle isf vara tyst och sluta titta enligt vissa :3freak

Det är väl ett dåligt exempel då tävlingsmomentet är att mer eller mindre skada varandra, det enda sättet att komma oskadd undan är att skada någon annan först.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är väl ett dåligt exempel då tävlingsmomentet är att mer eller mindre skada varandra, det enda sättet att komma oskadd undan är att skada någon annan först.
Jag tog ett extremt exempel för att det skulle bli enklare att relatera till.

Vad jag menar är att UFC också är en farlig sport men att man gör vad man kan för att ha bra säkerhet. Ungefär som att fallskärmshoppare har hjälm och en reservskärm.

Inom RRR struntar man i säkerheten och att ett par stycken dör varje år är "smällar man får ta" :3freak
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror faktiskt inte att någon förstår vilka argument du menar; som är ”liknande”.


Det är väl egentligen brist på argument jag menar. Och då inte någon här som ska ta åt sig för att man ogillar IoM utan mera att jag känner igen tankegångarna.

"Jag är inte motorcyklist/tävlar på IoM och det är farligt och måste bort! Man måste se till att allt som är farligt försvinner ur våra liv. Om dessa människor inte förstår det själva så måste vi, för deras eget bästa, förbjuda det!"

Att jämföra med rysk roulette kommer jag ihåg från 80-talet. Går inte att argumentera emot och är just anledningen!
Ju fler som förstår att motorcykeln/IoM är farligt desto fortare blir det förbjudet!

Det gick inte att argumentera med ovannämnde chefredaktör men här borde det kunna gå eftersom vi borde vara hojåkare här och, åtminstone på något vis, gillar motorcyklar!:)

Jag respekterar, som sagt, andras åsikter och tänker inte försöka få någon att ändra åsikt utan vill gärna höra varför åsikten finns.

Som varghatare som bara hatar.
Vargar dödar våra jakthundar! Jo, men betydligt fler jakthundar dödas av jägare...
Vargar är farliga för våra barn! Jo, men barn dödas varje år av bilar...
Åt andra hållet har vi vargälskare som inte kan/vill se problem med varg och när dessa ytterligheter träffas blir det naturligtvis ingen givande diskussion...

Att vilja förbjuda någonting som är farligt som jag inte gillar är lätt om man inte vill/kan förstå att andra inte tycker så.

Ska vi inte förbjuda Sala Motorcirkus?
http://www.salamotorcirkus.se/om-motorcirkusen-11183149
Här finns, precis som i rysk roulette, möjligheten att se någon skadas och kanske dö! De kallar ju dessutom sig själva för Dödsryttare!
Jag skulle själv inte våga utsätta mig för 3-4 G uppe på väggen men förstår att det finns människor som gör det.

Det som skiljer IoM från kortbanetävlingar är att på bana kan du ligga på gränsen. Går du omkull finns det goda möjligheter att du kan gå därifrån. Det gör man inte på IoM, där får man inte passera gränsen. BGs tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256807-ISLE-Of-MAN-racerapport! innehåller egentligen inget nytt för den som är intresserad av IoM men är det bästa jag läst på svenska! :tummenupp Kör man på IoM som det vore en kortbana så får man problem men det vet de som tävlar där.

Som motorcyklist i trafiken har jag vanligtvis inga avåkningszoner utan måste köra så jag inte går omkull. Snabelbilar och bilister som är upptagna med telefonen ger ytterligare "upplevelser" som jag måste ta hänsyn till.

Om jag då bara förstår att om jag färdades i bil så skulle mitt liv vara mycket säkrare så måste kanske Trafikverket, och andra som tänker på min säkerhet, begränsa eller förbjuda det jag uppenbarligen själv inte förstår!


Om jag då bara förstår att om jag tävlade på kortbana så skulle mitt liv vara mycket säkrare så måste kanske Myndigheten, och andra som tänker på min säkerhet, begränsa eller förbjuda det jag uppenbarligen själv inte förstår!

Och det handlar om PRINCIPEN!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Inom RRR struntar man i säkerheten och att ett par stycken dör varje år är "smällar man får ta" :3freak

Vi som varit på IoM och vet lite hur de arbetar vet att det inte är så men eftersom tävlingarna fortsätter så är det fel!

Citat ur minnet från 80-talet av MC-hatare:

Motorcyklisterna struntar i säkerheten och att ett par stycken dör varje år är "smällar man får ta" :3freak

Vi som körde hoj då vet att det inte var så. Men eftersom resultatet inte är att vi slutar att köra hoj så är det fel!
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
P€RRA;5904146 skrev:
Jag tog ett extremt exempel för att det skulle bli enklare att relatera till.

Vad jag menar är att UFC också är en farlig sport men att man gör vad man kan för att ha bra säkerhet. Ungefär som att fallskärmshoppare har hjälm och en reservskärm.

Inom RRR struntar man i säkerheten och att ett par stycken dör varje år är "smällar man får ta" :3freak

Ska vi jämföra med någon annan sport så är det väl Rally? Det är många utövare och åskådare som avlider/skadas allvarligt varje år, trots att de som utövar sporten ser till att ha så fullgod skyddsutrustning, precis som i IoM.

Det som är farligt är banornas avsaknad av avåkningszoner, men det vore inte samma sport om de fanns. Långt ifrån alla som vurpar dör eller blir skadade för livet.

Jag är vanligen för att individen själv ska få ta ansvar för sina handlingar, ex när någon kör av vägen på vintern och skyller på vägverket = se till att anpassa farten efter rådande förhållande och även vid tävlingar på IoM, för ska jag vara för att förbjuda RRR borde jag vara för att förbjuda stadslopp i F1, störtlopp, proffsboxning, rally, speedway, isracing, all turistkörning på Nürburgring etc.

Det betyder ju inte att jag tycker att alla borde syssla med det, eller att det är kul att det omkommer deltagare men börjar man förbjuda vissa saker måste man nog acceptera att förbudet når längre än man själv tycker är lämpligt då de som bestämmer kanske inte har samma syn som "vi".
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det betyder ju inte att jag tycker att alla borde syssla med det, eller att det är kul att det omkommer deltagare men börjar man förbjuda vissa saker måste man nog acceptera att förbudet når längre än man själv tycker är lämpligt då de som bestämmer kanske inte har samma syn som "vi".

Ett argument som alla som vill förbjuda saker som man inte gillar borde ta till sig!:tummenupp
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Ska vi jämföra med någon annan sport så är det väl Rally? Det är många utövare och åskådare som avlider/skadas allvarligt varje år, trots att de som utövar sporten ser till att ha så fullgod skyddsutrustning, precis som i IoM.

Jag är vanligen för att individen själv ska få ta ansvar för sina handlingar, ex när någon kör av vägen på vintern och skyller på vägverket = se till att anpassa farten efter rådande förhållande och även vid tävlingar på IoM, för ska jag vara för att förbjuda RRR borde jag vara för att förbjuda stadslopp i F1, störtlopp, proffsboxning, rally, speedway, isracing, all turistkörning på Nürburgring etc.
Rally skulle verkligen kunna ses över så att folk inte dör i onödan. Av det jag sett på TV verkar säkerheten vara hög i vissa länder och lägre i andra. Då tänker jag främst på publiken. Förarna sitter i bilar med störtburar och har hjälm på sig och brukar klara sig relativt bra även när de kör av och rullar runt.

Stadslopp i F1 brukar ha avåkningszoner i slutet på rakorna och även där sitter förarna i bilar som är väldigt säkra och de har bra skyddsutrustning.

I störtlopp har de hjälm och 2-3 st stängsel som ska fånga upp åkarna om de kör ur.

Proffsboxning har precis som UFC läkare och domare som ser till att ingen ska behöva dö i onödan.

Inom RRR däremot verkar man inte bry sig så mycket om säkerheten och att det ska vara farligt är självklart en del av tjusningen. Bevisligen dör ett par stycken varje år (239 st på drygt 100 år) och det tycker jag personligen är vansinne.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vi som varit på IoM och vet lite hur de arbetar vet att det inte är så men eftersom tävlingarna fortsätter så är det fel!

Citat ur minnet från 80-talet av MC-hatare:

Motorcyklisterna struntar i säkerheten och att ett par stycken dör varje år är "smällar man får ta" :3freak

Vi som körde hoj då vet att det inte var så. Men eftersom resultatet inte är att vi slutar att köra hoj så är det fel!
Jag är uppväxt med hojar och har följt debatten sen början av 80-talet. Kommer ihåg när handlarna bestämde sig för att inte sälja hojar med mer än 100 Hk osv.

Tycker dock att det är väldigt stor skillnad på att du och jag ska få åka hoj i trafiken och att några ska tjäna massor med pengar på att folk kör ihjäl sig för andras nöje.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top