Chassinummer på CBR 900

  • Thread starter Thread starter Lemaro
  • Start date Start date
Honda brukar ha * i ändarna på sina chassinummer om jag inte minns fel.
Ibland gör man markeringar vid chassi nr för att markera att vissa garantifel är åtgärdade (som tex kopplingkorg på R1-98).

Fota och lägga upp här så kan nog någon kunnig bedömma.

Kolla i det svenska regpappret om du har det, står det "ramnummer åsatt vid regbsiktning" så är det grönt, då är ramen bytt på hojen.

som någon skrev, honda kan ha lite luffiga siffror men de ska sitta rakt och snyggt, det är ingen snack om saken.

/Fredde

Som ni kan se på ramnumret så är de 6 sista bokstäverna/siffrorna sneda jämfört med de andra.

På chassiplåten så finns det märken vid popnitarna som de också lade märke till.
 

Bifogat

  • Chassiplåt.JPG
    Chassiplåt.JPG
    45.6 KB · Visningar: 292
  • ramnummer.JPG
    ramnummer.JPG
    33.3 KB · Visningar: 355
Som ni kan se på ramnumret så är de 6 sista bokstäverna/siffrorna sneda jämfört med de andra.

På chassiplåten så finns det märken vid popnitarna som de också lade märke till.

är de inte bara så från fabrik att alla el en serie hade de första numren sen dom sista va induviduella(stavn) så dom knackades efterhand.
skylten kan ju vart borttagen nån gång pga putsning el annat
 
är de inte bara så från fabrik att alla el en serie hade de första numren sen dom sista va induviduella(stavn) så dom knackades efterhand.
skylten kan ju vart borttagen nån gång pga putsning el annat

Jo, det kan mycket väl stämma det där med numret att de sista är individuella siffror.
Har varit in på http://www.magneticdrainplug.com/Tech_Links/Rebel_VIN.html
och kollat, där står det vad numren står för.

Det kan även vara så att chassiplåten är borttagen p.g.a. putsning, men är man inte skyldig att meddela vägverket ifall man tar bort plåten och varför?
 
Som ni kan se på ramnumret så är de 6 sista bokstäverna/siffrorna sneda jämfört med de andra.

På chassiplåten så finns det märken vid popnitarna som de också lade märke till.

Min personliga åsikt är att det inte är gjort på fabrik.
Två saker talar för det:
1. Snedheten på siffrorna, jag kan nog garantera att Honda inte sätter ramnummer för hand, de brukar alltid sitta rakt och snyggt.

2. Skrapmärken under popnitarna på den lilla skylten, det visar en sak, den har någon gång blivit flyttad från en ramen. Detta kan man ju göra på sin egen ram om man tex lackerar om eller polerar den men det ser inte ut att vara gjort med din ram. Original är det inte popnitar utan vanliga nitar.

Jag skulle gissa att din hoj fått en ny ram och gamla ramnumret är överflyttat, för att detta ska vara okej måste man reggbesiktiga hojen igen och då ta med gamla styrhuvet som bilprovningen lägger i sitt förråd.

Om inte denna procedur är gjord så kan du få problem som du märkt.

Det bästa du kan göra är att ringa tidigare ägare och fråga om de bytt ramen och kolla i så fall om gamla ramen finns kvar eller om det i alla fall finns kvitto kvar på ramen. Är ramen importerad av honda mc så kanske de kan hjälpa dej att få fram identiteten.

Lycka till!

/Fredde

Edit: Honda brukar dessutom ha lite speciell form på sina 0:or eller om det är 8:or.
 
Det bästa du kan göra är att ringa tidigare ägare och fråga om de bytt ramen och kolla i så fall om gamla ramen finns kvar eller om det i alla fall finns kvitto kvar på ramen. Är ramen importerad av honda mc så kanske de kan hjälpa dej att få fram identiteten.

Lycka till!

/Fredde

Edit: Honda brukar dessutom ha lite speciell form på sina 0:or eller om det är 8:or.

Jag har tagit kontakt med Honda MC och även skickat bilderna dit, kommer troligen att få ett svar i början på nästa vecka.

Besiktningskontoret har även varit i kontakt med polisen, som i sin tur har påbörjat en undersökning.

Nu var ju inte bilden på chassiplåten den bästa, men om man ser på ramen i övrigt så ser den faktiskt polerad ut, det tyckte även besiktningen och polisen.

jag tänker inte ge upp ännu, jag ska kämpa in i det sista. :tummenupp

Vi får väl hoppas på det bästa.
 
Jag har lyckats spåra motorcykeln till Hamamatsu fabriken i Japan.

Hur då?

Om någon ägare haft den halvförsäkrad och klotat, stulit en till och flyttat skylt och nummer, skulle han tala om det då?
 
Hur då?

Om någon ägare haft den halvförsäkrad och klotat, stulit en till och flyttat skylt och nummer, skulle han tala om det då?

Ramen är ju med största säkerhet inte stulen eftersom ramnumret inte är anmält stulen.

Köper man en egen ram så är det inget ramnummer på den. Men visst kan resten av sakerna på hojen vara stula, precis som på vilken hoj som helst.

/Fredde
 
Ramen är ju med största säkerhet inte stulen eftersom ramnumret inte är anmält stulen.

Köper man en egen ram så är det inget ramnummer på den. Men visst kan resten av sakerna på hojen vara stula, precis som på vilken hoj som helst.

/Fredde

Tänk igen!
:)
 
Jag tänker och kommer fram till samma sak, att de inte har flyttat ramnumret till en stulen ram som du skriver.

/Fredde

Det är ju omöjligt att veta om hojen är en stulen mc som fått ny identitet, men det verkar väldigt rimligt med tanke på sneda heminstansade nr och att plåten oxå är flyttad.
Om man byter ram så ska detta framgå antingen med kvitto från handlare om en helt ny ram köpts. Eller om det är en begagnad ram så ska tidigare ramnummer kryssas och behållas så att det tydligt framgår var den har sitt ursprung och ramnr tillhörande regbevis ska stansas in under.
Trist om det skiter sig för en ny ägare isf.
 
Det är ju omöjligt att veta om hojen är en stulen mc som fått ny identitet, men det verkar väldigt rimligt med tanke på sneda heminstansade nr och att plåten oxå är flyttad.
Om man byter ram så ska detta framgå antingen med kvitto från handlare om en helt ny ram köpts. Eller om det är en begagnad ram så ska tidigare ramnummer kryssas och behållas så att det tydligt framgår var den har sitt ursprung och ramnr tillhörande regbevis ska stansas in under.
Trist om det skiter sig för en ny ägare isf.

Precis, och därför går det inte att flytta ett icke-stulet ramnummer till en stulen ram utan att det syns.

/Fredde
 
Men i detta tolkar jag det som att det syns, kanske inte övertydligt men flera detaljer tyder ju på det. :va

Nää på bilden (även om den är rutten) ser ramnumret ut att vara intjongat förhand i en ny ram.

Om man skulle slipa bort det gamla först så borde även en blind besiktningsman upptäcka det.

Vad som hänt med hojen vet såklart ingen utom den som ägde den innan. Tyckte mest det är trist för killen om det börjar spekuleras i att den är stulen/stula delar när det faktiskt kan röra sig om ett helt riktigt rambyte efter en krock där regbesikning missades.

/Fredde
 
Nää på bilden (även om den är rutten) ser ramnumret ut att vara intjongat förhand i en ny ram.

Om man skulle slipa bort det gamla först så borde även en blind besiktningsman upptäcka det.

Sorry, det var svårt att få till en vettig bild.

Enligt besiktningsmännen så påstod de att det fanns gamla nummer bakom det instansade numret. Att det isåfall skulle vara nerslipat och stansat nytt nummer ovanpå. I och för sig så är ju besiktningsmännen gamla stofiler med getögon som börjar mögla, men men..
 
Sorry, det var svårt att få till en vettig bild.

Enligt besiktningsmännen så påstod de att det fanns gamla nummer bakom det instansade numret. Att det isåfall skulle vara nerslipat och stansat nytt nummer ovanpå. I och för sig så är ju besiktningsmännen gamla stofiler med getögon som börjar mögla, men men..


Jag måste fan vara blind! :)

Är det ett ramnummer där under, ja då har du problem.

Kan du inte fixa lite bättre bilder...?

/Fredde
 
I o med att du kunde spåra hojen tillbaka till fabriken , kan du inte få dem att utfärda ett intyg på att det är rätt ramnr el nått ?? Så du kan visa för besikt. att det är rätt fast det ser fel ut....
 
Om deras bedömning är att det är ett gammalt nummer under så är det nog kört.

Kanske att polisen gör en utredning om den och konstaterar att så inte är fallet,då har du ju papper på det.
Skulle dom finna att det är ett annat nummer under så har du väl ingen hoj istället.

Förra ägaren köper tillbaka och du letar ny?

Henrik
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top