Chassigeometri R1 02-03?

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM 65/85
Jag försöker få min R1 -03 att sköta sig bättre på banan, och tänkte efterlysa värdefull erfarenhet här. Det största problemet är att den understyr i mitten och ut ut böjar, jag får trycka ganska hårt på den styrhalva som är innåt i kurvorna för att vända runt.
Jag har Öhlinare bak och endast Öhlin fjädrar fram. Hänget är justerat enligt konstens alla regler. Jag kör på Rennsport 180 och 120.
Sist jag körde blev jag less på att den understyr och väl hemkommen började jag ändra ride height samt gaffelbenens placering i gaffelkronorna. Nu har jag maxat ride height'en (förlängde dämparen ca 2-3 mm jämfört med innan, då det var max enligt Öhlins) och droppat fronten 5 mm (nu totalt 8mm) i gaffelkronorna. Så nu till frågorna..

1: Är det någon som har siffror på chassieinställningar för R1 -02 -03 som fungerat för någon annan? Dvs längd på dämparen bak och hur mycket som är lämpligt att höja gaffelbenen i kronorna?

2: Hur mäter man chassiegeometri? Helt obelastat fjädring, cykel i vila eller med förare, och finns det siffror att eftersträva, eller när blir en inställning helt crazy?

Behöver lite hjälp här, eller är det bara att sälja hojen och köpa en Gixxer...

Med den förändring av geometrin bör du definitivt ha åtgärdat problemet om det låg i för snäll chassiegeometri. Ut och testa men jag skulle nästan gissa att probemet ligger i att du har för mjuka fjädrar för din vikt alternativt att din fjädringsinställning gör att det sätter sig mycket vid påslag.

Vad har du för häng med och utan förare?
Ser slitaget på däcken vettigt ut?

Med den förändring av geometrin bör du definitivt ha åtgärdat problemet om det låg i för snäll chassiegeometri. Ut och testa men jag skulle nästan gissa att probemet ligger i att du har för mjuka fjädrar för din vikt alternativt att din fjädringsinställning gör att det sätter sig mycket vid påslag.

Vad har du för häng med och utan förare?
Ser slitaget på däcken vettigt ut?

Jag ska på träning på Mittsverigebanan imorgon, så då får jag se hur det blir.
Slitaget bak ser förd**igt ut, och jag hoppas att detta ska bli bättre nu också. Min teori är att chassieinställningen har belastat bakdelen för mycket och därför slaktat däcken. Jag har inte haft överdrivet bra grepp heller, det har småsläppt ganska lätt.
Hänget är justerat enligt Öhlins PDF i ämnet, minns inte siffrorna.
Fjädern bak bytte jag i vintras för att den som satt där tidigare var för hård och det gick inte att justera in rätt. Bytte från 95 till 85, och jag väger ca 85 kg torr. Tyvärr så vet jag inte vilka fjädrar jag har i gaffeln, men det var inga problem att justera in rätt häng.

Finns det eftermarknadsfjädringslänkage?

Jag ska på träning på Mittsverigebanan imorgon, så då får jag se hur det blir.
Slitaget bak ser förd**igt ut, och jag hoppas att detta ska bli bättre nu också. Min teori är att chassieinställningen har belastat bakdelen för mycket och därför slaktat däcken. Jag har inte haft överdrivet bra grepp heller, det har småsläppt ganska lätt.
Hänget är justerat enligt Öhlins PDF i ämnet, minns inte siffrorna.
Fjädern bak bytte jag i vintras för att den som satt där tidigare var för hård och det gick inte att justera in rätt. Bytte från 95 till 85, och jag väger ca 85 kg torr. Tyvärr så vet jag inte vilka fjädrar jag har i gaffeln, men det var inga problem att justera in rätt häng.

Finns det eftermarknadsfjädringslänkage?

Ja det finns andra länkage men då du slaktar däcket skulle jag tro att felet ligger i dina stötdämparinställningar.

Är dämparen renoverad/servad i modern tid?

Ok märkligt....

Hur är det med inställning av komp/retur?

Däcksmärke? Tryck?

Jag antar att du menar bak.
Jag började med komp och retur enligt grundinställningar. När det elaka slitaget uppkom släppte jag först två klick på returen och sedan två till (på inrådan av Öhlins, inte enligt Rookiesägen...) men det blev inte bättre. Sedan testade jag att skruva tillbaka returen till utgångsläet och istället labba med kompressionsdämpningen bak, men har ännu inte blivit helt nöjd.

Tänkte försöka få den mer neutral i chassiet innan jag ger mig in på de rätta stötdämparinställnigarna, och har jag tur så löser de sig självt.

Ingen som vet hur man mäter chassigeometri?

Jag antar att du menar bak.
Jag började med komp och retur enligt grundinställningar. När det elaka slitaget uppkom släppte jag först två klick på returen och sedan två till (på inrådan av Öhlins, inte enligt Rookiesägen...) men det blev inte bättre. Sedan testade jag att skruva tillbaka returen till utgångsläet och istället labba med kompressionsdämpningen bak, men har ännu inte blivit helt nöjd.

Tänkte försöka få den mer neutral i chassiet innan jag ger mig in på de rätta stötdämparinställnigarna, och har jag tur så löser de sig självt.

Ingen som vet hur man mäter chassigeometri?

Nu börjar jag få riktigt slut på uppslag.....

Du har en bra stötdämpare som du verkar ha rätt inställd och din vikt ligger inom normområdet så helt fel borde det inte bli, jag börjar nästan luta åt fel på däck/tryck snarare än stötdämparen.

Vad åker du på och med viket tryck?

Chassiegeometri är inget man som lekman börjar mäta upp och exprimentera med mer än det du redan gjort och med tanke på hur många som åker r1-03 utan dina problem är det nog inget grundläggande på geometrisidan som spökar.
För de som är intresserade på området rekommenderas http://www.tonyfoale.com/. Boken är suverän och programmet kul att leka med även om jag tyvärr inte har det själv och därför inte gjort någon djupare utvärdering.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...